1. Bejövő számlák esetében:
A 2007. évben érkezett és 2007. évi kötelezettségvállaláshoz kapcsolódó számlák esetében több megoldás van:
a) - fel kell rögzíteni a kötelezettségvállalást, mert enélkül nem lehet a számlát érkeztetni (kivéve ha 50.000 alatti)
- ezután bejövő számlaként rögzíteni kell a rendszerben, innentől a számla útja ugyan az.
b) - semmit nem rögzítünk a számlából, hanem egyszeri utalványrendeletet készítünk, amelyen megjelöljük, hogy melyik előző évi számláról van szó. A két változat attól függ, hogy a kötelezettségvállalás kizárólag ehhez az
egy számlához van, vagy több számla is érintett lehet a későbbiekben, illetve ha ez a kötelezettségvállalás a 2008. évi előirányzat terhére van, akkor az a) változatot javaslom. Ha ez a kötelezettségvállalás nem ez évi, illetve nincs további számla, akkor a b) megoldással semmilyen duplázódás nem lesz.
2. Kimenő számlák esetében:
A 2007. évben egy másik rendszerben kiállított számlákhoz a KASZPER-ban egyszeri bevételi utalványrendelet készítése szükséges a banki összevezetés végett, papír alapon az utalványrendelet mögött a régi számla
van.
Nyitás:
A 94-es menüpontba kell felrögzíteni a 491-es számlával szemben a
TATIGAZD-ból megkapott záró főkönyvi kivonatot.
A nyitó napló számai:
15- bank
25- pénztár
55- összes többi
Ellenszámla: 491
Mozgásnem kód: 1 - Január 1-i nyitás
Részletező kód: nem szükséges (a részletező kód a pénzforgalmi
könyvelésnél használatos bizonyos feladatok, finanszírozások
elkülönítésére, de amennyiben a nyitó tételek között van olyan, amire
valamilyen elkülönítés használatos természetesen lehet a rögzítésnél
alkalmazni)
Bontás: nem lehetséges
T/K, Összeg: a bizonylatnak megfelelően
Dátum: 2008-01-01
A 491 nulla legyen.
- előző évben kiadott előleg esetében, elszámoláskor, az előleg visszavételnél nem kell kiválasztani azt a funkciót, hogy Előleg: Igen, így a nyilvántartás a bevételt sem fogja hozni. Az előleg nyilvántartás pontos működéséhez, csak azoknál a tételeknél szabad használni, amelyeknek mindkét a kiadás és a bevételi lába is megvan a rendszerben.
Ez
a pénzügy szempontjából problémás, itt arról van szó, hogy ha könyvelt
tétel sztornózásra kerül majd készül egy új számla, azt nem tudjuk
pénzügyi teljesítéshez kapcsolni, mivel le van könyvelve. Tehát nem
azért kerül sztornózásra a számla, mert vissza kell utalni a pénzt,
hanem mert maga a számla rosszul lett kiállítva. Most az ilyen számlák
hátralékosak (pedig valójában nem) és így nem jók bizonyos jogcímeknél
a nyitó értékeink.
Megoldása (a Szegeden használt megoldás):
Ha egy pénzügyileg teljesített számla stornózásra kerül, akkor az ahhoz tartozó utalványrendelet és kontírozás megmarad.
A stornózáshoz készül egy kiadási utalványrendelet (ellentétes előjel), amivel a könyvelést rendbe, 0-ra lehet hozni.
1. Az eredeti utalványrendeleten helyesbítjük a kontírozást (93. menü), és
átvezetjük a teljesítést függő bevételekre, vagy függő kiadásokra (attól
függően, hogy kimenő, vagy bejövő szláról van-e szó).
