Kérjük nagyon figyelmesen olvassa el, az esetleges hibák elkerülése végett!
Teendők állandó készpénz ellátmány, valamint előleg pénztár elszámolásról (lépések):
A korábban leírt folyamat szerint a pénztárkönyv forgalom felvitele után a következőket kell tenni:
Válassza a 635-ös menüt (Forgalom nyomon követése)
Válassza ki azt a pénztárkönyvet, amelyet elszámolásra kíván hozni.
A képernyő alján jelentkezik a nyomtatás gomb, rákattintva egy listát kap a pénztárkönyv forgalmáról. Ellenőrzés utána aláírásokkal (ügyintéző, utalványozó) és bélyegzővel ellátva ezt kell hozni a bizonylatokkal együtt.
Teendők bevétel pénztár, valamint szakképzés pénztár elszámolásakor (lépések):
A korábban leírt folyamat szerint a pénztárkönyv forgalom felvitele után a következőket kell tenni:
Válassza a 635-ös menüt (Forgalom nyomon követése)
Válassza ki azt a pénztárkönyvet, amelyet elszámolásra kíván hozni.
A
képernyő alján jelentkezik a nyomtatás gomb, rákattintva egy listát kap
a pénztárkönyv forgalmáról. Ellenőrzés utána aláírásokkal (ügyintéző,
utalványozó) és bélyegzővel ellátva ezt kell hozni a bizonylatokkal
együtt.
Az NGSZ ellenőrzése utána, a saját pénztárkönyveket otthon lezárni és lehet újat nyitni.
A pénztári tételek kezelése további értesítésig így történik.
Kérjük nagyon figyelmesen olvassa el, az esetleges hibák elkerülése végett!
Teendők állandó készpénz ellátmány, valamint előleg pénztár rögzítésekor (lépések):
A korábban leírt folyamat szerint rögzítse fel a készpénzes számlát a számla érkeztetése menüben!
Válassza a 6-os menü pontot (Pénztár)
Válassza a 623-as menüt (Forgalom felvitel)
Válassza ki azt a pénztárkönyvet, amelynek forgalmát rögzíteni szeretné.
Rögzítés:
Dátum: a számlán szereplő dátum alapján
Bevétel / Kiadás: válassza ki a megfelelőt (Ha az 1-es vagy 2-es végű alpénztárában dolgozik, csak kiadás lehet!)
Partner: értelemszerűen kitöltjük
Megnevezés: a kiadás vagy bevétel rövid leírása
Összeg:
a tétel bruttó értéke, nem minden esetbe a teljes számla értéke. (Ha a
számlán több tétel szerepel, pl. eltérő áfa, akkor egyenként rögzítjük.)
ÁFA kulcs: a számlának megfelelően töltjük ki
ÁFA jelleg: értelemszerűen kitöltendő (Alanyi adómentesség esetében
mindig vissza nem igényelhető.)
Tétel felvitele: erre a gombra kattintunk, a bizonylat megjelenik az
alsó sorban, a számla további tételeit rögzítünk tovább, vagy
módosítunk ha szükséges.
Pénztár bizonylat készítése: kattintva, megjelenik az elkészített
bizonylat, itt még nyomtatás előtt visszatérhetünk a javítás gombbal!
Pénztár bizonylat nyomtatása: kinyomtatjuk a bizonylatot, ilyenkor már
nem módosítható.
A további teendőkről később küldünk értesítést, legkésőbb az elszámolások határidejéig. Az előkontírozás (626) menüben megtekinthető a felvitt bizonylat.
Teendők bevétel pénztár, valamint szakképzés pénztár rögzítésekor (lépések):
Válassza a 6-os menü pontot (Pénztár)
Válassza a 61-es menüt (Pénztárkönyvek adminisztrációja)
Itt készíthető saját pénztárkönyv. Ha bevételi pénztárkönyvet nyit, akkor az intézmény azonosítója (3 számjegyű) után 5-ös számot kell tenni, beírni a pénztárkönyv kíván nevét, majd a felvitel gombra kattintani. A szakképzés pénztárkönyvet 6-os számmal kell ellátni.
Válassza a 621-es menüt (Pénztári időszak nyitása saját pénztárkönyvben)
Nyitáskor ha az előző hónapról visz át egyenleget (speciális eset), akkor van nyitó összeg, egyébként nullával kell nyitni!
A pénztárkönyv neve mellett a nyitás gombra kattintunk.
Ezután forgalmat az előzőek alapján lehet rögzíteni a saját pénztárkönyv. (Forgalom felvitel megegyezik az 1-es, 2-es végű pénztárakkal.)
Kérjük nagyon figyelmesen olvassa el, az esetleges hibák elkerülése végett!
Teendők (lépések):
Válassza a 1-es menüt (Pénzügy bejövő/kimenő)
Válassza a 12-es menüt (Bejövő számlák)
Válassza a 121-es menüt (Bejövő számla érkeztetése)
Kitöltés módja:
Számlaazonosító: a számla száma teljes hosszúságban (az egyedi azonosítás biztosítása érdekében)
Partner: belépve az összes partner nevét látja, a felső részben szűkíthetünk *-ok közé helyezve a szavakat.
Ha nem találja meg a partnert, tovább kell keresni kisbetűvel, esetleg más ékezettel, ha ez után sem találja,
akkor lehet az új partnernél felvinni. Partner felvitel esetén kérjük nagyon pontosan kitölteni az adatokat.
Jogcím: az utalványozás jogcímét adjuk meg itt, kitöltése kötelező. A lista elején általános jogcímeket találunk
(bér, szakmai, üzemeltetés) válasszon ezek közül.
Dátumok: értelemszerűen a számla alapján kell kitölteni
Fizetés módja: értelem szerűen válasszon. FONTOS! Ha nem vált átutalásra készpénzről,
a számlát nem tudja utalványozni! Javítási lehetőség egyenlőre nincs, ezért mindenképp meg kell adni.
Nettó érték: a számlán szereplő nettó értéket ide kell rögzíteni, ha több áfa kulcsot tartalmaz az adott számla,
akkor töltjük ki a további sorokat és választunk különböző áfa kulcsokat.
ÁFA érték: az érték számítás gombra kattintva az összeg automatikusan megjelenik, ezért kitöltése nem kötelező,
ez után a számla összegéhez ellenőrizzünk és az esetleges kerekítési eltéréseket korrigáljuk! AZ ELLENŐRZÉS NAGYON FONTOS!
Felvitel: erre a gombra kattintunk, ha a számlát felrögzítettük és a számlán szereplő tételeket egyenként,
tételesen nem akarjuk felrögzíteni!
Tételek felvitele: erre a gombra kattintunk, ha a számla tartalmát tételesen szeretnénk rögzíteni.
Figyeljünk arra, hogy a mennyiségi egység és az egységár szorzata kiadja a számla korábban megadott összegét.
Megjegyzés: tetszőleges.
Válassza a 123-as menüt (Bejövő számlák teljesítésigazolása):
Keresse
ki a számlát, a sor elején lévő kockába kattintva pipálja ki és
kattintson a Teljesítés igazolás gombra, ha mindent rendben talált.
Válassza a 124-es menüt (Bejövő számla igazolása):
Keresse ki a számlát, a sor elején lévő kockába kattintva pipálja ki és
kattintson a Számla igazolása gombra, ha mindent rendben talált.
Válassza a 125-es menüt (Számla utalványozása):
Keresse ki a számlát, az első oszlopban szereplő számla számra
kattintva a következő ablak tartalmazza az utalványozás paramétereit.
Figyelmesen nézze át, és ha mindent rendben talál, kattintson az utalványozás kontírozás nélkül gombra.
Ez után visszajutunk az alap ablakba, amelyben már nem látjuk a számlát.
Válassza az 1211-es menüt (Utalványrendeletek listázása és nyomtatása):
Keresse ki a számlát és kattintson a nyomtatás gombra.
Az utalványrendeletet aláírja, valamint az erre jogosult személlyel utalványoztatja, majd behozza az NGSZ-be.
Ebben az esetben két darab kontírozási tételünk lesz. Az egyik lesz a könyvvásárlás, ennek az értéke a postaköltség
nélkül ugye nem fogja kiadni a teljes kontírozandó összeget, tehát a tételérték mezőbe írjuk be az ennek megfelelő
összeget. Majd kontírozzuk a tételt, amit a Hozzáad gommbal viszünk
fel. Majd a maradék még nem kontírozott tétel következik, ekkor
érdemes a megjegyzéshez ezt beírni, hogy postaköltség. Majd ismét a Hozzáad gombbal felvinni ezt, így 2db tételünk lesz.
Ha a kontírozatlan összege ekkor már 0, akkor a Befejezés gombot megnyomva tudjuk rögzíteni a rendszerbe a felvitt kontírozandó
tételeket.
Utalványrendeletet a 4db igazolás után már bárki nyomtathat, akinek erre joga van, azaz
aki készítette, ill. akik igazolták, ill. más illetékes személyek (hogy ki mit láthat, jogosítás
kérdése.). Jelenleg még, kb. febr.1-ig megmengedjük, (külön kérés volt) hogy az igazolások előtt
is lehessen nyomtatni utalványrendeletet. Ez a mefelelő bejogosítások
után meg fog szűnni! (Ez nem a digitális aláírás bevezetését jelenti,
csak a folyamat normális menetét. Ez azt fogja jelenteni majd, hogy addig nem tudunk egy utalványrendeletet kinyomtatni, amíg
mind a 4 igazolási fázison végig nem ment.)
Jogosítások: egyes menüpontokra, műveletekre való jog. Akinek adott műveletre nincs joga (pl. igazolásra),
annak nem is szabad látnia az adott menüpontot.
