*** GYIK

    Tartalomjegyzék
    1. 1. Hogyan kell évet nyitni?
    2. 2. Könyvelt tételek módosításának (sztornó számla stb.) problémája analitika szempontjából.
    3. 3. Az ÁFA analitikát, hogyan tudjuk lekérdezni?
    4. 4. Az ÁFA analitika kapcsolatban van a kontírozással?
    5. 5. Ha a műsorfüzet eladásról nyugtát állítanak ki, hogyan fezetjük fel az ÁFA analitikába? Mivel az kézzel van kiállítva?
    6. 6. Nem tudok saját bevételből a pénztárban kifizetni. Mi lehet a probléma?
    7. 7. Viszem fel a számlákat a Kaszperbe, és az egyik felvitelnél partnert tévesztettem. Lehet-e ezt utólagosan javítani? A pénztári nap már le van zárva.
    8. 8. Jóváíró számlát minuszosként kell érkeztetnem és úgy megy végig az útján , így bevételként fog szerepelni, vagy csak egyszeri bevételi ut.rend-et kell készíteni róla?
    9. 9. Eltünt az utalvány redeletem. Mit csináljak?
    10. 10. A 2007. évi zárásnál marad nekem többek között jó néhány függő bevételem,amelyek zárás után ott maradnak a 48111 Függő bevételek állománya számlán. Ezek rendeződni fognak 2008-ban legalábbis lesz olyan ami fog rendeződni. Az a kérdésem, hogy ezt hogyan fogom megoldani, mivel ennek lesz olyan része amihez nem fog kapcsolódni pénzforgalom. Ezt akkor is a 30 naplón kell rendeznem, ott viszont csak olyan tételeket tudok javítani amelyekről egyszer készült valamilyen utalványrendelet és azt helyesbítem.
    11. 11. Kérdésként merült fel, hogy a köt.váll. eredeti dátumának feltüntetése /ha az előző évi pl.: 2007-10-29./nem zavarja-e meg a rendszert (merthogy a  KoVa  programom  külön kezeli az előző évben  vállalt  kötelezettséget)?  Tehát minden mehet az eredeti dátummal,  vagy  minden előző  évinél  a 2008-01-01. dátum szerepeljen?
    12. 12. Szeretnék érdeklődni, hogy van egy faktorált cégünk, akinél a számlát más állítja ki, és más az összeg  jogosultja. Ezt a Kaszperba hogy lehet felvinni, hogy másnak utalok, mint aki a számlát kiállította.
    13. 13. Bejövő jóváíró számlákat milyen módon lehet illetve kell kezelni, hogy a kompenzálva utalt utalványrendeletek és számlák összekapcsolhatók legyenek?
    14. 14. Kimenő számla készítésnél mi a módja a jóváíró számla készítésnek ( a lakók túlfizetését kell ily módon kifizetnünk)?
    15. 15. Az electrából átvett havi bankkivonatok mindegyike 1-es kivonatszámot kapott a kaszperben, a napi utalványrendelet összesitőn. Érdeklődöm, hogy jó-e igy?
    16. 16. 97-es menüponthoz kapcsolódóan kérdésem a következő: a bérek könyvelését a rendszer nem engedi a hibaüzenet az "időszak le van zára" hibakód: 0318082747.
    17. 17. A pénztárba, a kinyomtatott címletjegyzéken a nyitás és zárás dátumának a mai nap van feltűntetve, tehát az a nap, mikor felvittem a tételeket. Ezzel mit lehet csinálni?
    18. 18. Már volt a rendszeren kívül utalásunk, azokat hogyan vigyük fel a rendszerbe, mert mégegyszer nem szeretnénk elutalni.
    19. 19. Külföldre történő számlázás esetén, külföldi város nevet és a törzsadatokba való felvitelét hogyan lehet megoldani?
    20. 20. Hogyan lehet a több áfa kulcsot tartalmazó számlát kezelni.
    21. 21. A terminálból kétszer olvastam be kivonatot a Kaszperbe. A 324-es menüben (Bankkivonat tételek összevezetése) így duplán szerepelnek a tételek. Mi ilyenkor a teendő?
    22. 22. Hogy az olyan pénzforgalom nélküli tételeket, melyek előzőleg nem kapcsolódnak sem bankszámlához, sem pénztárhoz, de 30-as bizonylatnemen, 110-120-210-220 mozgásnem kóddal kellene könyvelni, melyik menüpontban tudom elvégezni?
    23. 23. A 95 menüben miért fontos a saját bevétel / vagy támogatás mező helyes kitöltése?
    24. 24. Könyveléssel kapcsolatos a kérdésem: pénzforgalom nélküli tételt kell kontírozzak 30-as bizonylatnemen és 499-es ellenszámlával. Készítettünk egy 0-ás ut.rendeletet (479) és ezt kellene lekontírozni. Az x és a y intézmény a hivatalhoz (és a Költségvetési Elsz.szlát használják)  tartozik. Ők számláznak egymás között, emiatt szükséges a pforgalom nélküli könyvelés. Melyik menüpont használható erre?

