Kérjük nagyon figyelmesen olvassa el, az esetleges hibák elkerülése végett!
Teendők állandó készpénz ellátmány, valamint előleg pénztár elszámolásról (lépések):
A korábban leírt folyamat szerint a pénztárkönyv forgalom felvitele után a következőket kell tenni:
Válassza a 635-ös menüt (Forgalom nyomon követése)
Válassza ki azt a pénztárkönyvet, amelyet elszámolásra kíván hozni.
A képernyő alján jelentkezik a nyomtatás gomb, rákattintva egy listát kap a pénztárkönyv forgalmáról. Ellenőrzés utána aláírásokkal (ügyintéző, utalványozó) és bélyegzővel ellátva ezt kell hozni a bizonylatokkal együtt.
Teendők bevétel pénztár, valamint szakképzés pénztár elszámolásakor (lépések):
A korábban leírt folyamat szerint a pénztárkönyv forgalom felvitele után a következőket kell tenni:
Válassza a 635-ös menüt (Forgalom nyomon követése)
Válassza ki azt a pénztárkönyvet, amelyet elszámolásra kíván hozni.
A képernyő alján jelentkezik a nyomtatás gomb, rákattintva egy listát kap a pénztárkönyv forgalmáról. Ellenőrzés utána aláírásokkal (ügyintéző, utalványozó) és bélyegzővel ellátva ezt kell hozni a bizonylatokkal együtt.
Az NGSZ ellenőrzése utána, a saját pénztárkönyveket otthon lezárni és lehet újat nyitni.
A pénztári tételek kezelése további értesítésig így történik.
Kérjük nagyon figyelmesen olvassa el, az esetleges hibák elkerülése végett!
Teendők állandó készpénz ellátmány, valamint előleg pénztár rögzítésekor (lépések):
A korábban leírt folyamat szerint rögzítse fel a készpénzes számlát a számla érkeztetése menüben!
Válassza a 6-os menü pontot (Pénztár)
Válassza a 623-as menüt (Forgalom felvitel)
Válassza ki azt a pénztárkönyvet, amelynek forgalmát rögzíteni szeretné.Rögzítés:
Dátum: a számlán szereplő dátum alapján
Bevétel / Kiadás: válassza ki a megfelelőt (Ha az 1-es vagy 2-es végű alpénztárában dolgozik, csak kiadás lehet!)
Partner: értelemszerűen kitöltjük
Megnevezés: a kiadás vagy bevétel rövid leírása
Összeg: a tétel bruttó értéke, nem minden esetbe a teljes számla értéke. (Ha a számlán több tétel szerepel, pl. eltérő áfa, akkor egyenként rögzítjük.)
ÁFA kulcs: a számlának megfelelően töltjük ki
ÁFA jelleg: értelemszerűen kitöltendő (Alanyi adómentesség esetében mindig vissza nem igényelhető.) Tétel felvitele: erre a gombra kattintunk, a bizonylat megjelenik az alsó sorban, a számla további tételeit rögzítünk tovább, vagy módosítunk ha szükséges. Pénztár bizonylat készítése: kattintva, megjelenik az elkészített bizonylat, itt még nyomtatás előtt visszatérhetünk a javítás gombbal! Pénztár bizonylat nyomtatása: kinyomtatjuk a bizonylatot, ilyenkor már nem módosítható.
A további teendőkről később küldünk értesítést, legkésőbb az elszámolások határidejéig. Az előkontírozás (626) menüben megtekinthető a felvitt bizonylat.
Teendők bevétel pénztár, valamint szakképzés pénztár rögzítésekor (lépések):
Válassza a 6-os menü pontot (Pénztár)
Válassza a 61-es menüt (Pénztárkönyvek adminisztrációja)
Itt készíthető saját pénztárkönyv. Ha bevételi pénztárkönyvet nyit, akkor az intézmény azonosítója (3 számjegyű) után 5-ös számot kell tenni, beírni a pénztárkönyv kíván nevét, majd a felvitel gombra kattintani. A szakképzés pénztárkönyvet 6-os számmal kell ellátni.
Válassza a 621-es menüt (Pénztári időszak nyitása saját pénztárkönyvben)
Nyitáskor ha az előző hónapról visz át egyenleget (speciális eset), akkor van nyitó összeg, egyébként nullával kell nyitni!
A pénztárkönyv neve mellett a nyitás gombra kattintunk.
Ezután forgalmat az előzőek alapján lehet rögzíteni a saját pénztárkönyv. (Forgalom felvitel megegyezik az 1-es, 2-es végű pénztárakkal.)
Kérjük nagyon figyelmesen olvassa el, az esetleges hibák elkerülése végett!
Teendők (lépések):
Válassza a 1-es menüt (Pénzügy bejövő/kimenő)
Válassza a 12-es menüt (Bejövő számlák)
Válassza a 121-es menüt (Bejövő számla érkeztetése)
Kitöltés módja:
Számlaazonosító: a számla száma teljes hosszúságban (az egyedi azonosítás biztosítása érdekében)
Partner: belépve az összes partner nevét látja, a felső részben szűkíthetünk *-ok közé helyezve a szavakat.
Ha nem találja meg a partnert, tovább kell keresni kisbetűvel, esetleg más ékezettel, ha ez után sem találja,
akkor lehet az új partnernél felvinni. Partner felvitel esetén kérjük nagyon pontosan kitölteni az adatokat.
Jogcím: az utalványozás jogcímét adjuk meg itt, kitöltése kötelező. A lista elején általános jogcímeket találunk
(bér, szakmai, üzemeltetés) válasszon ezek közül.
Dátumok: értelemszerűen a számla alapján kell kitölteni
Fizetés módja: értelem szerűen válasszon. FONTOS! Ha nem vált átutalásra készpénzről,
a számlát nem tudja utalványozni! Javítási lehetőség egyenlőre nincs, ezért mindenképp meg kell adni.
Nettó érték: a számlán szereplő nettó értéket ide kell rögzíteni, ha több áfa kulcsot tartalmaz az adott számla,
akkor töltjük ki a további sorokat és választunk különböző áfa kulcsokat.
ÁFA érték: az érték számítás gombra kattintva az összeg automatikusan megjelenik, ezért kitöltése nem kötelező,
ez után a számla összegéhez ellenőrizzünk és az esetleges kerekítési eltéréseket korrigáljuk! AZ ELLENŐRZÉS NAGYON FONTOS!
Felvitel: erre a gombra kattintunk, ha a számlát felrögzítettük és a számlán szereplő tételeket egyenként,
tételesen nem akarjuk felrögzíteni!
Tételek felvitele: erre a gombra kattintunk, ha a számla tartalmát tételesen szeretnénk rögzíteni.
Figyeljünk arra, hogy a mennyiségi egység és az egységár szorzata kiadja a számla korábban megadott összegét.
Megjegyzés: tetszőleges.
Válassza a 123-as menüt (Bejövő számlák teljesítésigazolása):
Keresse ki a számlát, a sor elején lévő kockába kattintva pipálja ki és kattintson a Teljesítés igazolás gombra, ha mindent rendben talált.
Válassza a 124-es menüt (Bejövő számla igazolása):
Keresse ki a számlát, a sor elején lévő kockába kattintva pipálja ki és kattintson a Számla igazolása gombra, ha mindent rendben talált.
Válassza a 125-es menüt (Számla utalványozása):
Keresse ki a számlát, az első oszlopban szereplő számla számra kattintva a következő ablak tartalmazza az utalványozás paramétereit.
Figyelmesen nézze át, és ha mindent rendben talál, kattintson az utalványozás kontírozás nélkül gombra.
Ez után visszajutunk az alap ablakba, amelyben már nem látjuk a számlát.
Válassza az 1211-es menüt (Utalványrendeletek listázása és nyomtatása):
Keresse ki a számlát és kattintson a nyomtatás gombra.
Az utalványrendeletet aláírja, valamint az erre jogosult személlyel utalványoztatja, majd behozza az NGSZ-be.
Ebben az esetben két darab kontírozási tételünk lesz. Az egyik lesz a könyvvásárlás, ennek az értéke a postaköltség
nélkül ugye nem fogja kiadni a teljes kontírozandó összeget, tehát a tételérték mezőbe írjuk be az ennek megfelelő
összeget. Majd kontírozzuk a tételt, amit a Hozzáad gommbal viszünk fel. Majd a maradék még nem kontírozott tétel következik, ekkor
érdemes a megjegyzéshez ezt beírni, hogy postaköltség. Majd ismét a Hozzáad gombbal felvinni ezt, így 2db tételünk lesz.
Ha a kontírozatlan összege ekkor már 0, akkor a Befejezés gombot megnyomva tudjuk rögzíteni a rendszerbe a felvitt kontírozandó
tételeket.
Utalványrendeletet a 4db igazolás után már bárki nyomtathat, akinek erre joga van, azaz
aki készítette, ill. akik igazolták, ill. más illetékes személyek (hogy ki mit láthat, jogosítás
kérdése.). Jelenleg még, kb. febr.1-ig megmengedjük, (külön kérés volt) hogy az igazolások előtt
is lehessen nyomtatni utalványrendeletet. Ez a mefelelő bejogosítások után meg fog szűnni! (Ez nem a digitális aláírás bevezetését jelenti,
csak a folyamat normális menetét. Ez azt fogja jelenteni majd, hogy addig nem tudunk egy utalványrendeletet kinyomtatni, amíg
mind a 4 igazolási fázison végig nem ment.)
Jogosítások: egyes menüpontokra, műveletekre való jog. Akinek adott műveletre nincs joga (pl. igazolásra),
annak nem is szabad látnia az adott menüpontot.
(feb.elejére várható ennek letisztázása, ehhez kérjük majd az Önök segítségét is)
Láthatóságok: Számlát bármelyik intézményben érkeztethetnek, de adott felhasználó nem láthatja a más
intézmény által felvitt adatokat, kivéve, ha erre külön szüksége van. (pl. NGSZ) Jelenleg mindenki
csak a saját rögzített adatait láthatja (kivéve NGSZ dolgozóit). Ha szükség van arra,
hogy kollégája által felvitt adatait is lássa, szintén jelezze!
E-mailben: Ha már valamennyire megismerkedtek a rendszerrel, és letisztázodtak az egyes folyamatok menetei,
alakulása, és hogy adott feladatot kinek, kiknek kell adott intézményen belül ellátnia, akkor kérem,
küldjenek e-mailt az iroda@ritek.hu-ra KASZPER JOGOK tárggyal, és az alábbi tartalommal:
(mindenhova egy nevet várunk, ha ugyanaz a személy végez több feladatot, akkor több helyre is kérem beírni!)
-pénztáros:
-pénztáros munkáját ellenőrző:
-ki zárhat időszakot a pénztárban:
-ki nyithat időszakot a pénztárban:
-ki ellenőrizheti a pénztári időszakot:
-ki vihet fel kötelezettségvállalást,határozatot,szerződést,megállapodást:
-ki érkeztethet számlát:
-ki ellenőrizheti:
-ki készíthet utalványrendeletet:
-kinek kell ellenőrizni:
-ki utalhat:
-ki azonosítja be a banktól visszaérkezett banki kivonatokat:
-ki könyvel:
-ki kontíroz:
-ki állíthat ki számlát:
-a kiállított számlát ki ellenőrzi:
-ki foglalkozik munkaüggyel:
Bevételi pénztárkönyv esetén (részben önálló intézményeknél) csak bevételek érkeznek, amiket
étkezési befizetések esetén felvihetünk csoportosító partnerekhez: VENDÉG ÉTKEZTETÉS, GYERMEK ÉTKEZTETÉS, ill.