(feb.elejére várható ennek letisztázása, ehhez kérjük majd az Önök segítségét is)
Láthatóságok: Számlát bármelyik intézményben érkeztethetnek, de adott felhasználó nem láthatja a más
intézmény által felvitt adatokat, kivéve, ha erre külön szüksége van. (pl. NGSZ) Jelenleg mindenki
csak a saját rögzített adatait láthatja (kivéve NGSZ dolgozóit). Ha szükség van arra,
hogy kollégája által felvitt adatait is lássa, szintén jelezze!
E-mailben: Ha már valamennyire megismerkedtek a rendszerrel, és letisztázodtak az egyes folyamatok menetei,
alakulása, és hogy adott feladatot kinek, kiknek kell adott intézményen belül ellátnia, akkor kérem,
küldjenek e-mailt az iroda@ritek.hu-ra KASZPER JOGOK tárggyal, és az alábbi tartalommal:
(mindenhova egy nevet várunk, ha ugyanaz a személy végez több feladatot, akkor több helyre is kérem beírni!)
-pénztáros:
-pénztáros munkáját ellenőrző:
-ki zárhat időszakot a pénztárban:
-ki nyithat időszakot a pénztárban:
-ki ellenőrizheti a pénztári időszakot:
-ki vihet fel kötelezettségvállalást,határozatot,szerződést,megállapodást:
-ki érkeztethet számlát:
-ki ellenőrizheti:
-ki készíthet utalványrendeletet:
-kinek kell ellenőrizni:
-ki utalhat:
-ki azonosítja be a banktól visszaérkezett banki kivonatokat:
-ki könyvel:
-ki kontíroz:
-ki állíthat ki számlát:
-a kiállított számlát ki ellenőrzi:
-ki foglalkozik munkaüggyel:
Bevételi pénztárkönyv esetén (részben önálló intézményeknél) csak bevételek érkeznek, amiket
étkezési befizetések esetén felvihetünk csoportosító partnerekhez: VENDÉG ÉTKEZTETÉS, GYERMEK ÉTKEZTETÉS, ill.
FELNŐTT ÉTKEZTETÉS. A banki befizetés esetén lehet csak kiadásunk. Ezt a következő módon lehet megoldani:
a partner BANK, az összeg a teljes egyenleg összege legyen. Ezáltal kinullázzuk a napi egyenlegünket.
Nem minden pénztárbizonylathoz van számla, ezesetben csak menjük tovább az Előkontírozás gombbal.
Ha van a pénztárbizonylathoz bármilyen kötelezettségvállalásunk, szerződésünk, megállapodásunk, amit
korábban rögzítettünk, akkor azt válasszuk ki! Majd ha ehhez még számla is tartozik, akkor azt is válasszuk ki, ezt a
kötelezettségvállalás kijelölése után megjelenő Számlák.. gombbal tudunk.
Ha csak számlánk van, akkor értelemszerűen válasszuk ki, hogy ez számla, vagy előírás, majd a Rendben gomb megnyomása
után megjelenő számlák gombra kattintva tudjuk kiválasztani a pénztárbizonylathoz tartozó számlát, amit korábban rögzítettünk.
Először válasszunk kontírkódot, ha van ilyenünk. Hogy mi ez, és mire szolgál, a következő kérdés válaszából kiderül.
A kontírozást segítő kitöltési útmutató jan.10-től letölthető lesz a 126-os menüpont alól (Kontírozás).
Ha az önálló intézménye valamelyik részben önálló intézménynek vitt már fel kontírkódot, akkor azt kiválasztva a
kontírozásnál már több tétel előre adott lesz, ez meggyorsítja a felvitelt.
Egy kontírozási tételt a Hozzáad gombbal tudunk felvinni, ez megjelenik a lap alsó részén levő táblázatban, ezeket még
módosíthatjuk, törölhetjük. Ha a kontírozás minden tétele megfelelőnek tűnik, a Befejezés gombra
kattintva tudjuk rögzíteni a kontírozásunkat.
Új kontírkódot csak az önálló intézmények vihetnek fel részben önálló
intézmények számára is. Ezt a Törzsadatok karbantartása főmenüpont,
Kontírozási főkönyvi számla/ellenszámla kapcsolat karbantartása almenüpont alatt találják meg. (215)
Új kontírozási főkönyvi számla/ellenszámla kapcsolat gombra kattintva értelemszerűen új kontírkódot tudunk felvinni, ami
a késöbbiekben meghatározza (kontírozásnál való kiválasztásával) a most megadott kontírozási sort.
Adott előirányzati sor alábontásai, melyek intézményektől függően adott tartományban bővíthetők. Ezeket
csak önálló intézmények vihetik fel.
A számla ellenjegyzését az végezheti, aki ellenjegyzési jogkörrel rendelkezik. Ez a személy a
számla érkeztetését (rendszerünkbe való rögzítését) követően, mikor már utalványrendelet készült belőle tudja
ellenőrizni.
Lsd. előző 7-os pontbeli kérdés válaszában leírtakat.
Nem kötelező, sőt csak indokolt esetben javasoljuk, mikor az adott tételhez tényleges aláírások szükségesek.
Ha pl. csak banki kifizetésről van szó, a generált pénztárbizonylatot nem szükséges kinyomtatnunk.
A megoldás: a pénztárbizonylat megjelenésénél (pdf), kattintsunk a nyomtató ikonra. Itt előjönnek
a nyomtatóbeállítások. Válasszuk ki a "csak az aktuális oldal" kinyomtatását. Így csak az első lapon szereplő
két db pénztárbizonylat fog kinyomtatódni.
Mivel jelenleg minden egyes felhasználó ugyanazokat a partnereket látja, ezért törlés nem lehetséges
a partnerek közül. Viszont majd a későbbiek folyamán megoldott lesz, hogy ki lehessen választani, hogy
ki melyik partnereket lássa. Addig is ajánlom figyelmükbe a keresést:
* - 0 vagy több tetszőleges karaktert helyettesít.
? - pontosan egy tetszőleges karaktert helyettesít.
pl. Nagy László partnerünkre kereshetünk: Nagy L*, vagy *Nagy László* formában, meg még többféleképpen is.
A fizetési előleget a bruttó bér utalványozásánál (1421-es menüpont alatt) rögzíthetjük, 901-es (munkabérelőleg folyósítása) jogcímet választva. Ezután részben önállóknál utalványozói igazolás (127), majd 1211 nyomtatás. (Persze csak ha még nincs utalva.) Majd NGSZ-hez kerül, akik igazolják, utalják.
FONTOS: egyelőre az adatok karbantartását is mi végezzük, amíg le nem tisztázódik, hogy a későbbiekben ki(k) és
miként fogják ezt a feladatot elvégezni. Ezért kérjük, hogy minden ilyesfajta igényt jelezzenek.
Partnernél előfordulhat, hogy több bankszámlaszáma van, és éppen a rendszerben pl. még csak az egyik van rögzítve, ami a számlán
szerepel, az még nem. Ezt önök is fel tudják vinni.
Ha látják, hogy egy partner töbsször szerepel a rendszerben, akkor azt is jelezzék (úgy, ahogy a rendszerben szerepel: név, cím)
, mert mi össze tudjuk vonni egy partnerré.
Minden ilyen segítséget megköszönnénk, az adatok frissítése, és egyértelművé tétele miatt!
1. Új menüpont: 635 - Pénztári forgalmak nyomonkövetése
2. Válasszuk ki a pénztárkönyvet+pénztári időszakot, azután megkapjuk a kijelölt pénztárkönyvbe, adott időszakban felvitt
tételeink listáját. (tovább lehet bontani a tételek megtekintésével, ha kiválasztjuk a pénztárbizonylatot)
3. A lista kiexportálásának folyamata:
- A táblázat alján található egy kis excel-es ikon. Erre úgy
kattintsunk rá, hogy közben a SHIFT billentyűt lenyomva tartjuk. Ezzel
azt értük el, hogy új ablakban jelent meg a táblázat, immár excel-es
formában, de még böngészőablakon belül.
- Fájl -> Mentés másként (File -> Save as), ekkor a mentésnél a
fájltípusnak válasszuk a Microsoft Excel munkafüzetet, nevezzük el
valahogy a fájlt, majd mentsük el. (Persze figyeljük meg, ill. állítsuk
be az elérési útvonalát, hogy utána meg is találjuk!)
Először is az érkeztetett számláinknak egy listáját látjuk. Itt csak azok a számlák szerepelnek, amiket
még nem utalványoztunk. (Ha már igen, és elrontottuk, akkor utalványrendeletet kell előbb inaktiválni - 1214).
Két lehetőségünk van:
- Ha törölni akarjuk a kijelölt számlákat (pl. duplán vittük fel,
elírtuk a számla azonosítóját), akkor a Számlák inaktiválása gombra
kattintva "törölhetjük" a
kijelölt számláinkat.
- Ha csak módosítani, (pl. partnert, összeget, dátumot rontottunk el)
akkor a megfelelő számlák kiixelgetése után a
Számlák visszaküldése módosításra gombot nyomjuk meg. Ekkor a kijelölt
számlák állapota visszaáll az igazolások előtti állapotra, így
megengedett a
módosítás, amit a 122-es menüpontban tudunk megtenni.
Az állapot oszlop jelentése:
E - érkeztetve (Ha ilyen állapotban van a számlánk, tudjuk módosítani, azaz meg fog jelenni a 122-es menüpont alatt)
I,J - igazolva
Az utolsó oszlopban megtaláljuk, hogy melyik intézmény vitte fel az adatot.