2. Készítünk egy egyszeri utrendet a számla összegével, de ellenkező
előjellel, ami az előbbi függő tétel ellenpárjaként szolgál. (tehát, ha az
1. pontban függő kiadásra könyveltünk, akkor ez az utrend bevételi lesz,
függő bevétel esetén kiadási)
3. Az új szlához is elkészítjük az utrendet.
4. a 118-as menüben összekapcsoljuk a 2. és 3. pont utrendjeit, így kapunk
egy nullás utrendet, ezt kontírozzuk a 91-es menüben, majd lekönyveljük.
Így teljesül az új számla is, és nem rontunk a könyvelésen sem.
Könyveléstechnikailag:
1. bejövő szla esetén: K 1/5 - T 32
K 32 - T 39
Kimenő szla esetén: T 9 - K 32
T 32 - K 48
4. bejövő szla esetén: K 39 - T 32
K 32 - T 1/5
Kimenő szla esetén: T 48* - K 32
T 32 - K 9*
Van egy számlánk amit az ÁFA bevallás időszakáigé nem egyenlítettek ki? Hogyan kerül be ez az ÁFA analitikába, ha a könyvelésben még nem jelenik meg, hiszen nincs kiegyenlítve?
Kizárólag
a 92-es menüpontban lekönyvelt tételek jelennek meg, mivel az áfa
bevallást könyveléssel egyezően kell benyújtani. A 60 napos fizetési
határidő eltelével be nem folyt bevételek áfá-ját a
1212-es menüpontban, fizetési határidőre szűrve lehet lekérdezni és hozzá
kalkulálni adott időszaki áfá-hoz. Ha kontírozásból előzetesen szeretnénk az áfát megállapítani kizárólag
tájékozódás céllal a 906-os menüpont használható.
Ugyanez
vonatkozik a számlákra is. Nem minden egységünk van itt a
főintézménybe. Pl. jelemzekölcsönzés, külön helyen van nem ahol a
főintézmény. az itt dolgozó külön számlát állít ki kézzel, mivel nem
tudjuk az ottani helységet összekötni a főrendszerrel? Ezek a számlák
hogy kerülnek fel az ÁFA analitikába?
Az áfa analitikába (905-ös menüpont) kizárólag a könyvelésben lévő adatok kerülnek be.
1.
eset: nyugtaösszesítő szerint, vagy nyugtánként a bevételeket be kell
vételezni a pénztárba. A bevételi pénztárbizonylaton megfelelően
fizetendő áfát kell kontírozni. A pénztár lekönyvelésével a fizetendő
áfa belekerül
az analitikába.
2. eset: Ha készpénzes számla,
ugyan úgy ahogy az előbbi esetben, bevételi pénztárbizonylaton a
bevétel bekerül a rendszerbe. Ha átutalásos a számla, egyszeri bevételi
utalványrendeletet kell készíteni a 1511-es menübe (papír alapon
mögétenni a kézzel kiállított számlát), ezen a számla szerint fizetendő
áfát kell kontírozni, a bevétel megérkezik a bankszámlára, amelyhez
hozzákapcsoljuk az egyszeri utalványrendeletet. A banki nap könyvelése
után az áfa analitikába is megjelenik a tétel.
A saját bevételből való kifizetést a (624) Forgalom felvitele (önálló intézmények) menüpontban lehet megtenni.
Ha a lezárt pénztárnap után van újabb nyitott, akkor sajnos nem lehet javítani. Ha nincs vissza kellene a zárást vonni, és a bizonylatot le kell stornózni. Egyébként nem lehet javítani, csak úgy hogy a bizonylaton tollal lejavítja.
Jóváíró számla mindig egy másik számlához kapcsolódik. A régi számlából kell kiindulni, ehhez képest vihetnek fel tételeket mindként irányba. Olyan általában nem szokott előfordulni, hogy egy számla olyan mértékben változzon, hogy a vevő helyett a szállító fizet.A (1319) Helyesbítő számla készítése menüpontban lehet jóváíró számlát kiállítani.