FELNŐTT ÉTKEZTETÉS. A banki befizetés esetén lehet csak kiadásunk. Ezt a következő módon lehet megoldani:
a partner BANK, az összeg a teljes egyenleg összege legyen. Ezáltal kinullázzuk a napi egyenlegünket.
Nem minden pénztárbizonylathoz van számla, ezesetben csak menjük tovább az Előkontírozás gombbal.
Ha van a pénztárbizonylathoz bármilyen kötelezettségvállalásunk, szerződésünk, megállapodásunk, amit
korábban rögzítettünk, akkor azt válasszuk ki! Majd ha ehhez még számla is tartozik, akkor azt is válasszuk ki, ezt a
kötelezettségvállalás kijelölése után megjelenő Számlák.. gombbal tudunk.
Ha csak számlánk van, akkor értelemszerűen válasszuk ki, hogy ez számla, vagy előírás, majd a Rendben gomb megnyomása
után megjelenő számlák gombra kattintva tudjuk kiválasztani a pénztárbizonylathoz tartozó számlát, amit korábban rögzítettünk.
Először válasszunk kontírkódot, ha van ilyenünk. Hogy mi ez, és mire szolgál, a következő kérdés válaszából kiderül.
A kontírozást segítő kitöltési útmutató jan.10-től letölthető lesz a 126-os menüpont alól (Kontírozás).
Ha az önálló intézménye valamelyik részben önálló intézménynek vitt már fel kontírkódot, akkor azt kiválasztva a
kontírozásnál már több tétel előre adott lesz, ez meggyorsítja a felvitelt.
Egy kontírozási tételt a Hozzáad gombbal tudunk felvinni, ez megjelenik a lap alsó részén levő táblázatban, ezeket még
módosíthatjuk, törölhetjük. Ha a kontírozás minden tétele megfelelőnek tűnik, a Befejezés gombra
kattintva tudjuk rögzíteni a kontírozásunkat.
Új kontírkódot csak az önálló intézmények vihetnek fel részben önálló intézmények számára is. Ezt a Törzsadatok karbantartása főmenüpont,
Kontírozási főkönyvi számla/ellenszámla kapcsolat karbantartása almenüpont alatt találják meg. (215)
Új kontírozási főkönyvi számla/ellenszámla kapcsolat gombra kattintva értelemszerűen új kontírkódot tudunk felvinni, ami
a késöbbiekben meghatározza (kontírozásnál való kiválasztásával) a most megadott kontírozási sort.
Adott előirányzati sor alábontásai, melyek intézményektől függően adott tartományban bővíthetők. Ezeket
csak önálló intézmények vihetik fel.
A számla ellenjegyzését az végezheti, aki ellenjegyzési jogkörrel rendelkezik. Ez a személy a
számla érkeztetését (rendszerünkbe való rögzítését) követően, mikor már utalványrendelet készült belőle tudja
ellenőrizni.
Lsd. előző 7-os pontbeli kérdés válaszában leírtakat.
Nem kötelező, sőt csak indokolt esetben javasoljuk, mikor az adott tételhez tényleges aláírások szükségesek.
Ha pl. csak banki kifizetésről van szó, a generált pénztárbizonylatot nem szükséges kinyomtatnunk.
A megoldás: a pénztárbizonylat megjelenésénél (pdf), kattintsunk a nyomtató ikonra. Itt előjönnek
a nyomtatóbeállítások. Válasszuk ki a "csak az aktuális oldal" kinyomtatását. Így csak az első lapon szereplő
két db pénztárbizonylat fog kinyomtatódni.
Mivel jelenleg minden egyes felhasználó ugyanazokat a partnereket látja, ezért törlés nem lehetséges a partnerek közül. Viszont majd a későbbiek folyamán megoldott lesz, hogy ki lehessen választani, hogy ki melyik partnereket lássa. Addig is ajánlom figyelmükbe a keresést:
* - 0 vagy több tetszőleges karaktert helyettesít.
? - pontosan egy tetszőleges karaktert helyettesít.
pl. Nagy László partnerünkre kereshetünk: Nagy L*, vagy *Nagy László* formában, meg még többféleképpen is.
A fizetési előleget a bruttó bér utalványozásánál (1421-es menüpont alatt) rögzíthetjük, 901-es (munkabérelőleg folyósítása) jogcímet választva. Ezután részben önállóknál utalványozói igazolás (127), majd 1211 nyomtatás. (Persze csak ha még nincs utalva.) Majd NGSZ-hez kerül, akik igazolják, utalják.
FONTOS: egyelőre az adatok karbantartását is mi végezzük, amíg le nem tisztázódik, hogy a későbbiekben ki(k) és miként fogják ezt a feladatot elvégezni. Ezért kérjük, hogy minden ilyesfajta igényt jelezzenek.
Partnernél előfordulhat, hogy több bankszámlaszáma van, és éppen a rendszerben pl. még csak az egyik van rögzítve, ami a számlán szerepel, az még nem. Ezt önök is fel tudják vinni.
Ha látják, hogy egy partner töbsször szerepel a rendszerben, akkor azt is jelezzék (úgy, ahogy a rendszerben szerepel: név, cím) , mert mi össze tudjuk vonni egy partnerré.
Minden ilyen segítséget megköszönnénk, az adatok frissítése, és egyértelművé tétele miatt!
1. Új menüpont: 635 - Pénztári forgalmak nyomonkövetése
2. Válasszuk ki a pénztárkönyvet+pénztári időszakot, azután megkapjuk a kijelölt pénztárkönyvbe, adott időszakban felvitt tételeink listáját. (tovább lehet bontani a tételek megtekintésével, ha kiválasztjuk a pénztárbizonylatot) 3. A lista kiexportálásának folyamata:
- A táblázat alján található egy kis excel-es ikon. Erre úgy kattintsunk rá, hogy közben a SHIFT billentyűt lenyomva tartjuk. Ezzel azt értük el, hogy új ablakban jelent meg a táblázat, immár excel-es formában, de még böngészőablakon belül.
- Fájl -> Mentés másként (File -> Save as), ekkor a mentésnél a fájltípusnak válasszuk a Microsoft Excel munkafüzetet, nevezzük el valahogy a fájlt, majd mentsük el. (Persze figyeljük meg, ill. állítsuk be az elérési útvonalát, hogy utána meg is találjuk!)
Először is az érkeztetett számláinknak egy listáját látjuk. Itt csak azok a számlák szerepelnek, amiket még nem utalványoztunk. (Ha már igen, és elrontottuk, akkor utalványrendeletet kell előbb inaktiválni - 1214).
Két lehetőségünk van:
- Ha törölni akarjuk a kijelölt számlákat (pl. duplán vittük fel, elírtuk a számla azonosítóját), akkor a Számlák inaktiválása gombra kattintva "törölhetjük" a kijelölt számláinkat.
- Ha csak módosítani, (pl. partnert, összeget, dátumot rontottunk el) akkor a megfelelő számlák kiixelgetése után a Számlák visszaküldése módosításra gombot nyomjuk meg. Ekkor a kijelölt számlák állapota visszaáll az igazolások előtti állapotra, így megengedett a módosítás, amit a 122-es menüpontban tudunk megtenni.
Az állapot oszlop jelentése:
E - érkeztetve (Ha ilyen állapotban van a számlánk, tudjuk módosítani, azaz meg fog jelenni a 122-es menüpont alatt)
I,J - igazolva
Az utolsó oszlopban megtaláljuk, hogy melyik intézmény vitte fel az adatot.
Általában keveseknek van olyan közölnivalójuk, ami mindenkire tartozik. Ezért fontos lenne, hogy az Üzenetkezelőben csak a 211-es Üzenet írása menüpontot használjuk! Ha pl. a RENDSZERADMINISZTRATORNAK akarnak üzenni (kérdés, kérés, bármi), akkor a Címzettek közül őt kell kiválasztani. Ezt az üzenetet ekkor csak mi fogjuk látni.
Ha Önök kapnak személyes üzenetet, azt a Személyes üzentek fülre kattintva (a bejelntkezés után látható főmenüben) lehet megtekinteni.
Kivettünk pl. 50000Ft-ot a bankból. Ezt betettük a pénztárunkba. Készítenünk kell egy bevételi pénztárbizonylatot olymódon, hogy a partner ismét a BANK, az összeg a kivett összeg (jelen esetben 50000), saját bevételbe megy.
Ebben az esetben a saját bevételből kiadható egyenlegünk fog megemelkedni a felvitt összeggel, így a későbbiekben saját bevételből történő kiadásokat is rögzíthetünk.
A 126-os menüpontba menjünk bele, itt találunk egy olyan gombot, hogy: Kitöltési útmutató letöltése (xls). Ez segítséget nyújt abban, hogy a program milyen helyes összefüggéseket fogad el.
* jelentése: akárhány tetszőleges karakter. (0, vagy több)
Pl.:
Kis* - megtalál minden Kis-sel kezdődő nevű személyt. Pl.: Kis Elemér,Kiss József,Kisteleki Géza, stb...
Kis*István - megtalál minden Kis-sel kezdődő, Istvánra végződő személyt. Pl.: Kis István, Kiss István, Kisteleki István, stb..
*Veronika - megtalál minden Veronikára végződő személyt. Pl.: Kiss Veronika, Nagy Veronika, stb.
Természetesen több helyen is használhatjuk a *-ot. Pl.:
*Nevelési* - megtalálja azokat az intézményeket, melyek nevében valahol szerepel a "Nevelési" szó, pl. Nevelési-Oktatási Intézmények Gazdasági Szolgálata, még abban az esetben is, ha véletlenül szóköz lenne az elején, mert ebben az esetben így, hogy Nevelési* nem találnánk meg. (Intézmények nevénél előfordulhat, hogy bár nem látjuk, de a megnevezést megelőzi pár szóköz).
A felületen először a fizetés módját jelöljük be. Ha átutalásos számlát érkeztetünk, akkor a (P)artnerek.. gombra kattintva egy olyan listából választhatunk, ahol megjelennek az utolsó sorban a bankszámlaszámok. Így erre az oszlopra is lehet szűrni, sőt érdemes! Így megtudhatjuk, hogy az adott bankszámlaszám már létezik-e, ill. ha igen, akkor milyen partnernél. (Ez remélhetőleg az a partner, akit keresünk.. :))
Ha a számla készpénzes, vagy csekkes, akkor a szokásos partnerválasztó táblázatot kapjuk, ahol név, ill. cím alapján kereshetünk, ahogy eddig is.
623,ill.624 (önálló intézményeknek), forgalom felvitele menüpont. Pénztárkönyv kiválasztása.
Bevétel/Kiadás közül válasszuk a Kiadást, majd az Előlegnél az Igen-t. Vigyük fel az egy darab tételünket, majd a szokásos módon tovább, pénztárbizonylat készítése. Ekkor feljön egy oldal, ahol ki lehet tölteni, hogy miért, mi alapján adjuk ki az előleget, ill. mikor fog lejárni.
Ezután már a szokásos módon nyomtatunk belőle egy kiadási pénztárbizonylatot.
Előleg visszafizetésénél a következő módon járjunk el:
Kattintsunk a kiadott előleg bevételezése gombra, ekkor megjelennek a kiadott előlegeink. Amelyiknek a bevételi párját akarjuk rögzíteni válasszuk ki. Ekkor beemelődnek róla adatok. Ha minden megfelelő, akkor Tétel felvitele, majd Pénztárbizonylat készítése, stb. a szokásos módon.