Általában keveseknek van olyan közölnivalójuk, ami mindenkire tartozik. Ezért fontos lenne, hogy az Üzenetkezelőben
csak a 211-es Üzenet írása menüpontot használjuk! Ha pl. a RENDSZERADMINISZTRATORNAK akarnak üzenni (kérdés, kérés, bármi),
akkor a Címzettek közül őt kell kiválasztani. Ezt az üzenetet ekkor csak mi fogjuk látni.
Ha Önök kapnak személyes üzenetet, azt a Személyes üzentek fülre kattintva (a bejelntkezés után látható főmenüben)
lehet megtekinteni.
Kivettünk pl. 50000Ft-ot a bankból. Ezt betettük a pénztárunkba. Készítenünk kell egy bevételi pénztárbizonylatot olymódon,
hogy a partner ismét a BANK, az összeg a kivett összeg (jelen esetben 50000), saját bevételbe megy.
Ebben az esetben a saját bevételből kiadható egyenlegünk fog
megemelkedni a felvitt összeggel, így a későbbiekben saját bevételből
történő kiadásokat is rögzíthetünk.
A 126-os menüpontba menjünk bele, itt találunk egy olyan gombot, hogy: Kitöltési útmutató letöltése (xls). Ez segítséget nyújt abban, hogy a program milyen helyes összefüggéseket fogad el.
* jelentése: akárhány tetszőleges karakter. (0, vagy több)
Pl.:
Kis* - megtalál minden Kis-sel kezdődő nevű személyt. Pl.: Kis Elemér,Kiss József,Kisteleki Géza, stb...
Kis*István - megtalál minden Kis-sel kezdődő, Istvánra végződő személyt. Pl.: Kis István, Kiss István, Kisteleki István, stb..
*Veronika - megtalál minden Veronikára végződő személyt. Pl.: Kiss Veronika, Nagy Veronika, stb.
Természetesen több helyen is használhatjuk a *-ot. Pl.:
*Nevelési* - megtalálja azokat az intézményeket, melyek nevében valahol szerepel a "Nevelési" szó, pl.
Nevelési-Oktatási Intézmények Gazdasági Szolgálata, még abban az esetben is, ha véletlenül szóköz lenne az elején, mert
ebben az esetben így, hogy Nevelési* nem találnánk meg. (Intézmények nevénél előfordulhat, hogy bár nem látjuk, de
a megnevezést megelőzi pár szóköz).
A felületen először a fizetés módját jelöljük be. Ha átutalásos számlát érkeztetünk, akkor a (P)artnerek..
gombra kattintva egy olyan listából választhatunk, ahol megjelennek az utolsó sorban a bankszámlaszámok.
Így erre az oszlopra is lehet szűrni, sőt érdemes! Így megtudhatjuk, hogy az adott bankszámlaszám már létezik-e, ill. ha
igen, akkor milyen partnernél. (Ez remélhetőleg az a partner, akit keresünk.. :))
Ha a számla készpénzes, vagy csekkes, akkor a szokásos partnerválasztó táblázatot kapjuk, ahol név, ill. cím
alapján kereshetünk, ahogy eddig is.
623,ill.624 (önálló intézményeknek), forgalom felvitele menüpont. Pénztárkönyv kiválasztása.
Bevétel/Kiadás közül válasszuk a Kiadást, majd az Előlegnél az Igen-t. Vigyük fel az egy darab tételünket, majd
a szokásos módon tovább, pénztárbizonylat készítése. Ekkor feljön egy oldal, ahol ki lehet tölteni, hogy
miért, mi alapján adjuk ki az előleget, ill. mikor fog lejárni.
Ezután már a szokásos módon nyomtatunk belőle egy kiadási pénztárbizonylatot.
Előleg visszafizetésénél a következő módon járjunk el:
Kattintsunk a kiadott előleg bevételezése gombra, ekkor megjelennek a kiadott előlegeink. Amelyiknek a bevételi
párját akarjuk rögzíteni válasszuk ki. Ekkor beemelődnek róla adatok. Ha minden megfelelő, akkor Tétel felvitele, majd
Pénztárbizonylat készítése, stb. a szokásos módon.
A 633-as menüpontban a kiadott előlegeinről láthatunk listát, sőt azt is látjuk melyik járt le, ill.
melyik lett már teljesítve.
Ezen a héten 110 új partnert vittek fel. (Hétfő, kedd)
Természetesen tényleg előfordulhat, hogy vmelyik partner nem fordul elő nálunk, de ez viszonylag ritka.
A
pl. GYERMEK ÉTKEZTETÉS partnerről már korábban jeleztem, hogy rögzítve
lett, ennek ellenére még 12-szer
újra fel lett rögzítve. Hasonlóan FELNŐTT ÉTKEZTETÉS is még 3x rögzítve
lett. A BANK partner, amelyhez a pénztári kifizetést banki pénzbetét
esetén rendelni lehet
szintén még 2x rögzítve lett, ráadásul nem jól, mert a program csak ezt
az egyedüli csupa nagybetűs BANK
partnert fogadja el ebben az esetben.
Tudomásunk van róla, hogy a partnerkeresés nehézkes, és munkájuknak az egyik lassítója, megnehezítője.
Igyekszünk ezen segíteni, de a megoldás nem az, hogy új partnerként vigyünk fel valakit, mert már így is van aki
többször szerepel a rendszerben, és nehéz eldönteni, hogy az 50 Szegedi Tudományegyetem közül pl. melyiket
válasszuk ki.
Köszönjük a segítségüket, mert ezt a problémát csak közösen tudjuk megoldani.
Kérjük jelezzék e-mail-ben, ill. a hibajelentőben, vagy az üzenőben (címzett RENDSZERADMINISZTRATOR), ha vmelyik
partner adatai nem megfelelőek (név,cím,stb.), ill. úgy látja, hogy feleslegesen többször szerepel a rendszerben.
(Napi szinten nézzük ezeket folyamatosan!)
Ezzel egy idő után elérjük, hogy a partner adatbázisunk kitisztul, és feleslegesen nem nő meg a mérete, ami
nyilván a keresés lassúságát is egyre jobban növelné.
Első lépésként rögzíteni kell a számlát (121), majd igazolni (123,124).
Ezután a Forgalom felvitelénél: (623 v. 624) a pénztárkönyv kiválasztása után kattintsunk az (E)lőírások
gombra. Itt megtaláljuk a már érkeztetett, és igazolt készpénzes számláinkat. Kattintsunk rá a megfelelőre.
Tapasztalni fogjuk, hogy sokminden beemelődik: partner, dátum, stb. A tételnél felajánlja a program a számla
érkeztetésnél az első sorba írt összeget, tétel megnevezéseként pedig a beírt megjegyzést. Így ha a számlán csak
ez az egy tétel szerepelt, akkor átírás nélkül kattinthatunk a Felvitel gombra, de ha volt, akkor
azt külön fel kell vinni. A lényeg, hogy a számlán szereplő végösszeg megegyezzen a
pénztárbizonylaton felvitt össz bruttó értékkel, ezt a program le is ellenőrzi.
Kontírozásnál (626), így már nem kell kitöltenünk az előfeldolgozó részt, mehetünk rögtön a
kontírozó felületre.
Most az a folyamat lesz leírva, amikor előbb állítottuk ki a kiadási pénztárbizonylatot, és csak utána érkeztettük a
készpénzes számláinkat.
1. lépés: 121 bejövő számla érkeztetése, ha eddig még nem tettük meg.
2. lépés: 123, 124 mindegyik készpénzes számlánkat igazoljuk.
3. lépés: 626 Tételek előkontírozása.
Ha nem akarunk, vagy nem kell előkontírozni, akkor is! További lépések ebben a menüpontban:
Pénztárkönyv kiválasztása, majd válasszunk ki egy pénztárbizonylatot, amihez létezik általunk rögzített, igazolt
számla.
Számla típusa: Bejövő számla, kattintsunk a mellette levő Rendben gombra.
Ekkor megjelenik egy Számlák.. gomb erre is kattintsunk rá. A listában megtaláljuk a rögzített,igazolt készpénzes
számláinkat, válasszuk ki a megfelelőt!
A számla azonosítója megjelenik ekkor a gomb mellett. Kattintsunk az
előkontírozás gombra. (Akkor is, ha nem akaunk előkontírozni!)
Ezután vagy előkontírozunk, vagy ha nem akarunk, akkor kattintsunk közvetlenül a Befejezés gombra.
Későbbi kontírozásra is van lehetőség, de ekkor már a számlát nem kell újra kiválasztanunk.
631: Pénztári utalványrendeletek listázása.
Ha a fenti lépéseket elvégezzük, akkor létrejön egy utalványrendeletünk
is, amivel nem feltétlenül kell foglalkozni,
esetleg a kontírtételeket lehet leellenőrizni rajta, persze ha a
Befejezés gombra kattintottunk, akkor a kontírtételeknél nem lesz
semmi.
(Ezt majd a későbbiekben lehet pótolni).
Mire kell itt elsősorban gondolni? A számlát csak később kajuk meg, de már korábban kellett utalni, amit úgy oldottunk meg, hogy a 14-es menüpontban készítettünk egy utalványrendeletet, ami utalva is lett. Az olyan jellegű átutalások esetén, ahol pro forma számla érkezik, a rögzítés továbbra is a 121-es menüpontban történjen! Ezután megérkezett a számla, ezt felrögzítjük a 121-es menüpontban. Itt arra kell figyelni, hogy jogcímnek a következőt válasszuk: 3005 Átutalásra nem kerülő. Ez fontos, mert így a hozzá készített utalványrendelet nem kerül utalásra, és ugye nem is szabad, hogy utalásra kerüljön, mert már egyszer ezt a tételt átutaltuk! Tehát a menete a továbbiakban ugyanúgy: 123,124 igazolás, 125 utalványrenelet készítés, 127 utalványozói igazolás (részben önállók esetében ezután kerül az NGSZ-hez).