    Version as of 2025. Ápr. 28. 17:51

    to this version.

    Return to Version archive.

    View current version

    Hogyan kell évet nyitni?

    1. Bejövő számlák esetében:

    A 2007. évben érkezett és 2007. évi kötelezettségvállaláshoz kapcsolódó számlák esetében több megoldás van:
    a) - fel kell rögzíteni a kötelezettségvállalást, mert enélkül nem lehet a számlát érkeztetni (kivéve ha 50.000 alatti)
       - ezután bejövő számlaként rögzíteni kell a rendszerben, innentől a számla útja ugyan az.
    b) - semmit nem rögzítünk a számlából, hanem egyszeri utalványrendeletet készítünk, amelyen megjelöljük, hogy melyik előző évi számláról van szó. A két változat attól függ, hogy a kötelezettségvállalás kizárólag ehhez az
    egy számlához van, vagy több számla is érintett lehet a későbbiekben, illetve ha ez a kötelezettségvállalás a 2008. évi előirányzat terhére van, akkor az a) változatot javaslom. Ha ez a kötelezettségvállalás nem ez évi, illetve nincs további számla, akkor a b) megoldással semmilyen duplázódás nem lesz.

    2. Kimenő számlák esetében:

    A 2007. évben egy másik rendszerben kiállított számlákhoz a KASZPER-ban egyszeri bevételi utalványrendelet készítése szükséges a banki összevezetés végett, papír alapon az utalványrendelet mögött a régi számla
    van.

    Nyitás:

    A 94-es menüpontba kell felrögzíteni a 491-es számlával szemben a
    TATIGAZD-ból megkapott záró főkönyvi kivonatot.
    A nyitó napló számai:
    15- bank
    25- pénztár
    55- összes többi
    Ellenszámla: 491
    Mozgásnem kód: 1 - Január 1-i nyitás
    Részletező kód: nem szükséges (a részletező kód a pénzforgalmi
    könyvelésnél használatos bizonyos feladatok, finanszírozások
    elkülönítésére, de amennyiben a nyitó tételek között van olyan, amire
    valamilyen elkülönítés használatos természetesen lehet a rögzítésnél
    alkalmazni)
    Bontás: nem lehetséges
    T/K, Összeg: a bizonylatnak megfelelően
    Dátum: 2008-01-01
    A 491 nulla legyen.

    - előző évben kiadott előleg esetében, elszámoláskor, az előleg visszavételnél nem kell kiválasztani azt a funkciót, hogy Előleg: Igen, így a nyilvántartás a bevételt sem fogja hozni. Az előleg nyilvántartás pontos működéséhez, csak azoknál a tételeknél szabad használni, amelyeknek mindkét a kiadás és a bevételi lába is megvan a rendszerben.

    Könyvelt tételek módosításának (sztornó számla stb.) problémája analitika szempontjából.


    Ez a pénzügy szempontjából problémás, itt arról van szó, hogy ha könyvelt tétel sztornózásra kerül majd készül egy új számla, azt nem tudjuk pénzügyi teljesítéshez kapcsolni, mivel le van könyvelve. Tehát nem azért kerül sztornózásra a számla, mert vissza kell utalni a pénzt, hanem mert maga a számla rosszul lett kiállítva. Most az ilyen számlák hátralékosak (pedig valójában nem) és így nem jók bizonyos jogcímeknél a nyitó értékeink.