A 633-as menüpontban a kiadott előlegeinről láthatunk listát, sőt azt is látjuk melyik járt le, ill. melyik lett már teljesítve.
Ezen a héten 110 új partnert vittek fel. (Hétfő, kedd)
Természetesen tényleg előfordulhat, hogy vmelyik partner nem fordul elő nálunk, de ez viszonylag ritka.
A pl. GYERMEK ÉTKEZTETÉS partnerről már korábban jeleztem, hogy rögzítve lett, ennek ellenére még 12-szer újra fel lett rögzítve. Hasonlóan FELNŐTT ÉTKEZTETÉS is még 3x rögzítve lett. A BANK partner, amelyhez a pénztári kifizetést banki pénzbetét esetén rendelni lehet szintén még 2x rögzítve lett, ráadásul nem jól, mert a program csak ezt az egyedüli csupa nagybetűs BANK partnert fogadja el ebben az esetben.
Tudomásunk van róla, hogy a partnerkeresés nehézkes, és munkájuknak az egyik lassítója, megnehezítője.
Igyekszünk ezen segíteni, de a megoldás nem az, hogy új partnerként vigyünk fel valakit, mert már így is van aki többször szerepel a rendszerben, és nehéz eldönteni, hogy az 50 Szegedi Tudományegyetem közül pl. melyiket válasszuk ki.
Köszönjük a segítségüket, mert ezt a problémát csak közösen tudjuk megoldani.
Kérjük jelezzék e-mail-ben, ill. a hibajelentőben, vagy az üzenőben (címzett RENDSZERADMINISZTRATOR), ha vmelyik partner adatai nem megfelelőek (név,cím,stb.), ill. úgy látja, hogy feleslegesen többször szerepel a rendszerben. (Napi szinten nézzük ezeket folyamatosan!)
Ezzel egy idő után elérjük, hogy a partner adatbázisunk kitisztul, és feleslegesen nem nő meg a mérete, ami nyilván a keresés lassúságát is egyre jobban növelné.
Első lépésként rögzíteni kell a számlát (121), majd igazolni (123,124).
Ezután a Forgalom felvitelénél: (623 v. 624) a pénztárkönyv kiválasztása után kattintsunk az (E)lőírások gombra. Itt megtaláljuk a már érkeztetett, és igazolt készpénzes számláinkat. Kattintsunk rá a megfelelőre. Tapasztalni fogjuk, hogy sokminden beemelődik: partner, dátum, stb. A tételnél felajánlja a program a számla érkeztetésnél az első sorba írt összeget, tétel megnevezéseként pedig a beírt megjegyzést. Így ha a számlán csak ez az egy tétel szerepelt, akkor átírás nélkül kattinthatunk a Felvitel gombra, de ha volt, akkor azt külön fel kell vinni. A lényeg, hogy a számlán szereplő végösszeg megegyezzen a pénztárbizonylaton felvitt össz bruttó értékkel, ezt a program le is ellenőrzi.
Kontírozásnál (626), így már nem kell kitöltenünk az előfeldolgozó részt, mehetünk rögtön a kontírozó felületre.
Most az a folyamat lesz leírva, amikor előbb állítottuk ki a kiadási pénztárbizonylatot, és csak utána érkeztettük a készpénzes számláinkat.
1. lépés: 121 bejövő számla érkeztetése, ha eddig még nem tettük meg.
2. lépés: 123, 124 mindegyik készpénzes számlánkat igazoljuk.
3. lépés: 626 Tételek előkontírozása.
Ha nem akarunk, vagy nem kell előkontírozni, akkor is! További lépések ebben a menüpontban:
Pénztárkönyv kiválasztása, majd válasszunk ki egy pénztárbizonylatot, amihez létezik általunk rögzített, igazolt számla.
Számla típusa: Bejövő számla, kattintsunk a mellette levő Rendben gombra.
Ekkor megjelenik egy Számlák.. gomb erre is kattintsunk rá. A listában megtaláljuk a rögzített,igazolt készpénzes számláinkat, válasszuk ki a megfelelőt!
A számla azonosítója megjelenik ekkor a gomb mellett. Kattintsunk az előkontírozás gombra. (Akkor is, ha nem akaunk előkontírozni!)
Ezután vagy előkontírozunk, vagy ha nem akarunk, akkor kattintsunk közvetlenül a Befejezés gombra.
Későbbi kontírozásra is van lehetőség, de ekkor már a számlát nem kell újra kiválasztanunk.
631: Pénztári utalványrendeletek listázása.
Ha a fenti lépéseket elvégezzük, akkor létrejön egy utalványrendeletünk is, amivel nem feltétlenül kell foglalkozni, esetleg a kontírtételeket lehet leellenőrizni rajta, persze ha a Befejezés gombra kattintottunk, akkor a kontírtételeknél nem lesz semmi. (Ezt majd a későbbiekben lehet pótolni).
Mire kell itt elsősorban gondolni? A számlát csak később kajuk meg, de már korábban kellett utalni, amit úgy oldottunk meg, hogy a 14-es menüpontban készítettünk egy utalványrendeletet, ami utalva is lett. Az olyan jellegű átutalások esetén, ahol pro forma számla érkezik, a rögzítés továbbra is a 121-es menüpontban történjen! Ezután megérkezett a számla, ezt felrögzítjük a 121-es menüpontban. Itt arra kell figyelni, hogy jogcímnek a következőt válasszuk: 3005 Átutalásra nem kerülő. Ez fontos, mert így a hozzá készített utalványrendelet nem kerül utalásra, és ugye nem is szabad, hogy utalásra kerüljön, mert már egyszer ezt a tételt átutaltuk! Tehát a menete a továbbiakban ugyanúgy: 123,124 igazolás, 125 utalványrenelet készítés, 127 utalványozói igazolás (részben önállók esetében ezután kerül az NGSZ-hez).
A 13-as főmenüpont alatti Kimenő számla készítése menüpontba kell belépni. Itt először rögzítsük a számlát, amit a "Kimenő számla készítése" ill. a "Továbbszámlázások" (később lesz majd látható) menüpont alatt tehetünk meg. Kattintsunk a "Tételek felvitele gombra". Itt lehetőség nyílik arra, hogy egy kimenő számlához több tételt is felvihessünk. Töltsük ki értelemszerűen az adatlapot, majd kattintsunk a "Hozzáadás" gombra. Ekkor a képernyő alján lévő "Tételek" listában megjelenik a rögzíteni kívánt tétel.(Akkor is kattintsunk rá a Hozzáad gombra, ha csak egy tételünk van!) Ezen még módosíthatunk, ha bepipáljuk a megfelelő tétel előtti kis, fehér jelölönégyzetet és rákattintunk a "Módosítás" gombra. A tétel törlésére is lehetőség nyílik. Ehhez szintén rá kell kattintani a megfelelő tétel előtti kis, fehér jelölőnégyzetre, majd a "Törlés" gombra. Ha a "Tételek" listában minden tételünk helyesen szerepel, akkor az "Adatok mentése, befejezés" gombra kell kattintani. Ekkor mentődnek le igazából a számlához tartózó tételek.
A legtöbb időt az veszi el, hogy keressük a gombot, amire kattintani kell. Ezt meggyorsítandó a legtöbb nyomógombon gyorsbillentyű, angol nevén hotkey található, amik a következőképpen működnek. Pl. 121-es menüpontban vagyünk, és rögzítünk egy tételt. Na most itt van rengeteg gombunk. Kitöltjük a számlaazonosítót, kijelöljük a fizetési módot, majd partnert választunk úgy, hogy egérrel rákattintunk a (P)artnerek.. gombra. A (P) nem véletlenül van zárójelben. ALT+P billnetyűkombinációval (lenyomjuk az Alt billentyűt, majd ezt nyomva tartva lenyomjuk a p billentyűt) olyan hatást érünk el, mintha egérrel rákattintottunk volna a (P)artnerek.. gombra. Ha ezt így megszokjuk, gyorsabbá válik a használat. Majd Alt+J -vel "rákattintottunk" a (J)ogcímek.. gombra, és így tovább. Ha vmelyik gomb feliratán vmelyik betű zárójelben van, akkor az Alt+(a zárójelben levő betű) billentyűkombinációval is el tudjuk érni az adott gomb lenyomódását, anélkül, hogy egérrel rá kellene kattintanunk.
Ha az egyszeri kifizetések menüpontban rögzítünk utalványrendeletet (1411), akkor lehetőség van később ahhoz teljesítésigazolás nyomtatására. (1413). Kattintsunk a megfelelő utalványrendelet sorában levő nyomtatás gombra. És kész.
Részben önálló intézmény esetében akkor, ha utalványrendeletek, számlákat és egyéb dokumentumokat akarunk az önálló intézményünknek (NGSZ) továbbítani. A 10. menüpontban található meg az átadókönyv. Minden menüponthoz tartozik segítség, ahol részletesen le van írva az adott menüpont használata.
A 631-es menüpontban tehetjük meg. Jelöljük ki az inaktíválni kívánt utalványrendeleteket, majd az utalványredeletek inaktíválása gomb segítségével tudjuk a kijelölteket törölni.
Ugyanúgy mint rendes utalványrendeletet a 1211-es menüpontban. Ekkor viszont készül egy második lap is a csoportos utalványrendelethez tartozó 'alutalványrendeletekkel'. Ez úgy tudjuk előhívni, hogy miután előjött a nyomtatási képernyő, a bal alsó részen látunk egy ilyet: Dokumentum: Utalványrendelet. Ha ezt legörgetjük, alatta lesz egy ilyen nevű is: csoportos tételei. Ezt válasszuk ki, majd kattintsunk a Megtekintés gombra.
Nem kell. Kimenő számla készítésénél elegendő a számla igazolása.
Az utalványrendelet a kimenő számla nyomtatásánál készül, ha még nem készült hozzá. Az utalványrendelet megjegyzés rovatába a kimenő számlán szereplő közlemény + sablon szövegek kerülnek.
Áfás tétel kontírozása esetén a nettót és az áfát külön kontírsorként visszük fel a rendszerben. Elöször meg kell adni a bruttó összeget és áfa-kategóriát, ezt a rendszer automatikusan szétválasztja nettó és áfa sorra. Ezek a sorok össze vannak kapcsolva, ezért ha a nettó sort módosítjuk, ill. töröljük, akkor a hozzá tartozó áfa sor is módosítódik ill. törlődik. A program a HUF devizanemnél (.51-től felfelé) egészre kerekít.
A 127,128,129-as igazolások csak az átutalásos utalványrendeletek esetén kötelező, és csak ekkor fogjuk ezekben a menüpontokban megtalálni az utalványrendeletünket. Készpénzes utalványrendeletek igazolttá válnak, ha pénztárbizonylathoz kapcsoljuk őket (626,vagy 623,624), a rögzítő által. Hasonlóan, ha az egyszerinél (14) már átutalt utalványrendeletet rögzítünk, akkor az is leigazolódik a rögzítő által. E két utóbbi esetben azért van így, mert már ki van fizetve a tétel, így minden egyéb igazolás felesleges. Ha a 3 igazolás rajta van az utalványrendeleten akkor már csak a 91-es menüpontban keressük, mert csak itt fognak megjelenni, és csak ekkor fognak itt megjelenni.