A 1212 menüben lehet megnéni, hogy hol van. A táblázatban látni fogja melyik utalványrendelet milyen állapotban van (a menüpont oszlop alatt ki van írva annak a menüpontnak a száma amiben az adott utalványrendelet áll). Év elején fontos lehet a dátumot áttállítani az előző évre is, hátha előző évi tételről beszélünk. Ha így sem látszik a hiba bejelentést potnosítani kell. SUPPORT
A 93-as menüpontban készült egy teljesítés átkönyvelés gomb.
Erre rákattintva lehetőség van pénzforgalom nélküli tételek
felrögzítésére. (A háttérben egy 0Ft-os utalványrendelet generálódik.)
Nem zavarja meg a rendszert, nyugodtan lehet az eredeti dátummal
felrögzíteni a kötvállt.
A kötelezettségvállalásnál mire szolgál a további partnerek, esetleg ez erre az esetre használható?
A
partnertörzsbe fel kell vinni az eredeti szállítót a faktor bankszámla
számával. A kötvállba további partnernek ezt a második partnert kell
felvinni és ehhez generál utalványrendeletet.
Bejövő számla, ami csökkentő tétel:
Mi a negatív összegű (csökkentő) bejövő számlákat nem rögzítjük a
rendszerben, hanem azokról egyszeri bevételi utalványrendeletet készítünk.
Amikor ettől a partnertől kapunk számlát, azt teljes összeggel rögzítjük,
viszont átutaláskor a terminálban az összeget átjavítjuk, hogy
pénzforgalomban ténylegesen a csökkentő számla összegével kevesebbet
utaljunk. A bankkivonat importálása után pedig szétbontjuk az átutalt
tételt egy bevételi és egy kiadás összegre, amelyekhez hozzákapcsoljuk a
két utalványrendeletet.
Mivel túlfizetés visszautalásáról van szó, szerintem nem helyesbítő
számlát kell készíteni. Én úgy értem, hogy a partner nem a számla
összegének megfelelőt utalt, így túlfizetése keletkezik. A túlfizetést
egyszeri kiadási utalványrendeleten kell visszautalni, azt függő tételként
könyvelni. Az eredeti bevételt pedig a bankkivonaton szét kell bontani a
jó számla szerinti összegre és a túlfizetés összegére és ehhez egyszeri
bevételi utalványrendeletet kell készíteni és a függőre könyvelni.
A bank terminál adja át ezt a sorszámot a
KASZPER-nak. OTP esetén az átadott file nem tartalmazza ezt azt
információt, ezért fixen 1-et használunk.
Ez azt jeleni, hogy olyan dátumra van könyvelve,
amely már egy lezárt időszak. Pl.: 901-es menüpontban lezárom a
2008-01-01 - 2008-01-31időszakot, majd könyvelni akarok mindegy melyik
menüpontban (92, 93, 94,95, 96, 97, 98) 2008-01-31-re, ezt nem engedi a
rendszer. Az időszak
lezárását vissza lehet vonatni a Ritek
munkatársaival, mivel ez csak hóközi zárás, és csak arra szolgál, hogy
nem lehessen visszamenőlegesen könyvelni, de ez sokszor indokolt.
Mikor létre lett hozva a pénztárkönyv a "Pénztári napnál" a "Pénztárbizonylat kelte"-t lett kiválasztva, és nem a "Zárás dátuma"-a. Ezt a 61 menüpontban a módosít gombbal most is meg lehet változtatni.
1. Megoldás
Meg kell szabni egy dátumot, ameddig ilyen már utal tételek vannak.
A bejövő számlákat rendesen érkeztetni kell a rendszerbe (bejövő számla érkeztetése). A jóváhagyásokat rá kell tenni.
A bankos munkatárssal meg kell beszélni, hogy a fenti dátum előtti utalványrendeleteket csak exportálja ki a rendszerből, de a bank terminálba ne töltse be.
Innen ugyanaz a folyamat, csak az automata összevezetés lehetősége nem fog ezekre a tételekre működni a Bankivonat tételek összevezetésénél.