    Megoldása (a Szegeden használt megoldás):

    Ha egy pénzügyileg teljesített számla stornózásra kerül, akkor az ahhoz tartozó utalványrendelet és kontírozás megmarad.
    A stornózáshoz készül egy kiadási utalványrendelet (ellentétes előjel), amivel a könyvelést rendbe, 0-ra lehet hozni.

    1. Az eredeti utalványrendeleten helyesbítjük a kontírozást (93. menü), és
    átvezetjük a teljesítést függő bevételekre, vagy függő kiadásokra (attól
    függően, hogy kimenő, vagy bejövő szláról van-e szó).

    2. Készítünk egy egyszeri utrendet a számla összegével, de ellenkező
    előjellel, ami az előbbi függő tétel ellenpárjaként szolgál. (tehát, ha az
    1. pontban függő kiadásra könyveltünk, akkor ez az utrend bevételi lesz,
    függő bevétel esetén kiadási)

    3. Az új szlához is elkészítjük az utrendet.

    4. a 118-as menüben összekapcsoljuk a 2. és 3. pont utrendjeit, így kapunk
    egy nullás utrendet, ezt kontírozzuk a 91-es menüben, majd lekönyveljük.
    Így teljesül az új számla is, és nem rontunk a könyvelésen sem.

    Könyveléstechnikailag:
    1. bejövő szla esetén: K 1/5 - T 32
    K 32 - T 39
    Kimenő szla esetén: T 9 - K 32
    T 32 - K 48

    4. bejövő szla esetén: K 39 - T 32
    K 32 - T 1/5
    Kimenő szla esetén: T 48* - K 32
    T 32 - K 9*

    Az ÁFA analitikát, hogyan tudjuk lekérdezni?

    A 905 Áfa analitika (önálló intézmények) menüpontban érhető el az áfa analitika.

    Az ÁFA analitika kapcsolatban van a kontírozással?

    Van egy számlánk amit az ÁFA bevallás időszakáigé nem egyenlítettek ki? Hogyan kerül be ez az ÁFA analitikába, ha a könyvelésben még nem jelenik meg, hiszen nincs kiegyenlítve?

    Kizárólag a 92-es menüpontban lekönyvelt tételek jelennek meg, mivel az áfa bevallást könyveléssel egyezően kell benyújtani. A 60 napos fizetési határidő eltelével be nem folyt bevételek áfá-ját a
    1212-es menüpontban, fizetési határidőre szűrve lehet lekérdezni és hozzá
    kalkulálni adott időszaki áfá-hoz. Ha kontírozásból előzetesen szeretnénk az áfát megállapítani kizárólag
    tájékozódás céllal a 906-os menüpont használható.

    Ha a műsorfüzet eladásról nyugtát állítanak ki, hogyan fezetjük fel az ÁFA analitikába? Mivel az kézzel van kiállítva?

    Ugyanez vonatkozik a számlákra is. Nem minden egységünk van itt a főintézménybe. Pl. jelemzekölcsönzés, külön helyen van nem ahol a főintézmény. az itt dolgozó külön számlát állít ki kézzel, mivel nem tudjuk az ottani helységet összekötni a főrendszerrel? Ezek a számlák hogy kerülnek fel az ÁFA analitikába?

    Az áfa analitikába (905-ös menüpont) kizárólag a könyvelésben lévő adatok kerülnek be.

    1. eset: nyugtaösszesítő szerint, vagy nyugtánként a bevételeket be kell vételezni a pénztárba. A bevételi pénztárbizonylaton megfelelően fizetendő áfát kell kontírozni. A pénztár lekönyvelésével a fizetendő áfa belekerül
    az analitikába.
    2. eset: Ha készpénzes számla, ugyan úgy ahogy az előbbi esetben, bevételi pénztárbizonylaton a bevétel bekerül a rendszerbe. Ha átutalásos a számla, egyszeri bevételi utalványrendeletet kell készíteni a 1511-es menübe (papír alapon mögétenni a kézzel kiállított számlát), ezen a számla szerint fizetendő áfát kell kontírozni, a bevétel megérkezik a bankszámlára, amelyhez hozzákapcsoljuk az egyszeri utalványrendeletet. A banki nap könyvelése után az áfa analitikába is megjelenik a tétel.