Itt azok az utalványrendeletek jelennek meg, amelyek igazolva vannak mind a 127,128,129-as menüpontban. (Ha csoportos utalványrendeletet igazolunk, pl.közüzem, akkor a mögötte levő utalványrendeletek is igazolódnak). A zölddel jelölteket lehet csak igazolni (a többire nincs hatással a pipa), mert csak ezekhez tartozik bank/pénztári nap, ami kötelező. Ez a banki tételek összevezetésénél kerül az utalványrendeletre, ill. készpénzes esetén a pénztári időszak zárásának dátumát kapja. Itt lehet kontírlapot is nyomtatni, adott banknapra ill. intézményre. A kontírozás nagy valószínűséggel helyes, ha a kontírozatlan összeg 0. Kontírlapot nem csak a zölddel jelöltekről lehet nyomtatni, hanem az összesről!
Ide kerülnek a könyvelői igazolással ellátott utalványrendeletek. Szintén lehet kontírlapot nyomtatni, és csak a zölddel jelölteket lehet átemelni a könyvelésbe. Itt a zöld szín jelentése: a kontírozott áfa megegyezik a számlán szereplő áfával.
Kék: az eltérés 10Ft-nál kisebb, de nem nulla.
Piros: az eltérés (a számlán szereplő áfaérték, ill. a kontírján szereplő áfaérték között) 10Ft-nál nagyobb.
Ezek javítása az elfogadott számlán nem lehetséges, csak a kontíron, a köv. kérdésben leírtak szerint, ha szükségesnek látjuk.
A piros színűeken kívül mindet lehet igazolni, a pirosakat javítani kell.
1. Pl. A számlán szereplő értékek: bruttó: 5665, nettó: 5057, áfa: 608. (12%-os áfa)
2. Amit a program számol: nettó: 5058, áfa: 607. Ezt akarjuk javítani:
1. A kontírozásnál az összeg helyére ne a teljes bruttót írjuk, hanem a számlán szereplő nettóból számolt bruttót kerekítve, azaz esetünkben: 5057*1,12=5664.
2. Ha ezt emeljük be (Felvitel), a program utána felajánlja az ennek megfelelő áfát, ezt írjük át a mi kívánt áfánkra: esetünkben: 608, majd Felvitel.
Ez így kiadja a bruttót, és ténylegesen azok az adatok szerepelnek a kontírban is, ami a számlán.
Vegyük pl. a 91-es menüpontot. Írtuk, hogy sokat gyorsítottunk rajta, persze ez nem mindig érződik.
1. Ha a 10-es listán hagyjuk a szűrőtáblázatot, soksok másodperccel gyorsabban jön be a menüpont, ill. a lista, mint 100-ason.
2. 10-es listán a különböző rendezések is sokkal gyorsabbak, használjuk inkább a Következő gombot.
3. A szűrés mindig gyorsabban hajtódik végre, mint a rendezés.
4. Ha rendeztünk egy oszlopot, akkor arról a rendezést úgy tudjuk leszedni, ha az oszlop nevére kattintunk.
Ez csak Bevételi pénztárkönyvre vonatkozik, és csak az NGSZ hatásköréhez tartozó intézményekre. Amikor a 626-os menüpontban utalványrendeletet készítünk a pénztárbizonylathoz, akkor azt a következő módon tegyük:
1. Az első oszlopba írjuk be a következő szűrőfeltételt: B*
Ekkor megkapjuk azon pénztárbizonylatainkat, melyek bevételiek. Válasszuk a 100-as listát, hogy lehetőleg minden találat rajta legyen az oldalon.
2. Jelöljük ki (pipákkal) az összes találatunkat, majd kattintsunk az Utalványrendelet készítése gombra.
3. Most a szűrésnek nincs megfelelő találatot kell látnunk.
4. A szűrőfeltételt az első oszlopban töröljük ki, és írjuk be a következőt: K*
Ami persze felesleges, ha mindent jól csináltunk eddig, mert akkor már úgyis csak a Kiadási pénztárbizonylatainkat kell, hogy lássuk.
5. Ezeket szintén jelöljük ki, és kattintsunk az Utalványrendelet készítése gombra.
Így adott pénztári időszakunkhoz csupán 2 db utalványrendelet keletkezik, egy bevételi, és egy kiadási.
Nyilván ezt a folyamatot vagy közvetlenül zárás előtt, vagy zárás után hajtsuk végra, amikor már tudjuk, hogy adott időszakunk nem fog újabb tétellel bővülni.
Példa: gazdasági esemény - gépberendezés beszerzésének aktiválása 100.000 Ft + ÁFA értékben
A beszerzés bruttó értékének könyvelése:
Bizonylatnem: 50
Ellenszámla: 4132 - Tárgyévi pénzforgalommal kapcsolatos tőkeváltozások
Törzsszám alábontás: adott intézmény törzsszáma
Megjegyzés: értelemszerűen a beszerzett gép, berendezés megnevezése
Mozgásnem kód: 310 - Eszközök beszerzése, létesítése
Tartozik / Követel : T
Összérték: 100000
Fökönyvi számok: 13112 - Egyéb gépek, berendezések és felszerelések aktivált állományának értéke
Dátum : az állományba vétel dátuma
Kiadások: 5-ös és 6-os főkönyvi számlára történő könyvelés esetén a mozgásnem 110, minden más kiadási főkönyvi számla esetében 120
Bevételek: 9-es főkönyvi számlára történő könyvelés esetén a mozgásnem 210, minden más bevételi főkönyvi számla esetén 220
A beruházás könyvelése:
Bizonylatnem: 10
Ellenszámla: 321 - Költségvetési elszámolási számla
Törzsszám alábontás: adott intézmény törzsszáma
Áfakulcs: 25 %
Visszaigényelhető áfa: (2) visszaigényelhető
Megjegyzés: értelemszerűen a beszerzett gép, berendezés megnevezése
Mozgásnem kód: 120 - Kiadás (egyéb), kiadás eredeti előir.
Szakfeladat:a szükséges szakfeladat
Előirányzatkód: (ha nem használja az intézmény akkor hagyja az megadott értéken)
Részletező kód: megfelelő kiadási részletezőkód
Bontás: üres
Tartozik / Követel : T
Összérték: 100.000
Fökönyvi számok: 13132 - Egyéb gépek, berendezések és felszerelések vásárlása
Dátum : a banki/pénztári teljesítés dátuma
Bizonylatnem: 10
Ellenszámla: 321 - Költségvetési elszámolási számla
Törzsszám alábontás: adott intézmény törzsszáma
Áfakulcs: 25 %
Visszaigényelhető áfa: (2) visszaigényelhetőMegjegyzés: értelemszerűen a beszerzett gép, berendezés megnevezése
Mozgásnem kód: 120 - Kiadás (egyéb), kiadás eredeti előir.
Szakfeladat:a szükséges szakfeladat
Előirányzatkód: (ha nem használja az intézmény akkor hagyja az megadott értéken)Részletező kód: megfelelő kiadási részletezőkód
Bontás: üres
Tartozik / Követel : T
Összérték: 25.000
Fökönyvi számok: 1822113 - Intézményi beruházások beszerzés árába beszámítandó előzetesen felszámított áfa - gépek
Dátum : a banki/pénztári teljesítés dátuma
A dologi kiadás könyvelése:
Bizonylatnem: 10
Ellenszámla: 321 - Költségvetési elszámolási számla
Törzsszám alábontás: adott intézmény törzsszáma
Áfakulcs: 25 %
Visszaigényelhető áfa: (1) nem visszaigényelhetőMegjegyzés: könyvelési esemény megnevezése
Mozgásnem kód: 110 - Kiadás (6-os, 7-es számlaosztály)
Szakfeladat: a szükséges szakfeladat
Előirányzatkód: (ha nem használja az intézmény akkor hagyja az megadott értéken)
Részletező kód: megfelelő kiadási részletezőkód
Bontás: 55229 - Egyéb üzemeltetési kiadások
Tartozik / Követel : T
Összérték: 100.000
Fökönyvi számok: 721 - Alaptevékenységek költségvetési kiadási előirányzatának teljesítése
Dátum : a banki/pénztári teljesítés dátuma
Bizonylatnem: 10
Ellenszámla: 321 - Költségvetési elszámolási számla
Törzsszám alábontás: adott intézmény törzsszáma
Áfakulcs: 25 %
Visszaigényelhető áfa: (1) nem visszaigényelhetőMegjegyzés: könyvelési eseménymegnevezése
Mozgásnem kód: 110 - Kiadás (6-os, 7-es számlaosztály)
Szakfeladat:a szükséges szakfeladat
Előirányzatkód: (ha nem használja az intézmény akkor hagyja a megadott értékenRészletező kód: megfelelő kiadási részletezőkód
Bontás: 5612111 Vásárolt termékeke és szolgáltatások - Egyéb üzemeltetési kiadások
Tartozik / Követel : T
Összérték: 25.000
Fökönyvi számok: 721 - Alaptevékenységek költségvetési kiadási előirányzatának teljesítése
Dátum : a banki/pénztári teljesítés dátuma
Függő kiadás könyvelése
Bizonylatnem: 10
Ellenszámla: 321 - Költségvetési elszámolási számla
Törzsszám alábontás: adott intézmény törzsszáma
Áfakulcs: áfa körön kívüli
Visszaigényelhető áfa: üresMegjegyzés: könyvelési esemény megnevezése
Mozgásnem kód: 120 - Kiadás (egyéb), kiadás eredeti előir.
Szakfeladat:üres
Előirányzatkód: (ha nem használja az intézmény akkor hagyja az megadott értéken)Részletező kód: megfelelő kiadási részletezőkód
Bontás: üres
Tartozik / Követel : T
Összérték: 50.000
Fökönyvi számok: 391122 Tárgyévi költségvetési intézményi függő kiadások forgalma
Dátum : a banki/pénztári teljesítés dátuma
Függő bevétel könyvelése
Bizonylatnem: 10
Ellenszámla: 321 - Költségvetési elszámolási számla
Törzsszám alábontás: adott intézmény törzsszáma
Áfakulcs: áfa körön kívüli
Visszaigényelhető áfa: üresMegjegyzés: könyvelési esemény megnevezése
Mozgásnem kód: 220 - Bevétel (egyéb), bevétel eredeti előir.
Szakfeladat:üres
Előirányzatkód: (ha nem használja az intézmény akkor hagyja az megadott értéken)Részletező kód: megfelelő bevételi részletezőkód
Bontás: üres
Tartozik / Követel : K
Összérték: 60.000
Fökönyvi számok: 482122 Tárgyévi költségvetési átfutó bevételek forgalma
Dátum : a banki/pénztári teljesítés dátuma
9-es bevétel könyvelése
Bizonylatnem: 10
Ellenszámla: 321 - Költségvetési elszámolási számla
Törzsszám alábontás: adott intézmény törzsszáma
Áfakulcs: 25 %
Visszaigényelhető áfa: üresMegjegyzés: könyvelési esemény megnevezése
Mozgásnem kód: 210 - Bevétel (9-es számlaosztály)
Szakfeladat:megfelelő szakfeladat
Előirányzatkód: (ha nem használja az intézmény akkor hagyja az megadott értéken)Részletező kód: megfelelő bevételi részletezőkód
Bontás: üres
Tartozik / Követel : K
Összérték: 60.000
Fökönyvi számok: 91321 bérleti és lízingdíjbevétel előirányzatának teljesítése
Dátum : a banki/pénztári teljesítés dátuma
Bizonylatnem: 10
Ellenszámla: 321 - Költségvetési elszámolási számla
Törzsszám alábontás: adott intézmény törzsszáma
Áfakulcs: 25 %
Visszaigényelhető áfa: üresMegjegyzés: könyvelési esemény megnevezése
Mozgásnem kód: 210 - Bevétel (9-es számlaosztály)
Szakfeladat:megfelelő szakfeladat
Előirányzatkód: (ha nem használja az intézmény akkor hagyja az megadott értéken)Részletező kód: megfelelő bevételi részletezőkód
Bontás: üres
Tartozik / Követel : K
Összérték: 15.000
Fökönyvi számok: 91923 Kiszámlázott termékek és nyújtott szolgáltatások fizetett áfája
Dátum : a banki/pénztári teljesítés dátuma
46-es bevétel könyvelése
Bizonylatnem: 10
Ellenszámla: 321 - Költségvetési elszámolási számla
Törzsszám alábontás: adott intézmény törzsszáma
Áfakulcs: áfa körön kívüli
Visszaigényelhető áfa: üresMegjegyzés: könyvelési esemény megnevezése
Mozgásnem kód: 220 - Bevétel (egyéb), bevétel eredeti előir.