A 13-as főmenüpont alatti Kimenő számla készítése menüpontba kell belépni. Itt először rögzítsük a számlát, amit a "Kimenő számla készítése" ill. a "Továbbszámlázások" (később lesz majd látható) menüpont alatt tehetünk meg. Kattintsunk a "Tételek felvitele gombra". Itt lehetőség nyílik arra, hogy egy kimenő számlához több tételt is felvihessünk. Töltsük ki értelemszerűen az adatlapot, majd kattintsunk a "Hozzáadás" gombra. Ekkor a képernyő alján lévő "Tételek" listában megjelenik a rögzíteni kívánt tétel.(Akkor is kattintsunk rá a Hozzáad gombra, ha csak egy tételünk van!) Ezen még módosíthatunk, ha bepipáljuk a megfelelő tétel előtti kis, fehér jelölönégyzetet és rákattintunk a "Módosítás" gombra. A tétel törlésére is lehetőség nyílik. Ehhez szintén rá kell kattintani a megfelelő tétel előtti kis, fehér jelölőnégyzetre, majd a "Törlés" gombra. Ha a "Tételek" listában minden tételünk helyesen szerepel, akkor az "Adatok mentése, befejezés" gombra kell kattintani. Ekkor mentődnek le igazából a számlához tartózó tételek.
A legtöbb időt az veszi el, hogy keressük a gombot, amire kattintani kell. Ezt meggyorsítandó a legtöbb nyomógombon gyorsbillentyű, angol nevén hotkey található, amik a következőképpen működnek. Pl. 121-es menüpontban vagyünk, és rögzítünk egy tételt. Na most itt van rengeteg gombunk. Kitöltjük a számlaazonosítót, kijelöljük a fizetési módot, majd partnert választunk úgy, hogy egérrel rákattintunk a (P)artnerek.. gombra. A (P) nem véletlenül van zárójelben. ALT+P billnetyűkombinációval (lenyomjuk az Alt billentyűt, majd ezt nyomva tartva lenyomjuk a p billentyűt) olyan hatást érünk el, mintha egérrel rákattintottunk volna a (P)artnerek.. gombra. Ha ezt így megszokjuk, gyorsabbá válik a használat. Majd Alt+J -vel "rákattintottunk" a (J)ogcímek.. gombra, és így tovább. Ha vmelyik gomb feliratán vmelyik betű zárójelben van, akkor az Alt+(a zárójelben levő betű) billentyűkombinációval is el tudjuk érni az adott gomb lenyomódását, anélkül, hogy egérrel rá kellene kattintanunk.
Ha az egyszeri kifizetések menüpontban rögzítünk utalványrendeletet (1411), akkor lehetőség van később ahhoz teljesítésigazolás nyomtatására. (1413). Kattintsunk a megfelelő utalványrendelet sorában levő nyomtatás gombra. És kész.
Részben önálló intézmény esetében akkor, ha utalványrendeletek, számlákat és egyéb dokumentumokat akarunk az önálló intézményünknek (NGSZ) továbbítani. A 10. menüpontban található meg az átadókönyv. Minden menüponthoz tartozik segítség, ahol részletesen le van írva az adott menüpont használata.
A 631-es menüpontban tehetjük meg. Jelöljük ki az inaktíválni kívánt utalványrendeleteket, majd az utalványredeletek inaktíválása gomb segítségével tudjuk a kijelölteket törölni.
Ugyanúgy mint rendes utalványrendeletet a 1211-es menüpontban. Ekkor viszont készül egy második lap is a csoportos utalványrendelethez tartozó 'alutalványrendeletekkel'. Ez úgy tudjuk előhívni, hogy miután előjött a nyomtatási képernyő, a bal alsó részen látunk egy ilyet: Dokumentum: Utalványrendelet. Ha ezt legörgetjük, alatta lesz egy ilyen nevű is: csoportos tételei. Ezt válasszuk ki, majd kattintsunk a Megtekintés gombra.
Nem kell. Kimenő számla készítésénél elegendő a számla igazolása.
Az utalványrendelet a kimenő számla nyomtatásánál készül, ha még nem készült hozzá. Az utalványrendelet megjegyzés rovatába a kimenő számlán szereplő közlemény + sablon szövegek kerülnek.
Áfás tétel kontírozása esetén a nettót és az áfát külön kontírsorként visszük fel a rendszerben. Elöször meg kell adni a bruttó összeget és áfa-kategóriát, ezt a rendszer automatikusan szétválasztja nettó és áfa sorra. Ezek a sorok össze vannak kapcsolva, ezért ha a nettó sort módosítjuk, ill. töröljük, akkor a hozzá tartozó áfa sor is módosítódik ill. törlődik. A program a HUF devizanemnél (.51-től felfelé) egészre kerekít.
A 127,128,129-as igazolások csak az átutalásos utalványrendeletek esetén kötelező, és csak ekkor fogjuk ezekben a menüpontokban megtalálni az utalványrendeletünket. Készpénzes utalványrendeletek igazolttá válnak, ha pénztárbizonylathoz kapcsoljuk őket (626,vagy 623,624), a rögzítő által. Hasonlóan, ha az egyszerinél (14) már átutalt utalványrendeletet rögzítünk, akkor az is leigazolódik a rögzítő által. E két utóbbi esetben azért van így, mert már ki van fizetve a tétel, így minden egyéb igazolás felesleges. Ha a 3 igazolás rajta van az utalványrendeleten akkor már csak a 91-es menüpontban keressük, mert csak itt fognak megjelenni, és csak ekkor fognak itt megjelenni.
Itt azok az utalványrendeletek jelennek meg, amelyek igazolva vannak mind a 127,128,129-as menüpontban. (Ha csoportos utalványrendeletet igazolunk, pl.közüzem, akkor a mögötte levő utalványrendeletek is igazolódnak). A zölddel jelölteket lehet csak igazolni (a többire nincs hatással a pipa), mert csak ezekhez tartozik bank/pénztári nap, ami kötelező. Ez a banki tételek összevezetésénél kerül az utalványrendeletre, ill. készpénzes esetén a pénztári időszak zárásának dátumát kapja. Itt lehet kontírlapot is nyomtatni, adott banknapra ill. intézményre. A kontírozás nagy valószínűséggel helyes, ha a kontírozatlan összeg 0. Kontírlapot nem csak a zölddel jelöltekről lehet nyomtatni, hanem az összesről!
Ide kerülnek a
könyvelői igazolással ellátott utalványrendeletek. Szintén lehet
kontírlapot nyomtatni, és csak a zölddel jelölteket lehet átemelni a
könyvelésbe. Itt a zöld szín jelentése: a kontírozott áfa megegyezik a
számlán szereplő áfával.
Kék: az eltérés 10Ft-nál kisebb, de nem nulla.
Piros: az eltérés (a számlán szereplő áfaérték, ill. a kontírján szereplő áfaérték között) 10Ft-nál nagyobb.
Ezek javítása az elfogadott számlán nem lehetséges, csak a kontíron, a köv. kérdésben leírtak szerint, ha szükségesnek látjuk.
A piros színűeken kívül mindet lehet igazolni, a pirosakat javítani kell.
1. Pl. A számlán szereplő értékek: bruttó: 5665, nettó: 5057, áfa: 608. (12%-os áfa)
2. Amit a program számol: nettó: 5058, áfa: 607. Ezt akarjuk javítani:
1. A kontírozásnál az összeg helyére ne a teljes bruttót írjuk, hanem a
számlán szereplő nettóból számolt bruttót kerekítve, azaz esetünkben:
5057*1,12=5664.
2. Ha ezt emeljük be (Felvitel), a program utána felajánlja az ennek
megfelelő áfát, ezt írjük át a mi kívánt áfánkra: esetünkben: 608, majd
Felvitel.
Ez így kiadja a bruttót, és ténylegesen azok az adatok szerepelnek a kontírban is, ami a számlán.
Vegyük pl. a 91-es menüpontot. Írtuk, hogy sokat gyorsítottunk rajta, persze ez nem mindig érződik.
1. Ha a 10-es listán hagyjuk a szűrőtáblázatot, soksok másodperccel gyorsabban jön be a menüpont, ill. a lista, mint 100-ason.
2. 10-es listán a különböző rendezések is sokkal gyorsabbak, használjuk inkább a Következő gombot.
3. A szűrés mindig gyorsabban hajtódik végre, mint a rendezés.
4. Ha rendeztünk egy oszlopot, akkor arról a rendezést úgy tudjuk leszedni, ha az oszlop nevére kattintunk.
Ez csak Bevételi pénztárkönyvre vonatkozik, és csak az NGSZ
hatásköréhez tartozó intézményekre. Amikor a 626-os menüpontban
utalványrendeletet készítünk a pénztárbizonylathoz, akkor azt a
következő módon tegyük:
1. Az első oszlopba írjuk be a következő szűrőfeltételt: B*
Ekkor megkapjuk azon pénztárbizonylatainkat, melyek bevételiek.
Válasszuk a 100-as listát, hogy lehetőleg minden találat rajta legyen
az oldalon.
2. Jelöljük ki (pipákkal) az összes találatunkat, majd kattintsunk az Utalványrendelet készítése gombra.
3. Most a szűrésnek nincs megfelelő találatot kell látnunk.
4. A szűrőfeltételt az első oszlopban töröljük ki, és írjuk be a következőt: K*
Ami persze felesleges, ha mindent jól csináltunk eddig, mert akkor már
úgyis csak a Kiadási pénztárbizonylatainkat kell, hogy lássuk.