    Nem tudok saját bevételből a pénztárban kifizetni. Mi lehet a probléma?

    A saját bevételből való kifizetést a (624) Forgalom felvitele (önálló intézmények) menüpontban lehet megtenni.

    Viszem fel a számlákat a Kaszperbe, és az egyik felvitelnél partnert tévesztettem. Lehet-e ezt utólagosan javítani? A pénztári nap már le van zárva.

    Ha a lezárt pénztárnap után van újabb nyitott, akkor sajnos nem lehet javítani. Ha nincs vissza kellene a zárást vonni, és a bizonylatot le kell stornózni. Egyébként nem lehet javítani, csak úgy hogy a bizonylaton tollal lejavítja.

    Jóváíró számlát minuszosként kell érkeztetnem és úgy megy végig az útján , így bevételként fog szerepelni, vagy csak egyszeri bevételi ut.rend-et kell készíteni róla?

    Jóváíró számla mindig egy másik számlához kapcsolódik. A régi számlából kell kiindulni, ehhez képest vihetnek fel tételeket mindként irányba. Olyan általában nem szokott előfordulni, hogy egy számla olyan mértékben változzon, hogy a vevő helyett a szállító fizet.A (1319) Helyesbítő számla készítése menüpontban lehet jóváíró számlát kiállítani.

    Eltünt az utalvány redeletem. Mit csináljak?

    A 1212 menüben lehet megnéni, hogy hol van. A táblázatban látni fogja melyik utalványrendelet milyen állapotban van (a menüpont oszlop alatt ki van írva annak a menüpontnak a száma amiben az adott utalványrendelet áll). Év elején fontos lehet a dátumot áttállítani az  előző évre is, hátha előző évi tételről beszélünk. Ha így sem látszik a hiba bejelentést potnosítani kell. SUPPORT

    A 2007. évi zárásnál marad nekem többek között jó néhány függő bevételem,amelyek zárás után ott maradnak a 48111 Függő bevételek állománya számlán. Ezek rendeződni fognak 2008-ban legalábbis lesz olyan ami fog rendeződni. Az a kérdésem, hogy ezt hogyan fogom megoldani, mivel ennek lesz olyan része amihez nem fog kapcsolódni pénzforgalom. Ezt akkor is a 30 naplón kell rendeznem, ott viszont csak olyan tételeket tudok javítani amelyekről egyszer készült valamilyen utalványrendelet és azt helyesbítem.

    A 93-as menüpontban készült egy teljesítés átkönyvelés gomb.
    Erre rákattintva lehetőség van pénzforgalom nélküli tételek felrögzítésére. (A háttérben egy 0Ft-os utalványrendelet generálódik.)

    Kérdésként merült fel, hogy a köt.váll. eredeti dátumának feltüntetése /ha az előző évi pl.: 2007-10-29./nem zavarja-e meg a rendszert (merthogy a  KoVa  programom  külön kezeli az előző évben  vállalt  kötelezettséget)?  Tehát minden mehet az eredeti dátummal,  vagy  minden előző  évinél  a 2008-01-01. dátum szerepeljen?

     Nem zavarja meg a rendszert, nyugodtan lehet az eredeti dátummal

    felrögzíteni a kötvállt.

    Szeretnék érdeklődni, hogy van egy faktorált cégünk, akinél a számlát más állítja ki, és más az összeg  jogosultja. Ezt a Kaszperba hogy lehet felvinni, hogy másnak utalok, mint aki a számlát kiállította.

    A kötelezettségvállalásnál mire szolgál a további partnerek, esetleg ez erre az esetre használható?
    A partnertörzsbe fel kell vinni az eredeti szállítót a faktor bankszámla számával. A kötvállba további partnernek ezt a második partnert kell felvinni és ehhez generál utalványrendeletet.

    Bejövő jóváíró számlákat milyen módon lehet illetve kell kezelni, hogy a kompenzálva utalt utalványrendeletek és számlák összekapcsolhatók legyenek?