Szakfeladat:megfelelő szakfeladat
Előirányzatkód: (ha nem használja az intézmény akkor hagyja az megadott értéken)Részletező kód: megfelelő bevételi részletezőkód
Bontás: üres
Tartozik / Követel : K
Összérték: 60.000
Fökönyvi számok: 46421 Működési célú támogatásértékű bevétel központi költségvetési szervtől
Dátum : a banki/pénztári teljesítés dátuma
Bér könyvelése (97-es menüpontban)
Bizonylatnem: 38
Ellenszámla: 499 - Pénzforgalom nélküli költségvetési bevételek és kiadások sajátos elszámolási számlája
Törzsszám alábontás: adott intézmény törzsszáma
Áfakulcs: áfa körön kívüli
Visszaigényelhető áfa: üresMegjegyzés: könyvelési esemény megnevezése
Bérkifizetés dátum : a MÁK bérfelhasználási anyag dátuma
Mozgásnem kód: 110 - Kiadás (6-os, 7-es számlaosztály)
Szakfeladat:a szükséges szakfeladat
Előirányzatkód: (ha nem használja az intézmény akkor hagyja a megadott értékenRészletező kód: megfelelő kiadási részletezőkód
Bontás: 511213 Közalkalmazottak alapilletménye
Tartozik / Követel : T
Összérték: 250.000
Fökönyvi számok: 721 - Alaptevékenységek költségvetési kiadási előirányzatának teljesítése
Dátum : a banki/pénztári teljesítés dátuma
Kapcsolódó nettősítási tétel:
Bizonylatnem: 38
Ellenszámla: 499 - Pénzforgalom nélküli költségvetési bevételek és kiadások sajátos elszámolási számlája
Törzsszám alábontás: adott intézmény törzsszáma
Áfakulcs: áfa körön kívüli
Visszaigényelhető áfa: üresMegjegyzés: könyvelési esemény megnevezése
Bérkifizetés dátum : a MÁK bérfelhasználási anyag dátuma
Mozgásnem kód: 120 - Kiadás (egyéb), kiadás eredeti előir.
Szakfeladat: üres
Előirányzatkód: (ha nem használja az intézmény akkor hagyja a megadott értékenRészletező kód: megfelelő kiadási részletezőkód
Bontás: üres
Tartozik / Követel : K
Összérték: 250.000
Fökönyvi számok: 392122 Tárgyévi személyi juttatásokkal kapcsolatos átfutó kiadások forgalma
Először is, SAMU-ból át kell emelni KASZPER-be az adatokat.
Miután ez megtörtént, látogassuk meg a KASZPER 1415-ös menüpontját.
Itt látni fogjuk a SAMU-ból átemelt pedagógusokat, a nekik járó összeggel. és egy összesen sorral a végén.
Azon pedagógusok, akik a bankszámlaszámuk alapján a KASZPER partneradatbázisában megtalálhatók, azoknál nincs teendőnk.
Ellenkező esetben, azaz ha az adott pedagógus még nincs rögzítve a KASZPER rendszerbe, egy gombot fogunk megtalálni a neve mellett: Partner felvitele a KASZPER-be.
Ezt a gombot megnyomva a partnerfelviteli felületen találjuk magunkat, ahol fel van ajánlva minden olyan adat, ami a SAMU-ból kiderült.
Ha ezekkel egyetértünk, csak kattintsunk a Felvitel gombra.
Ekkor a pedagógus rögzül a KASZPER-be, így az előző listánkra visszatérve már egy RENDBEN feliratot látunk a neve mellett, a gomb helyett.
És így tovább, míg minden pedagógus neve mellett a Rendben felirat nem található.
Ha ezt elértük, akkor kattintsunk az Utalványrendelet készítése gombra.
Ha van olyan pedagógus, aki az átemelt listából valamilyen ok miatt kimaradt, így nem került bele a csoportos utalványrendeletbe, azt külön kell az egyszeri kifizetés utalványrendeletnél (1411) felvinni.
Ezután a részben önálló intézménynek még annyi a feladata, hogy a 127-es menüpontban utalványozza az elkészült csoportos utalványrendeletet, amit legegyszerűbben az összege alapján találunk meg.
A többi teendőt (többi igazolás, átutalás), az NGSZ végzi.
Bank nyitás:
Bizonylatnem: 15 - Bank nyitó
Ellenszámla: 321 - Költségvetési elszámolási számla
Törzsszám alábontás: adott intézmény törzsszáma
Megjegyzés: értelemszerűen
Mozgásnem kód: 1 - Január 1-i nyitás
Tartozik / Követel : K
Összérték: a számla nyitó értéke
Fökönyvi számok: 491 - Nyitó mérlegszámla
Dátum : nyitás dátuma
Pénztár nyitás:
Bizonylatnem: 25 - Pénztár nyitó
Ellenszámla: 331 - Pénztár
Törzsszám alábontás: adott intézmény törzsszáma
Megjegyzés: értelemszerűen
Mozgásnem kód: 1 - Január 1-i nyitás
Tartozik / Követel : K
Összérték: a számla nyitó értéke
Fökönyvi számok: 491 - Nyitó mérlegszámla
Dátum : nyitás dátuma
Vegyes - Értékcsökkenés (2 lábas):
Bizonylatnem: 50 - Vegyes
Ellenszámla: 41333 - Terv szerinti értékcsökkenés miatti tőkeváltozások
Törzsszám alábontás: adott intézmény törzsszáma
Megjegyzés: értékcsökkenés
Mozgásnem kód: 810 - Egyéb mozgás
Tartozik / Követel : K
Összérték: értékcsökkenés értéke
Fökönyvi számok: 59311 - AT terv szerinti értékcsökkenési leírás
Dátum : écs. dátuma
Bizonylatnem: 50 - Vegyes
Ellenszámla: 59311 - AT terv szerinti értékcsökkenési leírás
Törzsszám alábontás: adott intézmény törzsszáma
Megjegyzés: értékcsökkenés
Mozgásnem kód: 471 - Értékcsökkenés, egyéb növekedés
Tartozik / Követel : K
Összérték: értékcsökkenés értéke
Fökönyvi számok: 11241 - Szellemi termékek lineáris értékcsökkenése
Dátum : écs. dátuma
Vegyes - Állományváltozás (pl. élelmiszerkészlet növekedés):
Bizonylatnem: 50 - Vegyes
Ellenszámla: 4132 - Tárgyévi pénzforgalommal kapcsolatos változások
Törzsszám alábontás: adott intézmény törzsszáma
Megjegyzés: állományváltozás
Mozgásnem kód: 810 - Egyéb mozgás
Tartozik / Követel : T
Összérték: állományváltozás értéke
Fökönyvi számok: 2111 - Élelmiszerek
Dátum : áll.vált. dátuma
Vegyes - állomány csökkenése:
Bizonylatnem: 50 - Vegyes
Ellenszámla: 4132 - Tárgyévi pénzforgalommal kapcsolatos változások
Törzsszám alábontás: adott intézmény törzsszáma
Megjegyzés: állományváltozás csökk.
Mozgásnem kód: 810 - Egyéb mozgás
Tartozik / Követel : T
Összérték: állományváltozás csökk. értéke
Fökönyvi számok: 44112 - Tárgyévi költségvetést terhelő folyó évi belföldi beruházási szállítók állománya
Dátum : áll.vált.csökk. dátuma
Ahol nincs nyomtatás gomb, ott a Ctrl - P billentyűkombináció lenyomásával kinyomtathatjuk azt, amit látunk.
A bevételek és kiadások pénzmozgása dátumának meghatározása, és a pénzmozgások utólagos ellenőrzése érdekében szükség van a bevételi és kiadási előírások bankkivonattal való összevezetésére.
FIGYELEM!
A bankból a terhelések negatív előjellel érkeznek, míg a rendszerben minden összeg pozitív. A rendszer minden esetben pozitív összeggel számol!
A bevételi és kiadási tételek összevezetésére több mód nyílik:
A jóváírás banki tétel összege megegyezik a bevételi utalványrendelet (kibocsátott számla) összegével
A menübe való belépés után ki kell választani valamelyik intézményi bankszámlaszámot, majd a Lehív gomb megnyomása után megjelenő banknapokból is választanunk kell. Ezt követően a Megjelenítés gombbal tudjuk előhívni a bankkivonat-tételeket.
Ezt követően válasszuk ki a megfelelő jóváírás tételt (pozitív összegű) a Választ gombbal. A megjelenő képernyőn láthatjuk a bevételi tételt, melyhez utalványrendeletet választhatunk az Utalvrend gombbal. Itt válaszuk ki a megfelelő utalványrendeletet, amelynek összege megegyezik a banki tétellel. Amennyiben a rendszerben még nincs utalványrendelet, akkor a kiválasztás helyett az Ut.készít gombra kattintva tudunk létrehozni egyszeri bevételi utalványrendeletet, melynek összege meg kell, hogy egyezzen a banki tétel összegével. Az utalványrendelet kiválasztása/létrehozása után a Kontírozás gombbal ki is kontírozhatjuk a tételt, vagy a már meglévő kontíradatokat módosíthatjuk. A műveletet a Kész gombbal fejezhetjük be.
Figyelem!
A Vissza gombbal az összevezetés nem kerül rögzítésre, de a már létrehozott utalványrendelet nem törlődik a rendszerből.
A jóváírás banki tétel összege nagyobb, mint a bevételi utalványrendelet összege
A banki tétel kiválasztása után lehetőség nyílik az adott tétel kisebb összegekre való szétbontására. Kattintsunk a tétel sorában szereplő Töröl gombra. Ekkor az összeg a jobb felső sarokban levő Tétel bontása táblázatba kerül. Itt átírhatjuk az összeget (negatív előjellel terhelést, pozitív előjellel jóváírást vihetünk fel). Az összeghez fűzhetünk megjegyzést, majd a Felvesz gombbal fel tudjuk venni a tételekhez. A Kész gomb mindaddig nem jelenik meg, míg a bontásban szereplő összeg nem nulla. A szétosztott tételekhez már hozzá tudjuk vezetni a megfelelő összegű utalványrendeleteket. (Természetesen az utalványrendelet-készítés és a kontírozás itt is működik.)
Figyelem!
Az utalványrendelet készítésénél a banki tétel összegétől különböző összeget is megadhatunk. Ha eltérő összeget adunk meg, az utalványrendelet létrejön, de nem lesz azonnal összevezetve az adott tétellel! Létrehozáskor mindig pozitív összeget adjunk meg!