5. Ezeket szintén jelöljük ki, és kattintsunk az Utalványrendelet készítése gombra.
Így adott pénztári időszakunkhoz csupán 2 db utalványrendelet keletkezik, egy bevételi, és egy kiadási.
Nyilván ezt a folyamatot vagy közvetlenül zárás előtt, vagy zárás után
hajtsuk végra, amikor már tudjuk, hogy adott időszakunk nem fog újabb
tétellel bővülni.
Példa: gazdasági esemény - gépberendezés beszerzésének aktiválása 100.000 Ft + ÁFA értékben
A beszerzés nettó értékének könyvelése:
Bizonylatnem: 50
Ellenszámla: 4122 - Tárgyévi pénzforgalommal kapcsolatos tőkeváltozások
Törzsszám alábontás: adott intézmény törzsszáma
Megjegyzés: értelemszerűen a beszerzett gép, berendezés megnevezése
Mozgásnem kód: 310 - Eszközök beszerzése, létesítése
Tartozik / Követel : T
Összérték: 100000
Fökönyvi számok: 13112 - Egyéb gépek, berendezések és felszerelések aktivált állományának értéke
Dátum : az állományba vétel dátuma
A beszerzés Áfa értékének könyvelése:
Bizonylatnem: 50
Ellenszámla: 4122 - Tárgyévi pénzforgalommal kapcsolatos tőkeváltozások
Törzsszám alábontás: adott intézmény törzsszáma
Megjegyzés: értelemszerűen a beszerzett gép, berendezés megnevezése
Mozgásnem kód: 360 aktiválható áfa esetén
Tartozik / Követel : T
Összérték: 25000
Fökönyvi számok: 13112 - Egyéb gépek, berendezések és felszerelések aktivált állományának értéke
Dátum : az állományba vétel dátuma
Kiadások: 5-ös és 6-os főkönyvi számlára történő könyvelés esetén a
mozgásnem 110, minden más kiadási főkönyvi számla esetében 120
Bevételek: 9-es főkönyvi számlára történő könyvelés esetén a mozgásnem 210, minden más bevételi főkönyvi számla esetén 220
Először is, SAMU-ból át kell emelni KASZPER-be az adatokat.
Miután ez megtörtént, látogassuk meg a KASZPER 1415-ös menüpontját.
Itt látni fogjuk a SAMU-ból átemelt pedagógusokat, a nekik járó összeggel. és egy összesen sorral a végén.
Azon pedagógusok, akik a bankszámlaszámuk alapján a KASZPER partneradatbázisában megtalálhatók, azoknál nincs teendőnk.
Ellenkező esetben, azaz ha az adott pedagógus még nincs rögzítve a
KASZPER rendszerbe, egy gombot fogunk megtalálni a neve mellett:
Partner felvitele a KASZPER-be.
Ezt a gombot megnyomva a partnerfelviteli felületen találjuk magunkat,
ahol fel van ajánlva minden olyan adat, ami a SAMU-ból kiderült.
Ha ezekkel egyetértünk, csak kattintsunk a Felvitel gombra.
Ekkor a pedagógus rögzül a KASZPER-be, így az előző listánkra
visszatérve már egy RENDBEN feliratot látunk a neve mellett, a gomb
helyett.
És így tovább, míg minden pedagógus neve mellett a Rendben felirat nem található.
Ha ezt elértük, akkor kattintsunk az Utalványrendelet készítése gombra.
Ha van olyan pedagógus, aki az átemelt listából valamilyen ok miatt
kimaradt, így nem került bele a csoportos utalványrendeletbe, azt külön
kell az egyszeri kifizetés utalványrendeletnél (1411) felvinni.
Ezután a részben önálló intézménynek még annyi a feladata, hogy a
127-es menüpontban utalványozza az elkészült csoportos
utalványrendeletet, amit legegyszerűbben az összege alapján találunk
meg.
A többi teendőt (többi igazolás, átutalás), az NGSZ végzi.
Bank nyitás:
Bizonylatnem: 15 - Bank nyitó
Ellenszámla: 321 - Költségvetési elszámolási számla
Törzsszám alábontás: adott intézmény törzsszáma
Megjegyzés: értelemszerűen
Mozgásnem kód: 1 - Január 1-i nyitás
Tartozik / Követel : K
Összérték: a számla nyitó értéke
Fökönyvi számok: 491 - Nyitó mérlegszámla
Dátum : nyitás dátuma
Pénztár nyitás:
Bizonylatnem: 25 - Pénztár nyitó
Ellenszámla: 331 - Pénztár
Törzsszám alábontás: adott intézmény törzsszáma
Megjegyzés: értelemszerűen
Mozgásnem kód: 1 - Január 1-i nyitás
Tartozik / Követel : K
Összérték: a számla nyitó értéke
Fökönyvi számok: 491 - Nyitó mérlegszámla
Dátum : nyitás dátuma
Vegyes - Értékcsökkenés (2 lábas):
Bizonylatnem: 50 - Vegyes
Ellenszámla: 41233 - Terv szerinti értékcsökkenés miatti tőkeváltozások
Törzsszám alábontás: adott intézmény törzsszáma
Megjegyzés: értékcsökkenés
Mozgásnem kód: 810 - Egyéb mozgás
Tartozik / Követel : K
Összérték: értékcsökkenés értéke
Fökönyvi számok: 59311 - AT terv szerinti értékcsökkenési leírás
Dátum : écs. dátuma
Bizonylatnem: 50 - Vegyes
Ellenszámla: 59311 - AT terv szerinti értékcsökkenési leírás
Törzsszám alábontás: adott intézmény törzsszáma
Megjegyzés: értékcsökkenés
Mozgásnem kód: 471 - Értékcsökkenés, egyéb növekedés
Tartozik / Követel : K
Összérték: értékcsökkenés értéke
Fökönyvi számok: 11241 - Szellemi termékek lineáris értékcsökkenése
Dátum : écs. dátuma
Vegyes - Állományváltozás (pl. élelmiszerkészlet növekedés):
Bizonylatnem: 50 - Vegyes
Ellenszámla: 4122 - Tárgyévi pénzforgalommal kapcsolatos változások
Törzsszám alábontás: adott intézmény törzsszáma
Megjegyzés: állományváltozás
Mozgásnem kód: 810 - Egyéb mozgás
Tartozik / Követel : T
Összérték: állományváltozás értéke
Fökönyvi számok: 2111 - Élelmiszerek
Dátum : áll.vált. dátuma
Vegyes - állomány csökkenése:
Bizonylatnem: 50 - Vegyes
Ellenszámla: 4122 - Tárgyévi pénzforgalommal kapcsolatos változások
Törzsszám alábontás: adott intézmény törzsszáma
Megjegyzés: állományváltozás csökk.
Mozgásnem kód: 810 - Egyéb mozgás
Tartozik / Követel : T
Összérték: állományváltozás csökk. értéke
Fökönyvi számok: 44112 - Tárgyévi költségvetést terhelő folyó évi belföldi beruházási szállítók állománya
Dátum : áll.vált.csökk. dátuma
Ahol nincs nyomtatás gomb, ott a Ctrl - P billentyűkombináció lenyomásával kinyomtathatjuk azt, amit látunk.
A bevételek és kiadások pénzmozgása dátumának meghatározása, és a pénzmozgások utólagos ellenőrzése érdekében szükség van a bevételi és kiadási előírások bankkivonattal való összevezetésére.
FIGYELEM!
A bankból a terhelések negatív előjellel érkeznek,
míg a rendszerben minden összeg pozitív. A rendszer minden esetben
pozitív összeggel számol!
A bevételi és kiadási tételek összevezetésére több mód nyílik:
A jóváírás banki tétel összege megegyezik a bevételi utalványrendelet (kibocsátott számla) összegével
A menübe való belépés után ki kell választani valamelyik intézményi bankszámlaszámot, majd a Lehív gomb megnyomása után megjelenő banknapokból is választanunk kell. Ezt követően a Megjelenítés gombbal tudjuk előhívni a bankkivonat-tételeket.
Ezt követően válasszuk ki a megfelelő jóváírás tételt (pozitív összegű) a Választ gombbal. A megjelenő képernyőn láthatjuk a bevételi tételt, melyhez utalványrendeletet választhatunk az Utalvrend
gombbal. Itt válaszuk ki a megfelelő utalványrendeletet, amelynek
összege megegyezik a banki tétellel. Amennyiben a rendszerben még nincs
utalványrendelet, akkor a kiválasztás helyett az Ut.készít
gombra kattintva tudunk létrehozni egyszeri bevételi
utalványrendeletet, melynek összege meg kell, hogy egyezzen a banki
tétel összegével. Az utalványrendelet kiválasztása/létrehozása után a Kontírozás gombbal ki is kontírozhatjuk a tételt, vagy a már meglévő kontíradatokat módosíthatjuk. A műveletet a Kész gombbal fejezhetjük be.
Figyelem!
A Vissza gombbal az összevezetés nem kerül rögzítésre, de a már létrehozott utalványrendelet nem törlődik a rendszerből.
A jóváírás banki tétel összege nagyobb, mint a bevételi utalványrendelet összege
A banki tétel kiválasztása után lehetőség nyílik az adott tétel kisebb
összegekre való szétbontására. Kattintsunk a tétel sorában szereplő Töröl gombra. Ekkor az összeg a jobb felső sarokban levő Tétel bontása
táblázatba kerül. Itt átírhatjuk az összeget (negatív előjellel
terhelést, pozitív előjellel jóváírást vihetünk fel). Az összeghez
fűzhetünk megjegyzést, majd a Felvesz gombbal fel tudjuk venni a tételekhez. A Kész
gomb mindaddig nem jelenik meg, míg a bontásban szereplő összeg nem
nulla. A szétosztott tételekhez már hozzá tudjuk vezetni a megfelelő
összegű utalványrendeleteket. (Természetesen az
utalványrendelet-készítés és a kontírozás itt is működik.)