2. Megoldás
Az egyszeri utalványrendeletek rögzítése menüben felviszitek a tételeket, úgy hogy kijelölitek, hogy Utalva van (így nem fog a bankba megjelenni).
Ebben az esetben a Vevő szállító analitikában ezek a tételek nem fognak szerepelni, hisz nincs hozzájuk számla kapcsolva.
Akinek van joga a törzsadat karbantartásra meg tudja oldani a problémát:
A javasolt felviteli sorrend :
(230) Megyék karbantartása: a megyét lehet itt felvinni, külföldi címeknél javaslom, hogy megyeként az országot vigyétek fel,
(229) Helységek karbantartása: a várost lehet itt felvinni,
(21) Aktuális partner adatok karbantartása: a konkrét partner adatokat itt tudjátok megadni.
Hogyan lehet a több áfa kulcsot tartalmazó számlát kezelni.
Bejövő számla értékeztetése (121) menüpont: Áfa kulcsonként lehet bontatni a beérkező számlát.
Kontírozás (91)-es menüpont:
Az összeg mezőben megjelenő összeget felül írjuk az első ÁFA kulcs
szerinti bruttó összeggel és ekkor a megfelelő ÁFA kulcs szerinti bontja
meg az összeget alapra ás ÁFA-ra. Ezt követően a még fennmaradó
kontírozatlan összeg marad az összeg mezőben. A következő ÁFA kulcs
szerint megismételjük az első ÁFA kulcs szerinti eljárást stb.. stb.A terminálból kétszer olvastam be kivonatot a Kaszperbe. A 324-es menüben (Bankkivonat tételek összevezetése) így duplán szerepelnek a tételek. Mi ilyenkor a teendő?
A teljes banki napot lehet törölni:
(36) Banki adminisztráció
(361) Banki nap törlése
(362) Bank terminál adatok törlése
Először a terminál adatokat , majd teljes napot kell törölni. Ez azt eredményezi mintha az adott banki nappal még nem csinált volna a rendszerben semmit. Ez csak akkor működik, ha az adott banki napon lévő tételekhez kapcsolt utalványrendelet közül még egy sincs a könyvelésben.
Hogy az olyan pénzforgalom nélküli tételeket, melyek előzőleg nem kapcsolódnak sem bankszámlához, sem pénztárhoz, de 30-as bizonylatnemen, 110-120-210-220 mozgásnem kóddal kellene könyvelni, melyik menüpontban tudom elvégezni?
Azokat a tételeket melyek a pénzforgalomban kellene, hogy jelentkezzenek pl. vagyonkezelő által végzett értékpapírforgatás vagy állami támogatás elszámolása, ahhoz készítünk egyszeri ut.rendet és a 91-esben kontírozzuk. A 94-es menüpont csak az állományi számlák változásnak rögzítésére szolgál.
A 95 menüben miért fontos a saját bevétel / vagy támogatás mező helyes kitöltése?
Etriusz 41 menüpontban (Költségvetési jelentés (info) kibővített változatában számít a kérdezett mezők helyes kitöltése.
Könyveléssel kapcsolatos a kérdésem: pénzforgalom nélküli tételt kell kontírozzak 30-as bizonylatnemen és 499-es ellenszámlával. Készítettünk egy 0-ás ut.rendeletet (479) és ezt kellene lekontírozni. Az x és a y intézmény a hivatalhoz (és a Költségvetési Elsz.szlát használják) tartozik. Ők számláznak egymás között, emiatt szükséges a pforgalom nélküli könyvelés. Melyik menüpont használható erre?
A 118-as menüpontban készítsen egy utalványrendeletet, úgy, hogy azt választja , hogy a gyűjtőt akarja kontírozni.Először írja fel a számát, mert ha kifut nullára akkor el fog tünni a menüből. Ehhez kapcsolja hozzá a bejövő és kimenő számla ut.rendjeit, majd a 91-es menüben a norműál módon kontírozza ki a tételeket, így a számlák is teljesítettek lesznek.