A jóváírás banki tétel összege kisebb, mint a bevételi utalványrendelet (részteljesítés)
Válasszuk ki a banki tételhez a megfelelő, nagyobb összegű utalványrendeletet. Ekkor létrejön az utalványrendelethez egy kapcsolódó tétel, amely a részteljesítés összegét foglalja magában. Ezeket a Megtekint gombbal nézhetjük meg és nyomtathatjuk ki. A nagyobb összegű utalványrendeletet egészen addig választhatjuk a banki tételekhez, amíg összege teljesen ki nem fut.
Figyelem!
Egy már meglévő, de hibás összevezetést meg tudunk szüntetni a Töröl gomb segítségével. Egy összevezetett tétel törlésekor és újra felvételekor az összevezetés törlődik.
A terhelés Kaszper-ből indult, és az összege megegyezik az utalványrendelet összegével
Az utalásnál az utalás közleményének első 16 karakterében egy belső kódszám szerepel. Ez a kód egyértelműen azonosítja a Kaszper-ből induló utalásokat. Az Automatikus összevezetés gombbal tudjuk összevezetni ezeket a kiadásokat. Az automatikus összevezetésből kimaradt tételeket, a bevételekhez hasonlóan tudjuk összevezetni, itt ügyelni kell az előjelekre.
A terhelés összege nagyobb, mint az utalványrendelet összege
A bevételekhez hasolnóan szét tudjuk bontani az összeget. Ügyelni kell az előjelekre (negatív).
A terhelés összege kisebb, mint az utalványrendelet összege
A felület elsősorban az NGSZ hatáskörű részben önálló intézményeknek készült, de természetesen más önálló intézmények is használhatják.
A részben önálló intézmény feladata:
Apeh- illetve adószakértői állásfoglalás következményeként módosítást történt a számlával egy tekintet alá eső okirat KASZPER-modulban történő rögzítése esetében.
(1319) HELYESBÍTŐ SZÁMLA KÉSZÍTÉSE; (1318) SZTORNÓ SZÁMLA KÉSZÍTÉSE
A 1319 és 1318-as menüt választva először a számla sorszáma alapján válasszuk ki azt a számlát, amit helyesbíteni, sztornírozni akarunk.
Helyesbítő számla esetében a számla kiállítása a kimenő számla készítésével analóg módon történik. A tételek felvitelénél az új, módosított előírás összegét szükséges rögzítenünk.
A helyesbítés folyamán a rendszer automatikusan az eredeti előírást hozza negatív előjellel, majf tétel felvitelekor az új előírást rögzítjük (előjel helyesen), a kettő egyenlege adja a számla végösszegét, magát az engedmény összegét.
Gyakorlati példa:
Eredeti előírásunk 375.000,-Ft volt, amelyből 250.000,-Ft engedményt adtunk, vagyis az eredeti előírásunk összege a módosítás következtében 125.000,-Ft-ra változik. A fent leírtakat követve a tétel felvitelekor a nettó 100.000,-Ft-ot rögzítettük.
Miután a helyesbítő számla kiállítása gombra kattintunk a rendszer azonnal megjeleníti a kinyomtatható új (helyesbítő) számlát, és ezzel egy időben az eredeti
(helyesbített) számlát egy ún. helyesbítő jellel látja el. A helyesbítő számlánk elnevezése: Számlával egy tekintet alá eső okirat – Helyesbítő számla lesz.
Mind a sztornó, mind a helyesbítő számla esetében az engedmény összegének megfelelő kiadási utalványrendelet generálódik a programban automatikusan az alábbi jogcímekkel: 888-Kiadási jogcím (helyesbítés) és 999-Kiadási jogcím (stornózás), így - amennyiben az eredeti számlához teljesítés kapcsolódott - a vevőnek visszajáró összeg visszautalható.
Példa: 13. havi illetmény kifizetése előző év december hónapban kapott intézményfinanszírozásból
Ebben a menüpontban különféle megközelítési lehetőségekkel információt kaphatunk a kontírozott/lekönyvelt tételeinkről, mely információkat tovább szűkíthetünk és kontírlap formájában ezeket ki is nyomtathatjuk.
Az előszürési lehetőségek a következőek:
Fontos ! A program csak azokat a szűrési mezőket veszi figyelembe, ami ki van "pipálva" az előtte lévő kis jelölőnégyzetben !
A tól-ig tartományt csillag nélkül kell megadni pl.: Főkönyv : 311 - 321 (a 311 és 321 közötti főkönyvek listáját kapjuk beleérve a 311 és 321-es főkönyveket is)
Példa főkönyvi tartományok beállítására:
A kezdőfőkönyvnek kisebbnek kell lennie a végfőkönyvnél, ezért ha a kezdőfőkönyv "jobban" alábontott, mint a végfőkönyv, akkor az utóbbit ki kell egészíteni annyi helyiérték 0 v. 9-es számjeggyel, amennyivel alábontottabb az előbbi.
Pl.: 171121 - 1811 közötti tartományt kell lekérdezni, és azt szeretnénk, hogy a 1811 alábontásai már ne szerepeljenek a listában, akkor 0-val, ha azt szeretnénk, hogy szerepeljenek, akkor 9-essel kell kiegészíteni a végfőkönyvet.
Így az előbbi esetben 171121 - 181100, az utóbbiban 171121 - 181199 kell beírni.
Intézmények kiválasztásánál meg kell jegyezni, hogy amennyiben több intézményi egységet szeretnénk összesítve látni, úgy lehetőségünk van a Ctrl billentyű és az egér közös használtával többet is kijelölni.
Így ha például egy adott intézménynél a gyűjtőre vagyunk kíváncsiak, akkor nincs más dolgunk, mint az összes intézményt kiválasztani.
Amennyiben csak egy konkrét főkönyv egyenlegét szeretnénk megnézni, úgy a főkönyv tól-ig tartományába írjuk be a megfelelő főkönyvet. Pl.: Főkönyv : 321 - 321 (a 321-es főkönyv egyenlegét kapjuk a megadott szűrési feltételek függvényében)
Most már kétféle módon lehet beállítani az utalványrendelethez tartozó pénztári nap alakulását.
Alapértelmezetten minden pénztárkönyvhöz az van beállítva, hogy a pénztári nap a zárás dátuma legyen. (Tehát azon utalványrendeletek, amik adott időszaki pénztárkönyben vannak, az adott időszak zárásának dátumát kapják meg pénztári napul).
Elsősorban önálló intézmények átállíthatják most már a 61-es menüpontban. A módosít gombra kattintva az adott pénztárkönyvnél átállítható a zárás dátuma a pénztárbizonylat keltére. Onnantól kezdve az utalványrendelet kapcsoláskor, ill. záráskor annak a pénztárbizonylatnak a dátumát kapja, amelyikhez kapcsolva lett. Ha csoportos, akkor a pénztárbizonylatok között szereplő legkésőbbi dátumot kapja.
A korábbi tételek (amik már eddig szeptember óta elkészültek) átalakítását ilyen módon e-mailen kérhetik tőlünk az önálló intézmények: iroda@ritek.hu - ra küldjék a kérésüket. A tárgyban jelezzék: pénztári nap átállítás. A levél tartalmában szerepeljen, hogy pontosan mekkortól, és meddig javítsunk visszamenőleg. Illetve, hogy a már lekönyvelt tételeket is javítsuk, vagy azokat hagyjuk ki. Meg még esetlegesen egyéb szempontokat is lehet kérni.
A javítást kb. 1-2 napon belül elvégezzük, és válasz e-mailben jelezzük, ha elkészült.
Fontos tudni, hogy az értéknap az utalványrendelethez kapcsolódó dátum.
A dátum meg a kontírhoz kapcsolódó dátum.
Könyvelés után (átemelés könyvelésbe 92), már mindkettő ugyanaz, ugyanis az értéknappal felülíródik a kontírozás dátuma!
Így pl. a 906-os menüpontban az a különbség a két választás között (értéknap - kontír dátuma), hogy ha az értéknapot választjuk, akkor csak azok a lekönyvelt tételek fognak megjelenni, amikhet utalványrendelet kapcsolódik (pl. bérkontír nem). Ha viszont a kontír dátumát választjuk, akkor mind az utalványrendeletes, mind az azon kívüli tételek is benne lesznek a listában, tehát ezt érdemesebb választani.
Kivétel a helyesbítés, ami azt a dátumot kapja meg, amit mi beírunk helyesbítéskor.
Numerikus mezők esetében (pl. sorszám, összeg) lehetőség van intervallum szűrésre. Pl.
1000-2000
Lista frissítése után az 1000 és 2000 közötti értékek fognak kilistázódni.
Minden mezőnél lehetséges több érték lekérése, pl. mondjuk jogcím kódnál:
=(201|91)
Ekkor mind a 91 mind a 201-es jogcímkódok kilistázódnak. (Lehet többet is felsorolni |-al elválasztva)
Ill. lehet ezeket vegyíteni:
=(1000-2000|2005|2009)
Ennek jelentése: 1000 és 2000 közötti értékek + 2005 + 2009.
Lehet próbálkozni! :)
Kontírozásnál a nettó, és az áfa a rendszeren belül összekapcsolásra kerül. Ez fontos pl. az áfa analitika pontossága, helyessége miatt.
Eddig több bonyodalmat okozott, hogy ez a kapcsolódás nem volt megfelelő. Gyakran előforduló hibák:
Csak bizonyos felhasználók módosíthatnak közvetlenül már felrögzített partneradatokat, a következő okból kifolyólag:
Ha rögzítünk egy partnert, viszünk fel hozzá számlát, és később változik a neve, címe, stb, akkor az új számlán már ezekkel az adatokkal kell szerepelnie, de a régin meg kell maradnia a régi adatokkal.
Ezért még ha csak rontás történt is, akkor is csak új nevet, címet, ill. bankszámlaszámot lehet adott partnerhez rögzíteni. Ekkor bármely partneres listában meg fog jelenni az előző, ill. az újként felrögzített változat is.
Ha egy partnernek pl. új címet rögzítünk (23 : új cím felvitele), akkor ugyanúgy megmarad a bankszámlaszáma, ill. a neve.
Új név felvitele: 22.
Új bankszámlaszám felvitele: 24.
Egy bankszámlaszám csak egy partnerhez vehető fel!
Annak a megoldásnak, hogy a partnereket nem osztjuk vevők és szállítók csoportjára több előnye is van. Például nem történik adat duplikálás annak folytán, hogy ugyanazon partnert esetlegesen fel kell venni a szállítók és a vevők közé is, ezzel helyet és erőforrást spórolunk. Vagy, ha egy partner adatai változnak, akkor elegendő egy helyen megváltoztatni. Tehát véletlenül sincs arra lehetőség, hogy egyik helyen megtörténik a változtatás, míg a másik helyen feledésbe merül, ezzel később ellentmondás alakulhat ki, vagy megnő a hibaejtés lehetősége.
Lehetőség van a már lezárt pénztári időszak zárás dátumának módosítására, a 635-ös menüpontban, miután kiválasztottuk a megfelelő idoszakot, fenn átírható a dátum, és a Módosít gombra kattintva módosul, vele együtt az utalványrendeletek bank/pénztár napjai is megfelelően.
Csak azon időszakok zárás dátuma módosítható, amelyikekhez kapcsolt utalványrendeletek egyike sincs lekönyvelve, és ha az utalványrendelet bank/pénztári napnak a zárás dátumát kapja. Egyéb esetben a módosításra nincs lehetőség.