    Bejövő számla, ami csökkentő tétel:
    Mi a negatív összegű (csökkentő) bejövő számlákat nem rögzítjük a
    rendszerben, hanem azokról egyszeri bevételi utalványrendeletet készítünk.
    Amikor ettől a partnertől kapunk számlát, azt teljes összeggel rögzítjük,
    viszont átutaláskor a terminálban az összeget átjavítjuk, hogy
    pénzforgalomban ténylegesen a csökkentő számla összegével kevesebbet
    utaljunk. A bankkivonat importálása után pedig szétbontjuk az átutalt
    tételt egy bevételi és egy kiadás összegre, amelyekhez hozzákapcsoljuk a
    két utalványrendeletet.

    Kimenő számla készítésnél mi a módja a jóváíró számla készítésnek ( a lakók túlfizetését kell ily módon kifizetnünk)?

    Mivel túlfizetés visszautalásáról van szó, szerintem nem helyesbítő
    számlát kell készíteni. Én úgy értem, hogy a partner nem a számla
    összegének megfelelőt utalt, így túlfizetése keletkezik. A túlfizetést
    egyszeri kiadási utalványrendeleten kell visszautalni, azt függő tételként
    könyvelni. Az eredeti bevételt pedig a bankkivonaton szét kell bontani a
    jó számla szerinti összegre és a túlfizetés összegére és ehhez egyszeri
    bevételi utalványrendeletet kell készíteni és a függőre könyvelni.

     

    Az electrából átvett havi bankkivonatok mindegyike 1-es kivonatszámot kapott a kaszperben, a napi utalványrendelet összesitőn. Érdeklődöm, hogy jó-e igy?


    A bank terminál adja át ezt a sorszámot a KASZPER-nak. OTP esetén az átadott file nem tartalmazza ezt azt információt, ezért fixen 1-et használunk.

     

    97-es menüponthoz kapcsolódóan kérdésem a következő: a bérek könyvelését a rendszer nem engedi a hibaüzenet az "időszak le van zára" hibakód: 0318082747.

    Ez azt jeleni, hogy olyan dátumra van könyvelve, amely már egy lezárt időszak. Pl.: 901-es menüpontban lezárom a 2008-01-01 - 2008-01-31időszakot, majd könyvelni akarok mindegy melyik menüpontban (92, 93, 94,95, 96, 97, 98) 2008-01-31-re, ezt nem engedi a rendszer. Az időszak
    lezárását vissza lehet vonatni a Ritek munkatársaival, mivel ez csak hóközi zárás, és csak arra szolgál, hogy nem lehessen visszamenőlegesen könyvelni, de ez sokszor indokolt. 

    A pénztárba, a kinyomtatott címletjegyzéken a nyitás és zárás dátumának a mai nap van feltűntetve, tehát az a nap, mikor felvittem a tételeket. Ezzel mit lehet csinálni?

    Mikor létre lett hozva a pénztárkönyv a "Pénztári napnál" a "Pénztárbizonylat kelte"-t lett kiválasztva, és nem a "Zárás dátuma"-a. Ezt a 61 menüpontban a módosít gombbal most is meg lehet változtatni.

    Már volt a rendszeren kívül utalásunk, azokat hogyan vigyük fel a rendszerbe, mert mégegyszer nem szeretnénk elutalni.

    1. Megoldás

    Meg kell szabni egy dátumot, ameddig ilyen már utal tételek vannak.

     

    A bejövő számlákat rendesen érkeztetni kell a rendszerbe (bejövő számla érkeztetése). A jóváhagyásokat rá kell tenni.

    A bankos munkatárssal meg kell beszélni, hogy a fenti dátum előtti utalványrendeleteket csak exportálja ki a rendszerből, de a bank terminálba ne töltse be.

    Innen ugyanaz a folyamat, csak az automata összevezetés lehetősége nem fog ezekre a tételekre működni a Bankivonat tételek összevezetésénél.

    2. Megoldás

    Az egyszeri utalványrendeletek rögzítése menüben felviszitek a tételeket, úgy hogy kijelölitek, hogy Utalva van (így nem fog a bankba megjelenni).