Figyelem!
Az utalványrendelet készítésénél a banki tétel
összegétől különböző összeget is megadhatunk. Ha eltérő összeget adunk
meg, az utalványrendelet létrejön, de nem lesz azonnal összevezetve az
adott tétellel! Létrehozáskor mindig pozitív összeget adjunk meg!
A jóváírás banki tétel összege kisebb, mint a bevételi utalványrendelet (részteljesítés)
Válasszuk ki a banki tételhez a megfelelő, nagyobb összegű
utalványrendeletet. Ekkor létrejön az utalványrendelethez egy
kapcsolódó tétel, amely a részteljesítés összegét foglalja magában.
Ezeket a Megtekint
gombbal nézhetjük meg és nyomtathatjuk ki. A nagyobb összegű
utalványrendeletet egészen addig választhatjuk a banki tételekhez, amíg
összege teljesen ki nem fut.
Figyelem!
Egy már meglévő, de hibás összevezetést meg tudunk szüntetni a Töröl gomb segítségével. Egy összevezetett tétel törlésekor és újra felvételekor az összevezetés törlődik.
A terhelés Kaszper-ből indult, és az összege megegyezik az utalványrendelet összegével
Az
utalásnál az utalás közleményének első 16 karakterében egy belső
kódszám szerepel. Ez a kód egyértelműen azonosítja a Kaszper-ből induló
utalásokat. Az Automatikus összevezetés
gombbal tudjuk összevezetni ezeket a kiadásokat. Az automatikus
összevezetésből kimaradt tételeket, a bevételekhez hasonlóan tudjuk
összevezetni, itt ügyelni kell az előjelekre.
A terhelés összege nagyobb, mint az utalványrendelet összege
A bevételekhez hasolnóan szét tudjuk bontani az összeget. Ügyelni kell az előjelekre (negatív).
A terhelés összege kisebb, mint az utalványrendelet összege
A felület elsősorban
az NGSZ hatáskörű részben önálló intézményeknek készült, de
természetesen más önálló intézmények is használhatják.
A részben önálló intézmény feladata:
Felhívjuk a figyelmet, hogy az eddigi gyakorlattal ellentétben megváltozott a helyesbítő számla kiállításának módja.
Az új számla kiállítási mód az ÁFA törvény előírásainak megfelelően a következő:
A 1319-es menüt választva először a számla sorszáma alapján válasszuk
ki azt a számlát, amit helyesbíteni akarunk. Az egyszer már
helyesbített számlát újra helyesbíteni már nem tudjuk, tehát ebben a
listában csak azok a számlák jelennek meg, amiket előzőleg még nem
helyesbítettünk.
A számla kiállítása a kimenő számla készítésével analóg módon történik.
A tételek felvitelénél a helyesbítő tételeket kell felvinni, tehát azt
a tételt, amit szeretnénk az eredeti számla végösszegéből elengedni. Az
oldal alján láthatjuk az eredeti számla tételeit (RÉGI-helyesbítendő
tételek cím alatt), és láthatjuk az újonan felvitt tételeket
(ÚJ-helyesbítő tételek cím alatt).
A helyesbítő számla kiállításának eredményeként egy olyan dokumentum
születik, amelyen a következő tételek vannak felsorolva: az eredeti
számla tételei pozitív előjellel, alatta az általunk felvitt tételek
(helyesbítő tételek) negatív előjellel, így az új számla fizetendő
végösszege az eredeti összeg és a helyesbítő tételek közti különbség
lesz.
Maximálisan csak az eredeti számla végösszegénél kisebb vagy egyenlő
összeget tudunk helyesbíteni, így az újonan keletkező számla
mindenképpen pozitív lesz. Miután a helyesbítő számla kiállítása gombra
kattintunk a rendszer azonnal megjeleníti a kinyomtatható új
(helyesbítő) számlát, és ezzel egy időben az eredeti (helyesbített)
számlát egy ún. helyesbítő jellel látja el.
Amennyiben az eredeti számlához kapcsolódtak banki teljesítési adatok,
vagy kontírozási adatok, akkor ezeket automatikusan az új számlához
rendeli.
Példa: 13. havi illetmény kifizetése előző év december hónapban kapott intézményfinanszírozásból
Ebben a menüpontban különféle megközelítési lehetőségekkel információt
kaphatunk a kontírozott/lekönyvelt tételeinkről, mely információkat
tovább szűkíthetünk és kontírlap formájában ezeket ki is nyomtathatjuk.
Az előszürési lehetőségek a következőek:
Most már kétféle módon lehet beállítani az utalványrendelethez tartozó pénztári nap alakulását.
Alapértelmezetten minden pénztárkönyvhöz az van beállítva, hogy a
pénztári nap a zárás dátuma legyen. (Tehát azon utalványrendeletek,
amik adott időszaki pénztárkönyben vannak, az adott időszak zárásának
dátumát kapják meg pénztári napul).
Elsősorban önálló intézmények átállíthatják most már a 61-es
menüpontban. A módosít gombra kattintva az adott pénztárkönyvnél
átállítható a zárás dátuma a pénztárbizonylat keltére. Onnantól kezdve
az utalványrendelet kapcsoláskor, ill. záráskor annak a
pénztárbizonylatnak a dátumát kapja, amelyikhez kapcsolva lett. Ha
csoportos, akkor a pénztárbizonylatok között szereplő legkésőbbi
dátumot kapja.
A korábbi tételek (amik már eddig szeptember óta elkészültek)
átalakítását ilyen módon e-mailen kérhetik tőlünk az önálló
intézmények: iroda@ritek.hu
- ra küldjék a kérésüket. A tárgyban jelezzék: pénztári nap átállítás.
A levél tartalmában szerepeljen, hogy pontosan mekkortól, és meddig
javítsunk visszamenőleg. Illetve, hogy a már lekönyvelt tételeket is
javítsuk, vagy azokat hagyjuk ki. Meg még esetlegesen egyéb
szempontokat is lehet kérni.
A javítást kb. 1-2 napon belül elvégezzük, és válasz e-mailben jelezzük, ha elkészült.
Fontos tudni, hogy az értéknap az utalványrendelethez kapcsolódó dátum.
A dátum meg a kontírhoz kapcsolódó dátum.
Könyvelés után (átemelés könyvelésbe 92), már mindkettő ugyanaz, ugyanis az értéknappal felülíródik a kontírozás dátuma!
Így
pl. a 906-os menüpontban az a különbség a két választás között
(értéknap - kontír dátuma), hogy ha az értéknapot választjuk, akkor
csak azok a lekönyvelt tételek fognak megjelenni, amikhet
utalványrendelet kapcsolódik (pl. bérkontír nem). Ha viszont a kontír
dátumát választjuk, akkor mind az utalványrendeletes, mind az azon
kívüli tételek is benne lesznek a listában, tehát ezt érdemesebb
választani.
Kivétel a helyesbítés, ami azt a dátumot kapja meg, amit mi beírunk helyesbítéskor.
Numerikus mezők esetében (pl. sorszám, összeg) lehetőség van intervallum szűrésre. Pl.
1000-2000
Lista frissítése után az 1000 és 2000 közötti értékek fognak kilistázódni.
Minden mezőnél lehetséges több érték lekérése, pl. mondjuk jogcím kódnál:
=(201|91)
Ekkor mind a 91 mind a 201-es jogcímkódok kilistázódnak. (Lehet többet is felsorolni |-al elválasztva)
Ill. lehet ezeket vegyíteni:
=(1000-2000|2005|2009)
Ennek jelentése: 1000 és 2000 közötti értékek + 2005 + 2009.
Lehet próbálkozni! :)
Kontírozásnál a nettó, és az áfa a rendszeren belül összekapcsolásra
kerül. Ez fontos pl. az áfa analitika pontossága, helyessége miatt.
Eddig több bonyodalmat okozott, hogy ez a kapcsolódás nem volt megfelelő. Gyakran előforduló hibák:
Csak bizonyos felhasználók módosíthatnak közvetlenül már felrögzített partneradatokat, a következő okból kifolyólag:
Ha
rögzítünk egy partnert, viszünk fel hozzá számlát, és később változik a
neve, címe, stb, akkor az új számlán már ezekkel az adatokkal kell
szerepelnie, de a régin meg kell maradnia a régi adatokkal.
Ezért még ha csak rontás történt is, akkor is csak új nevet, címet,
ill. bankszámlaszámot lehet adott partnerhez rögzíteni. Ekkor bármely
partneres listában meg fog jelenni az előző, ill. az újként
felrögzített változat is.
Ha egy partnernek pl. új címet rögzítünk (23 : új cím felvitele), akkor ugyanúgy megmarad a bankszámlaszáma, ill. a neve.
Új név felvitele: 22.
Új bankszámlaszám felvitele: 24.
Lehetőség van a már lezárt pénztári időszak zárás dátumának
módosítására, a 635-ös menüpontban, miután kiválasztottuk a megfelelő
idoszakot, fenn átírható a dátum, és a Módosít gombra kattintva
módosul, vele együtt az utalványrendeletek bank/pénztár napjai is
megfelelően.
Csak azon időszakok zárás dátuma módosítható, amelyikekhez kapcsolt
utalványrendeletek egyike sincs lekönyvelve, és ha az utalványrendelet
bank/pénztári napnak a zárás dátumát kapja. Egyéb esetben a módosításra
nincs lehetőség.