Az elvonás ez Egyéb folyó kiadásról átkerül az Előző évi előirányzat-maradvány, pénzmaradvány átadása, a Kiegészítés, az Előző évi előirányzat-maradvány, pénzmaradvány átvétele főkönyvi számlára.
A pénzmaradvánnyal kapcsolatos teljesítési adatok könyvelése:
(Könyvelése a 99-es menüpontban)
1.)Elvonás nyilvántartásba vétele
T 4211 Költségvetési tartalék elszámolása
K4214 Előző év(ek) költségvetési tartalékának elszámolása
2.) Jóváhagyott pénzmaradvány nyilvántartásba vétele
T 4211 Költségvetési tartalék elszámolása
K4212 Költségvetési pénzmaradvány
3.)Elvonás utalása
T 37221 Előző évi, működési célú előirányzat-maradvány, pénzmaradvány átadás ei. teljesítése
T 37222 Előző évi, felhalmozási célú előirányzat-maradvány, pénzmaradvány átadás ei. teljesítése
K 321 Költségvetési elszámolási számla
(Megbontás a pénzmaradvány elszámolás alapján)
4.)Kapcsolódó tétel
T 4214 Előző év(ek) költségvetési tartalékának elszámolása
K981212 Előző évi előirányzat-pénzmaradvány igénybevételének ei kapcsolódó tétel működésre
K 981222 Előző évi előirányzat-pénzmaradvány igénybevételének ei kapcsolódó tétel felhalmozásra
5.)Pénzmaradvány kiegészítés
T 321 Költségvetési elszámolási számla
K 46321 Előző évi, működési célú előirányzat-maradvány, pénzm.átv. ei. teljesítése
K 46322 Előző évi, felhalmozási célú előirányzat-maradvány, pénzm.átv. ei. telj.
(Megbontás a 2005. évi beszámoló 09. űrlap 01 és 02. sora szerint)
6.)4211. főkönyvi számla egyenlegének átvezetése
T 4214 Előző év(ek) költségvetési tartalékának elszámolása
K4211 Költségvetési tartalék elszámolása
Előirányzat könyvelése
(Könyvelése 96-os menüpontban )
Előző évekhez képest változás, hogy az elvonás összegével módosítani kell az előirányzatot.
1.)Elvonás
T 497 Előirányzatok évközi elszámolása
K37211 Előző évi, működési célú előirányzat-maradvány, pénzmaradvány átadás előirányzata
K 37212 Előző évi, felhalmozási célú előirányzat-maradvány, pénzmaradvány átadás előirányzata
2.)Pénzmaradvány igénybevétele
T 981211 Előző évi működési előirányzat-, pénzmaradvány igénybevételének előirányzata
T 98122 Előző évi felhalmozási előirányzat-, pénzmaradvány igénybevételének előirányzata
K 497 Előirányzatok évközi elszámolása
3.)Pénzmaradvány igénybevétele
T 497 Előirányzatok évközi elszámolása
K 1,3,5 Kiadási előirányzatok
1. Bejövő számlák esetében:
A 2007. évben érkezett és 2007. évi kötelezettségvállaláshoz kapcsolódó számlák esetében több megoldás van:
a) - fel kell rögzíteni a kötelezettségvállalást, mert enélkül nem lehet a számlát érkeztetni (kivéve ha 50.000 alatti)
- ezután bejövő számlaként rögzíteni kell a rendszerben, innentől a számla útja ugyan az.
b) - semmit nem rögzítünk a számlából, hanem egyszeri utalványrendeletet készítünk, amelyen megjelöljük, hogy melyik előző évi számláról van szó. A két változat attól függ, hogy a kötelezettségvállalás kizárólag ehhez az
egy számlához van, vagy több számla is érintett lehet a későbbiekben, illetve ha ez a kötelezettségvállalás a 2008. évi előirányzat terhére van, akkor az a) változatot javaslom. Ha ez a kötelezettségvállalás nem ez évi, illetve nincs további számla, akkor a b) megoldással semmilyen duplázódás nem lesz.
2. Kimenő számlák esetében:
A 2007. évben egy másik rendszerben kiállított számlákhoz a KASZPER-ban egyszeri bevételi utalványrendelet készítése szükséges a banki összevezetés végett, papír alapon az utalványrendelet mögött a régi számla
van.
Nyitás:
A 94-es menüpontba kell felrögzíteni a 491-es számlával szemben a
TATIGAZD-ból megkapott záró főkönyvi kivonatot.
A nyitó napló számai:
15- bank
25- pénztár
55- összes többi
Ellenszámla: 491
Mozgásnem kód: 1 - Január 1-i nyitás
Részletező kód: nem szükséges (a részletező kód a pénzforgalmi
könyvelésnél használatos bizonyos feladatok, finanszírozások
elkülönítésére, de amennyiben a nyitó tételek között van olyan, amire
valamilyen elkülönítés használatos természetesen lehet a rögzítésnél
alkalmazni)
Bontás: nem lehetséges
T/K, Összeg: a bizonylatnak megfelelően
Dátum: 2008-01-01
A 491 nulla legyen.
- előző évben kiadott előleg esetében, elszámoláskor, az előleg visszavételnél nem kell kiválasztani azt a funkciót, hogy Előleg: Igen, így a nyilvántartás a bevételt sem fogja hozni. Az előleg nyilvántartás pontos működéséhez, csak azoknál a tételeknél szabad használni, amelyeknek mindkét a kiadás és a bevételi lába is megvan a rendszerben.
Ez a pénzügy szempontjából problémás, itt arról van szó, hogy ha könyvelt tétel sztornózásra kerül majd készül egy új számla, azt nem tudjuk pénzügyi teljesítéshez kapcsolni, mivel le van könyvelve. Tehát nem azért kerül sztornózásra a számla, mert vissza kell utalni a pénzt, hanem mert maga a számla rosszul lett kiállítva. Most az ilyen számlák hátralékosak (pedig valójában nem) és így nem jók bizonyos jogcímeknél a nyitó értékeink.
Megoldása (a Szegeden használt megoldás):
Ha egy pénzügyileg teljesített számla stornózásra kerül, akkor az ahhoz tartozó utalványrendelet és kontírozás megmarad.
A stornózáshoz készül egy kiadási utalványrendelet (ellentétes előjel), amivel a könyvelést rendbe, 0-ra lehet hozni.
1. Az eredeti utalványrendeleten helyesbítjük a kontírozást (93. menü), és
átvezetjük a teljesítést függő bevételekre, vagy függő kiadásokra (attól
függően, hogy kimenő, vagy bejövő szláról van-e szó).
2. Készítünk egy egyszeri utrendet a számla összegével, de ellenkező
előjellel, ami az előbbi függő tétel ellenpárjaként szolgál. (tehát, ha az
1. pontban függő kiadásra könyveltünk, akkor ez az utrend bevételi lesz,
függő bevétel esetén kiadási)
3. Az új szlához is elkészítjük az utrendet.
4. a 118-as menüben összekapcsoljuk a 2. és 3. pont utrendjeit, így kapunk
egy nullás utrendet, ezt kontírozzuk a 91-es menüben, majd lekönyveljük.
Így teljesül az új számla is, és nem rontunk a könyvelésen sem.
Könyveléstechnikailag:
1. bejövő szla esetén: K 1/5 - T 32
K 32 - T 39
Kimenő szla esetén: T 9 - K 32
T 32 - K 48
4. bejövő szla esetén: K 39 - T 32
K 32 - T 1/5
Kimenő szla esetén: T 48* - K 32
T 32 - K 9*
Van egy számlánk amit az ÁFA bevallás időszakáigé nem egyenlítettek ki? Hogyan kerül be ez az ÁFA analitikába, ha a könyvelésben még nem jelenik meg, hiszen nincs kiegyenlítve?
Kizárólag a 92-es menüpontban lekönyvelt tételek jelennek meg, mivel az áfa bevallást könyveléssel egyezően kell benyújtani. A 60 napos fizetési határidő eltelével be nem folyt bevételek áfá-ját a
1212-es menüpontban, fizetési határidőre szűrve lehet lekérdezni és hozzá
kalkulálni adott időszaki áfá-hoz. Ha kontírozásból előzetesen szeretnénk az áfát megállapítani kizárólag
tájékozódás céllal a 906-os menüpont használható.
Ugyanez vonatkozik a számlákra is. Nem minden egységünk van itt a főintézménybe. Pl. jelemzekölcsönzés, külön helyen van nem ahol a főintézmény. az itt dolgozó külön számlát állít ki kézzel, mivel nem tudjuk az ottani helységet összekötni a főrendszerrel? Ezek a számlák hogy kerülnek fel az ÁFA analitikába?
Az áfa analitikába (905-ös menüpont) kizárólag a könyvelésben lévő adatok kerülnek be.
1. eset: nyugtaösszesítő szerint, vagy nyugtánként a bevételeket be kell vételezni a pénztárba. A bevételi pénztárbizonylaton megfelelően fizetendő áfát kell kontírozni. A pénztár lekönyvelésével a fizetendő áfa belekerül
az analitikába.
2. eset: Ha készpénzes számla, ugyan úgy ahogy az előbbi esetben, bevételi pénztárbizonylaton a bevétel bekerül a rendszerbe. Ha átutalásos a számla, egyszeri bevételi utalványrendeletet kell készíteni a 1511-es menübe (papír alapon mögétenni a kézzel kiállított számlát), ezen a számla szerint fizetendő áfát kell kontírozni, a bevétel megérkezik a bankszámlára, amelyhez hozzákapcsoljuk az egyszeri utalványrendeletet. A banki nap könyvelése után az áfa analitikába is megjelenik a tétel.
A saját bevételből való kifizetést a (624) Forgalom felvitele (önálló intézmények) menüpontban lehet megtenni.
Ha a lezárt pénztárnap után van újabb nyitott, akkor sajnos nem lehet javítani. Ha nincs vissza kellene a zárást vonni, és a bizonylatot le kell stornózni. Egyébként nem lehet javítani, csak úgy hogy a bizonylaton tollal lejavítja.
Jóváíró számla mindig egy másik számlához kapcsolódik. A régi számlából kell kiindulni, ehhez képest vihetnek fel tételeket mindként irányba. Olyan általában nem szokott előfordulni, hogy egy számla olyan mértékben változzon, hogy a vevő helyett a szállító fizet.A (1319) Helyesbítő számla készítése menüpontban lehet jóváíró számlát kiállítani.
A 1212 menüben lehet megnéni, hogy hol van. A táblázatban látni fogja melyik utalványrendelet milyen állapotban van (a menüpont oszlop alatt ki van írva annak a menüpontnak a száma amiben az adott utalványrendelet áll). Év elején fontos lehet a dátumot áttállítani az előző évre is, hátha előző évi tételről beszélünk. Ha így sem látszik a hiba bejelentést potnosítani kell. SUPPORT
A 93-as menüpontban készült egy teljesítés átkönyvelés gomb.
Erre rákattintva lehetőség van pénzforgalom nélküli tételek felrögzítésére. (A háttérben egy 0Ft-os utalványrendelet generálódik.)
Nem zavarja meg a rendszert, nyugodtan lehet az eredeti dátummal
felrögzíteni a kötvállt.
A kötelezettségvállalásnál mire szolgál a további partnerek, esetleg ez erre az esetre használható?
A partnertörzsbe fel kell vinni az eredeti szállítót a faktor bankszámla számával. A kötvállba további partnernek ezt a második partnert kell felvinni és ehhez generál utalványrendeletet.