    Ebben az esetben a Vevő szállító analitikában ezek a tételek nem fognak szerepelni, hisz nincs hozzájuk számla kapcsolva.

    Külföldre történő számlázás esetén, külföldi város nevet és a törzsadatokba való felvitelét hogyan lehet megoldani?

     

    Akinek van joga a törzsadat karbantartásra meg tudja oldani a problémát:
    A javasolt felviteli sorrend :

    (230) Megyék karbantartása: a megyét lehet itt felvinni, külföldi címeknél javaslom, hogy megyeként az országot vigyétek fel,
    (229) Helységek karbantartása: a várost lehet itt felvinni,
    (21) Aktuális partner adatok karbantartása: a konkrét partner adatokat itt tudjátok megadni.

     

    Hogyan lehet a több áfa kulcsot tartalmazó számlát kezelni.


    Bejövő számla értékeztetése (121) menüpont: Áfa kulcsonként lehet bontatni a beérkező számlát.
    Kontírozás (91)-es menüpont:
    Az összeg mezőben megjelenő összeget felül írjuk az első ÁFA kulcs
    szerinti bruttó összeggel és ekkor a megfelelő ÁFA kulcs szerinti bontja
    meg az összeget alapra ás ÁFA-ra. Ezt követően a még fennmaradó
    kontírozatlan összeg marad az összeg mezőben. A következő ÁFA kulcs
    szerint megismételjük az első ÁFA kulcs szerinti eljárást stb.. stb.

    A terminálból kétszer olvastam be kivonatot a Kaszperbe. A 324-es menüben (Bankkivonat tételek összevezetése) így duplán szerepelnek a tételek. Mi ilyenkor a teendő?

    A teljes banki napot lehet törölni:

     (36) Banki adminisztráció
              (361) Banki nap törlése
              (362) Bank terminál adatok törlése

    Először a terminál adatokat , majd teljes napot kell törölni. Ez azt eredményezi mintha az adott banki nappal még nem csinált volna a rendszerben semmit. Ez csak akkor működik, ha az adott banki napon lévő tételekhez kapcsolt utalványrendelet közül még egy sincs a könyvelésben.

     

    Hogy az olyan pénzforgalom nélküli tételeket, melyek előzőleg nem kapcsolódnak sem bankszámlához, sem pénztárhoz, de 30-as bizonylatnemen, 110-120-210-220 mozgásnem kóddal kellene könyvelni, melyik menüpontban tudom elvégezni?


    Azokat a tételeket melyek a pénzforgalomban kellene, hogy jelentkezzenek pl. vagyonkezelő által végzett értékpapírforgatás vagy állami támogatás elszámolása, ahhoz készítünk egyszeri ut.rendet és a 91-esben kontírozzuk. A 94-es menüpont csak az állományi számlák változásnak rögzítésére szolgál.

     

    A 95 menüben miért fontos a saját bevétel / vagy támogatás mező helyes kitöltése?


    Etriusz 41 menüpontban (Költségvetési jelentés (info) kibővített változatában számít a kérdezett mezők helyes kitöltése.

     

    Könyveléssel kapcsolatos a kérdésem: pénzforgalom nélküli tételt kell kontírozzak 30-as bizonylatnemen és 499-es ellenszámlával. Készítettünk egy 0-ás ut.rendeletet (479) és ezt kellene lekontírozni. Az x és a y intézmény a hivatalhoz (és a Költségvetési Elsz.szlát használják)  tartozik. Ők számláznak egymás között, emiatt szükséges a pforgalom nélküli könyvelés. Melyik menüpont használható erre?


    A 118-as menüpontban készítsen egy utalványrendeletet, úgy, hogy azt választja , hogy a gyűjtőt akarja kontírozni.Először írja fel a számát, mert ha kifut nullára akkor el fog tünni a menüből. Ehhez kapcsolja hozzá a bejövő és kimenő számla ut.rendjeit, majd a 91-es menüben a norműál módon kontírozza ki a tételeket, így a számlák is teljesítettek lesznek.

    Powered by MindTouch Core
    Deki Appliance - Powered by TurnKey Linux