Az
elvonás ez Egyéb folyó kiadásról átkerül az Előző évi
előirányzat-maradvány, pénzmaradvány átadása, a Kiegészítés, az Előző
évi előirányzat-maradvány, pénzmaradvány átvétele főkönyvi számlára.
A pénzmaradvánnyal kapcsolatos teljesítési adatok könyvelése:
(Könyvelése a 99-es menüpontban)
1.)Elvonás nyilvántartásba vétele
T 4211 Költségvetési tartalék elszámolása
K4214 Előző év(ek) költségvetési tartalékának elszámolása
2.) Jóváhagyott pénzmaradvány nyilvántartásba vétele
T 4211 Költségvetési tartalék elszámolása
K4212 Költségvetési pénzmaradvány
3.)Elvonás utalása
T 37221 Előző évi, működési célú előirányzat-maradvány, pénzmaradvány átadás ei. teljesítése
T 37222 Előző évi, felhalmozási célú előirányzat-maradvány, pénzmaradvány átadás ei. teljesítése
K 341 Költségvetési elszámolási számla
(Megbontás a pénzmaradvány elszámolás alapján)
4.)Kapcsolódó tétel
T 4214 Előző év(ek) költségvetési tartalékának elszámolása
K981212 Előző évi előirányzat-pénzmaradvány igénybevételének ei kapcsolódó tétel működésre
K 981222 Előző évi előirányzat-pénzmaradvány igénybevételének ei kapcsolódó tétel felhalmozásra
5.)Pénzmaradvány kiegészítés
T 341 Költségvetési elszámolási számla
K 46321 Előző évi, működési célú előirányzat-maradvány, pénzm.átv. ei. teljesítése
K 46322 Előző évi, felhalmozási célú előirányzat-maradvány, pénzm.átv. ei. telj.
(Megbontás a 2005. évi beszámoló 09. űrlap 01 és 02. sora szerint)
6.)4211. főkönyvi számla egyenlegének átvezetése
T 4214 Előző év(ek) költségvetési tartalékának elszámolása
K4211 Költségvetési tartalék elszámolása
Előirányzat könyvelése
(Könyvelése 96-os menüpontban )
Előző évekhez képest változás, hogy az elvonás összegével módosítani kell az előirányzatot.
1.)Elvonás
T 497 Előirányzatok évközi elszámolása
K37211 Előző évi, működési célú előirányzat-maradvány, pénzmaradvány átadás előirányzata
K 37212 Előző évi, felhalmozási célú előirányzat-maradvány, pénzmaradvány átadás előirányzata
2.)Pénzmaradvány igénybevétele
T 981211 Előző évi működési előirányzat-, pénzmaradvány igénybevételének előirányzata
T 98122 Előző évi felhalmozási előirányzat-, pénzmaradvány igénybevételének előirányzata
K 497 Előirányzatok évközi elszámolása
3.)Pénzmaradvány igénybevétele
T 497 Előirányzatok évközi elszámolása
K 1,3,5 Kiadási előirányzatok
1. Bejövő számlák esetében:
A 2007. évben érkezett és 2007. évi kötelezettségvállaláshoz kapcsolódó számlák esetében több megoldás van:
a) - fel kell rögzíteni a kötelezettségvállalást, mert enélkül nem lehet a számlát érkeztetni (kivéve ha 50.000 alatti)
- ezután bejövő számlaként rögzíteni kell a rendszerben, innentől a számla útja ugyan az.
b) - semmit nem rögzítünk a számlából, hanem egyszeri utalványrendeletet készítünk, amelyen megjelöljük, hogy melyik előző évi számláról van szó. A két változat attól függ, hogy a kötelezettségvállalás kizárólag ehhez az
egy számlához van, vagy több számla is érintett lehet a későbbiekben, illetve ha ez a kötelezettségvállalás a 2008. évi előirányzat terhére van, akkor az a) változatot javaslom. Ha ez a kötelezettségvállalás nem ez évi, illetve nincs további számla, akkor a b) megoldással semmilyen duplázódás nem lesz.
2. Kimenő számlák esetében:
A 2007. évben egy másik rendszerben kiállított számlákhoz a KASZPER-ban egyszeri bevételi utalványrendelet készítése szükséges a banki összevezetés végett, papír alapon az utalványrendelet mögött a régi számla
van.
Nyitás:
A 94-es menüpontba kell felrögzíteni a 491-es számlával szemben a
TATIGAZD-ból megkapott záró főkönyvi kivonatot.
A nyitó napló számai:
15- bank
25- pénztár
55- összes többi
Ellenszámla: 491
Mozgásnem kód: 1 - Január 1-i nyitás
Részletező kód: nem szükséges (a részletező kód a pénzforgalmi
könyvelésnél használatos bizonyos feladatok, finanszírozások
elkülönítésére, de amennyiben a nyitó tételek között van olyan, amire
valamilyen elkülönítés használatos természetesen lehet a rögzítésnél
alkalmazni)
Bontás: nem lehetséges
T/K, Összeg: a bizonylatnak megfelelően
Dátum: 2008-01-01
A 491 nulla legyen.
- előző évben kiadott előleg esetében, elszámoláskor, az előleg visszavételnél nem kell kiválasztani azt a funkciót, hogy Előleg: Igen, így a nyilvántartás a bevételt sem fogja hozni. Az előleg nyilvántartás pontos működéséhez, csak azoknál a tételeknél szabad használni, amelyeknek mindkét a kiadás és a bevételi lába is megvan a rendszerben.
Ez
a pénzügy szempontjából problémás, itt arról van szó, hogy ha könyvelt
tétel sztornózásra kerül majd készül egy új számla, azt nem tudjuk
pénzügyi teljesítéshez kapcsolni, mivel le van könyvelve. Tehát nem
azért kerül sztornózásra a számla, mert vissza kell utalni a pénzt,
hanem mert maga a számla rosszul lett kiállítva. Most az ilyen számlák
hátralékosak (pedig valójában nem) és így nem jók bizonyos jogcímeknél
a nyitó értékeink.
Megoldása (a Szegeden használt megoldás):
Ha egy pénzügyileg teljesített számla stornózásra kerül, akkor az ahhoz tartozó utalványrendelet és kontírozás megmarad.
A stornózáshoz készül egy kiadási utalványrendelet (ellentétes előjel), amivel a könyvelést rendbe, 0-ra lehet hozni.
1. Az eredeti utalványrendeleten helyesbítjük a kontírozást (93. menü), és
átvezetjük a teljesítést függő bevételekre, vagy függő kiadásokra (attól
függően, hogy kimenő, vagy bejövő szláról van-e szó).
2. Készítünk egy egyszeri utrendet a számla összegével, de ellenkező
előjellel, ami az előbbi függő tétel ellenpárjaként szolgál. (tehát, ha az
1. pontban függő kiadásra könyveltünk, akkor ez az utrend bevételi lesz,
függő bevétel esetén kiadási)
3. Az új szlához is elkészítjük az utrendet.
4. a 118-as menüben összekapcsoljuk a 2. és 3. pont utrendjeit, így kapunk
egy nullás utrendet, ezt kontírozzuk a 91-es menüben, majd lekönyveljük.
Így teljesül az új számla is, és nem rontunk a könyvelésen sem.
Könyveléstechnikailag:
1. bejövő szla esetén: K 1/5 - T 32
K 32 - T 39
Kimenő szla esetén: T 9 - K 32
T 32 - K 48
4. bejövő szla esetén: K 39 - T 32
K 32 - T 1/5
Kimenő szla esetén: T 48* - K 32
T 32 - K 9*
Van egy számlánk amit az ÁFA bevallás időszakáigé nem egyenlítettek ki? Hogyan kerül be ez az ÁFA analitikába, ha a könyvelésben még nem jelenik meg, hiszen nincs kiegyenlítve?
Kizárólag
a 92-es menüpontban lekönyvelt tételek jelennek meg, mivel az áfa
bevallást könyveléssel egyezően kell benyújtani. A 60 napos fizetési
határidő eltelével be nem folyt bevételek áfá-ját a
1212-es menüpontban, fizetési határidőre szűrve lehet lekérdezni és hozzá
kalkulálni adott időszaki áfá-hoz. Ha kontírozásból előzetesen szeretnénk az áfát megállapítani kizárólag
tájékozódás céllal a 906-os menüpont használható.
Ugyanez
vonatkozik a számlákra is. Nem minden egységünk van itt a
főintézménybe. Pl. jelemzekölcsönzés, külön helyen van nem ahol a
főintézmény. az itt dolgozó külön számlát állít ki kézzel, mivel nem
tudjuk az ottani helységet összekötni a főrendszerrel? Ezek a számlák
hogy kerülnek fel az ÁFA analitikába?
Az áfa analitikába (905-ös menüpont) kizárólag a könyvelésben lévő adatok kerülnek be.
1.
eset: nyugtaösszesítő szerint, vagy nyugtánként a bevételeket be kell
vételezni a pénztárba. A bevételi pénztárbizonylaton megfelelően
fizetendő áfát kell kontírozni. A pénztár lekönyvelésével a fizetendő
áfa belekerül
az analitikába.
2. eset: Ha készpénzes számla,
ugyan úgy ahogy az előbbi esetben, bevételi pénztárbizonylaton a
bevétel bekerül a rendszerbe. Ha átutalásos a számla, egyszeri bevételi
utalványrendeletet kell készíteni a 1511-es menübe (papír alapon
mögétenni a kézzel kiállított számlát), ezen a számla szerint fizetendő
áfát kell kontírozni, a bevétel megérkezik a bankszámlára, amelyhez
hozzákapcsoljuk az egyszeri utalványrendeletet. A banki nap könyvelése
után az áfa analitikába is megjelenik a tétel.