Bejövő számla, ami csökkentő tétel:
Mi a negatív összegű (csökkentő) bejövő számlákat nem rögzítjük a
rendszerben, hanem azokról egyszeri bevételi utalványrendeletet készítünk.
Amikor ettől a partnertől kapunk számlát, azt teljes összeggel rögzítjük,
viszont átutaláskor a terminálban az összeget átjavítjuk, hogy
pénzforgalomban ténylegesen a csökkentő számla összegével kevesebbet
utaljunk. A bankkivonat importálása után pedig szétbontjuk az átutalt
tételt egy bevételi és egy kiadás összegre, amelyekhez hozzákapcsoljuk a
két utalványrendeletet.
Mivel túlfizetés visszautalásáról van szó, szerintem nem helyesbítő
számlát kell készíteni. Én úgy értem, hogy a partner nem a számla
összegének megfelelőt utalt, így túlfizetése keletkezik. A túlfizetést
egyszeri kiadási utalványrendeleten kell visszautalni, azt függő tételként
könyvelni. Az eredeti bevételt pedig a bankkivonaton szét kell bontani a
jó számla szerinti összegre és a túlfizetés összegére és ehhez egyszeri
bevételi utalványrendeletet kell készíteni és a függőre könyvelni.
A bank terminál adja át ezt a sorszámot a KASZPER-nak. OTP esetén az átadott file nem tartalmazza ezt azt információt, ezért fixen 1-et használunk.
Ez azt jeleni, hogy olyan dátumra van könyvelve, amely már egy lezárt időszak. Pl.: 901-es menüpontban lezárom a 2008-01-01 - 2008-01-31időszakot, majd könyvelni akarok mindegy melyik menüpontban (92, 93, 94,95, 96, 97, 98) 2008-01-31-re, ezt nem engedi a rendszer. Az időszak
lezárását vissza lehet vonatni a Ritek munkatársaival, mivel ez csak hóközi zárás, és csak arra szolgál, hogy nem lehessen visszamenőlegesen könyvelni, de ez sokszor indokolt.
Mikor létre lett hozva a pénztárkönyv a "Pénztári napnál" a "Pénztárbizonylat kelte"-t lett kiválasztva, és nem a "Zárás dátuma"-a. Ezt a 61 menüpontban a módosít gombbal most is meg lehet változtatni.
1. Megoldás
Meg kell szabni egy dátumot, ameddig ilyen már utal tételek vannak.
A bejövő számlákat rendesen érkeztetni kell a rendszerbe (bejövő számla érkeztetése). A jóváhagyásokat rá kell tenni.
A bankos munkatárssal meg kell beszélni, hogy a fenti dátum előtti utalványrendeleteket csak exportálja ki a rendszerből, de a bank terminálba ne töltse be.
Innen ugyanaz a folyamat, csak az automata összevezetés lehetősége nem fog ezekre a tételekre működni a Bankivonat tételek összevezetésénél.
2. Megoldás
Az egyszeri utalványrendeletek rögzítése menüben felviszitek a tételeket, úgy hogy kijelölitek, hogy Utalva van (így nem fog a bankba megjelenni).
Ebben az esetben a Vevő szállító analitikában ezek a tételek nem fognak szerepelni, hisz nincs hozzájuk számla kapcsolva.
Akinek van joga a törzsadat karbantartásra meg tudja oldani a problémát:
VÁLTOZÁS !
A javasolt felviteli sorrend :
A következő lépés feleslegessé vált : (230) Megyék karbantartása: a megyét lehet itt felvinni, külföldi címeknél javaslom, hogy megyeként az országot vigyétek fel,
(229) Helységek karbantartása: a várost lehet itt felvinni, és meg lehet adni az országot is
(21) Aktuális partner adatok karbantartása: a konkrét partner adatokat itt tudjátok megadni.
Bejövő számla értékeztetése (121) menüpont: Áfa kulcsonként lehet bontatni a beérkező számlát.
Kontírozás (91)-es menüpont:
Az összeg mezőben megjelenő összeget felül írjuk az első ÁFA kulcs
szerinti bruttó összeggel és ekkor a megfelelő ÁFA kulcs szerinti bontja
meg az összeget alapra ás ÁFA-ra. Ezt követően a még fennmaradó
kontírozatlan összeg marad az összeg mezőben. A következő ÁFA kulcs
szerint megismételjük az első ÁFA kulcs szerinti eljárást stb.. stb.
A teljes banki napot lehet törölni:
(36) Banki adminisztráció
(361) Banki nap törlése
(362) Bank terminál adatok törlése
Először a terminál adatokat , majd teljes napot kell törölni. Ez azt eredményezi mintha az adott banki nappal még nem csinált volna a rendszerben semmit. Ez csak akkor működik, ha az adott banki napon lévő tételekhez kapcsolt utalványrendelet közül még egy sincs a könyvelésben.
Azokat a tételeket melyek a pénzforgalomban kellene, hogy jelentkezzenek pl. vagyonkezelő által végzett értékpapírforgatás vagy állami támogatás elszámolása, ahhoz készítünk egyszeri ut.rendet és a 91-esben kontírozzuk. A 94-es menüpont csak az állományi számlák változásnak rögzítésére szolgál.
Etriusz 41 menüpontban (Költségvetési jelentés (info) kibővített változatában számít a kérdezett mezők helyes kitöltése.
A 118-as menüpontban készítsen egy utalványrendeletet, úgy, hogy azt választja , hogy a gyűjtőt akarja kontírozni.Először írja fel a számát, mert ha kifut nullára akkor el fog tünni a menüből. Ehhez kapcsolja hozzá a bejövő és kimenő számla ut.rendjeit, majd a 91-es menüben a norműál módon kontírozza ki a tételeket, így a számlák is teljesítettek lesznek.
A KASZPER modul 45-ös menüpontja egy kijelölt időszakra vetítve alkalmas az időszakba eső tárgyévi hátralékok, -helyesbítések és -teljesítések, valamint az előző évekről fennálló hátralékok jogcímek szerinti kigyűjtésére (egyszeri utrendek, kimenő számlák, bejövő számlák).
Amennyiben az aktuálisan fennálló összes hátralékra vagyunk kíváncsiak, úgy azt egy arra alkalmas jövő évi időszakkal tudjuk lekérdezni (pl.: 2009-01-01 - 2009-01-01), ekkor csak a hátralékos tételek jelennek meg az előző évi oszlopokban. A lekérdezéseknél érdemes a jogcímet rögtön kitölteni, ezzel nagyságrendekkel gyorsabb működést érhetünk el.
A 118-as menüben kell csinálni csoportos utrendet és a két oldalát össze kell kapcsolni (kiadás , bevételi oldalon is a számlához kell hogy legyen utrendnek), a különbözet lesz a csoportos utrend összege, a kicsik teljesítettek és virtuálisak lesznek. A csoportossal kell tovább dolgozni.
(212) Devizanemek karbantartása
fel kell vinni a kezelni kívánt deviza megnevezését és jelét.
(345) Devizaszámlák feldolgozása
menüpontban lehet megadni a banki tételhez tartozó Ft összeget.
Az lesz a kiállító akit a számlakönyv nevű legördülő menüből kiválasztunk.
A Bérfilet a MÁK elektonikus adatközlő portálján lehet letölteni (az intzéménynek saját felh. név és jelszó szükséges).
A feldolgozáshoz nem a banki terminálból elutalt állomány és nem is a nyomtatási lista kell.
A MÁK-nál a feldolgozható file a dologi.txt bérfile néven kérhető el.
Alapadatok beállítása: 224, 225, 2251 Menükben a MÁK-os adatokat meg kell feleltetni a KASZPER-ben használt törzs adatokkal.
Egy sor felel meg egy tételnek.
Egy soron belül:
KARAKTER (HOSSZ) MEGNEVEZÉS ------------------------------------------------------------------------------------------------ 72-77 6 Időszak (évhónap)
78-85 8 Dátum (évhónapnap)
A leírás letölthető itt.
Csoportos jogcímek azok, amelyeket csoportos utalványrendeletek jogcímei lehetnek. Csoportos utalványrendelet felvitelekor csak ezek jelennek meg a jogcímválasztó listában.
A csop.utal jogcímek a csoportos jogcímeken belül alkotnak egy szűkebb csoportot.
Ha egy csoportos utalványrendelethez csoportos, de nem csop.utal jogcímet választ ki, akkor utalásnál a csoportos utalványrendelet alá tartozó kis-utalványrendeletek összegei kerülnek utalásra. Ezzel szemben, ha csop. utal jogcímet választ ki, akkor a nagyutalványrendeleten található összeg kerül majd utalásra.
Alap jogcímnek tekintjük azokat a jogcímeket, amelyet csak a Ritek ZRt. dolgozói módosíthatnak, más felhasználónak nincs erre lehetősége.
A jogcímeket jellegük és típusuk alapján az alábbi csoportokba osztjuk:
Jelleg:
- Általános
- Bér jellegű
- Közüzem
- Közüzem merőóraállással
- NGSZ részelőirányzat, közüzem
- NGSZ élelmezés
- Pénztári
- Csoportos banki utalványrendelet az osszevezetésnél (csak bevétel, csak egy db ilyen jogcím lehet)
- APEH jogcím
Tipus:
- Pénzügyi teljesítést igényel csak bankból
- Pénzügyi teljesítést igényel bankból-pénztárból
- Pénzügyi teljesítést nem igényel (már előre el van intézve)
- Vegyes pénzügyi teljesítés (beutrend-kiutrend kapcsolat)
Ha a fizetési módot átutalásosnak választja, akkor nem fog megjelenni az összes partner, a program csak a bankszámlaszámmal rendelkezőeket engedi kiválasztani.
A kötelezettségvállalásához kiválasztott partner adatait (bankszámlaszámát) időközben Ön vagy valamely erre jogosult kollégája / kolléganője módosította. Ekkor a módosításkor megjelenő felület már automatikusan a partnerhez tartozó új bankszámlaszámot mutatja.
Kérje meg ügyfélszolgálatunkat, hogy vegyék ki a kis utalványrendeletet a csoportos alól. Ha ez megtörtént, akkor kellően jogosított felhasználóinknak lehetőség van a 1217-es menüpontban az utalványrendelet utalt állapotát egy korábbi állapotra visszaállítani. A kisutalványrendelet, állapotának visszaállítása után, a 1214-es menüpontban inaktiválható.
Határnap (fizetési határidő): Ha megadunk egy dátumot, akkor csak azok a számlák lesznek listázva, amelyeken van az adott napot megelőző fizetési határidővel nem teljesített összeg.
Határnapon túli késedelmes fizetés (nap): Ha a határnap kitöltésre került, akkor hozzá plusz lehetőségként megadhatjuk, hogy hány nappal a határnap előtt lejárt fizetési határidejű, nem teljesített (vagy részben teljesített) számlákat keresünk. Például, ha 2008-12-01 előtt egy hónapon belül lejárt számlákat keresünk, akkor a nap mezőkbe a 0 és a 30 számokat beírva megkapjuk az összes olyan számlát, aminek fizetési határideje 2008 novemberében van és nem, vagy csak részben teljesített.
Bank/pénztári teljesítés: Ide két dátum kerülhet. Azon számlák fognak a listában megjelenni, amely számlákhoz tartozó utalványrendelet(ek)en lévő értéknap(ok közül legalább egy) a két dátum közé esik.
Ha csak egy jogcímre szeretnénk szűrni, akkor a jogcím mezőben mindkét értéknek a kívánt jogcímet írjuk be, így csak azon az egy jogcímen szereplő tételek fognak megjelenni.