A saját bevételből való kifizetést a (624) Forgalom felvitele (önálló intézmények) menüpontban lehet megtenni.
Ha a lezárt pénztárnap után van újabb nyitott, akkor sajnos nem lehet javítani. Ha nincs vissza kellene a zárást vonni, és a bizonylatot le kell stornózni. Egyébként nem lehet javítani, csak úgy hogy a bizonylaton tollal lejavítja.
Jóváíró számla mindig egy másik számlához kapcsolódik. A régi számlából kell kiindulni, ehhez képest vihetnek fel tételeket mindként irányba. Olyan általában nem szokott előfordulni, hogy egy számla olyan mértékben változzon, hogy a vevő helyett a szállító fizet.A (1319) Helyesbítő számla készítése menüpontban lehet jóváíró számlát kiállítani.
A 1212 menüben lehet megnéni, hogy hol van. A táblázatban látni fogja melyik utalványrendelet milyen állapotban van (a menüpont oszlop alatt ki van írva annak a menüpontnak a száma amiben az adott utalványrendelet áll). Év elején fontos lehet a dátumot áttállítani az előző évre is, hátha előző évi tételről beszélünk. Ha így sem látszik a hiba bejelentést potnosítani kell. SUPPORT
A 93-as menüpontban készült egy teljesítés átkönyvelés gomb.
Erre rákattintva lehetőség van pénzforgalom nélküli tételek
felrögzítésére. (A háttérben egy 0Ft-os utalványrendelet generálódik.)
Nem zavarja meg a rendszert, nyugodtan lehet az eredeti dátummal
felrögzíteni a kötvállt.
A kötelezettségvállalásnál mire szolgál a további partnerek, esetleg ez erre az esetre használható?
A
partnertörzsbe fel kell vinni az eredeti szállítót a faktor bankszámla
számával. A kötvállba további partnernek ezt a második partnert kell
felvinni és ehhez generál utalványrendeletet.
Bejövő számla, ami csökkentő tétel:
Mi a negatív összegű (csökkentő) bejövő számlákat nem rögzítjük a
rendszerben, hanem azokról egyszeri bevételi utalványrendeletet készítünk.
Amikor ettől a partnertől kapunk számlát, azt teljes összeggel rögzítjük,
viszont átutaláskor a terminálban az összeget átjavítjuk, hogy
pénzforgalomban ténylegesen a csökkentő számla összegével kevesebbet
utaljunk. A bankkivonat importálása után pedig szétbontjuk az átutalt
tételt egy bevételi és egy kiadás összegre, amelyekhez hozzákapcsoljuk a
két utalványrendeletet.
Mivel túlfizetés visszautalásáról van szó, szerintem nem helyesbítő
számlát kell készíteni. Én úgy értem, hogy a partner nem a számla
összegének megfelelőt utalt, így túlfizetése keletkezik. A túlfizetést
egyszeri kiadási utalványrendeleten kell visszautalni, azt függő tételként
könyvelni. Az eredeti bevételt pedig a bankkivonaton szét kell bontani a
jó számla szerinti összegre és a túlfizetés összegére és ehhez egyszeri
bevételi utalványrendeletet kell készíteni és a függőre könyvelni.
A bank terminál adja át ezt a sorszámot a
KASZPER-nak. OTP esetén az átadott file nem tartalmazza ezt azt
információt, ezért fixen 1-et használunk.
Ez azt jeleni, hogy olyan dátumra van könyvelve,
amely már egy lezárt időszak. Pl.: 901-es menüpontban lezárom a
2008-01-01 - 2008-01-31időszakot, majd könyvelni akarok mindegy melyik
menüpontban (92, 93, 94,95, 96, 97, 98) 2008-01-31-re, ezt nem engedi a
rendszer. Az időszak
lezárását vissza lehet vonatni a Ritek
munkatársaival, mivel ez csak hóközi zárás, és csak arra szolgál, hogy
nem lehessen visszamenőlegesen könyvelni, de ez sokszor indokolt.
Mikor létre lett hozva a pénztárkönyv a "Pénztári napnál" a "Pénztárbizonylat kelte"-t lett kiválasztva, és nem a "Zárás dátuma"-a. Ezt a 61 menüpontban a módosít gombbal most is meg lehet változtatni.
1. Megoldás
Meg kell szabni egy dátumot, ameddig ilyen már utal tételek vannak.
A bejövő számlákat rendesen érkeztetni kell a rendszerbe (bejövő számla érkeztetése). A jóváhagyásokat rá kell tenni.
A bankos munkatárssal meg kell beszélni, hogy a fenti dátum előtti utalványrendeleteket csak exportálja ki a rendszerből, de a bank terminálba ne töltse be.
Innen ugyanaz a folyamat, csak az automata összevezetés lehetősége nem fog ezekre a tételekre működni a Bankivonat tételek összevezetésénél.
2. Megoldás
Az egyszeri utalványrendeletek rögzítése menüben felviszitek a tételeket, úgy hogy kijelölitek, hogy Utalva van (így nem fog a bankba megjelenni).
Ebben az esetben a Vevő szállító analitikában ezek a tételek nem fognak szerepelni, hisz nincs hozzájuk számla kapcsolva.
Akinek van joga a törzsadat karbantartásra meg tudja oldani a problémát:
A javasolt felviteli sorrend :
(230) Megyék karbantartása: a megyét lehet itt felvinni, külföldi címeknél javaslom, hogy megyeként az országot vigyétek fel,
(229) Helységek karbantartása: a várost lehet itt felvinni,
(21) Aktuális partner adatok karbantartása: a konkrét partner adatokat itt tudjátok megadni.
Hogyan lehet a több áfa kulcsot tartalmazó számlát kezelni.
Bejövő számla értékeztetése (121) menüpont: Áfa kulcsonként lehet bontatni a beérkező számlát.
Kontírozás (91)-es menüpont:
Az összeg mezőben megjelenő összeget felül írjuk az első ÁFA kulcs
szerinti bruttó összeggel és ekkor a megfelelő ÁFA kulcs szerinti bontja
meg az összeget alapra ás ÁFA-ra. Ezt követően a még fennmaradó
kontírozatlan összeg marad az összeg mezőben. A következő ÁFA kulcs
szerint megismételjük az első ÁFA kulcs szerinti eljárást stb.. stb.A terminálból kétszer olvastam be kivonatot a Kaszperbe. A 324-es menüben (Bankkivonat tételek összevezetése) így duplán szerepelnek a tételek. Mi ilyenkor a teendő?
A teljes banki napot lehet törölni:
(36) Banki adminisztráció
(361) Banki nap törlése
(362) Bank terminál adatok törlése
Először a terminál adatokat , majd teljes napot kell törölni. Ez azt eredményezi mintha az adott banki nappal még nem csinált volna a rendszerben semmit. Ez csak akkor működik, ha az adott banki napon lévő tételekhez kapcsolt utalványrendelet közül még egy sincs a könyvelésben.
Hogy az olyan pénzforgalom nélküli tételeket, melyek előzőleg nem kapcsolódnak sem bankszámlához, sem pénztárhoz, de 30-as bizonylatnemen, 110-120-210-220 mozgásnem kóddal kellene könyvelni, melyik menüpontban tudom elvégezni?
Azokat a tételeket melyek a pénzforgalomban kellene, hogy jelentkezzenek pl. vagyonkezelő által végzett értékpapírforgatás vagy állami támogatás elszámolása, ahhoz készítünk egyszeri ut.rendet és a 91-esben kontírozzuk. A 94-es menüpont csak az állományi számlák változásnak rögzítésére szolgál.
A 95 menüben miért fontos a saját bevétel / vagy támogatás mező helyes kitöltése?
Etriusz 41 menüpontban (Költségvetési jelentés (info) kibővített változatában számít a kérdezett mezők helyes kitöltése.
Könyveléssel kapcsolatos a kérdésem: pénzforgalom nélküli tételt kell kontírozzak 30-as bizonylatnemen és 499-es ellenszámlával. Készítettünk egy 0-ás ut.rendeletet (479) és ezt kellene lekontírozni. Az x és a y intézmény a hivatalhoz (és a Költségvetési Elsz.szlát használják) tartozik. Ők számláznak egymás között, emiatt szükséges a pforgalom nélküli könyvelés. Melyik menüpont használható erre?
A 118-as menüpontban készítsen egy utalványrendeletet, úgy, hogy azt választja , hogy a gyűjtőt akarja kontírozni.Először írja fel a számát, mert ha kifut nullára akkor el fog tünni a menüből. Ehhez kapcsolja hozzá a bejövő és kimenő számla ut.rendjeit, majd a 91-es menüben a norműál módon kontírozza ki a tételeket, így a számlák is teljesítettek lesznek.Hogyan lehet az aktuális hátralékot lekérdezni?
A KASZPER modul 45-ös menüpontja egy kijelölt időszakra vetítve alkalmas az időszakba eső tárgyévi hátralékok, -helyesbítések és -teljesítések, valamint az előző évekről fennálló hátralékok jogcímek szerinti kigyűjtésére (egyszeri utrendek, kimenő számlák, bejövő számlák).
Amennyiben az aktuálisan fennálló összes hátralékra vagyunk kíváncsiak, úgy azt egy arra alkalmas jövő évi időszakkal tudjuk lekérdezni (pl.: 2009-01-01 - 2009-01-01), ekkor csak a hátralékos tételek jelennek meg az előző évi oszlopokban. A lekérdezéseknél érdemes a jogcímet rögtön kitölteni, ezzel nagyságrendekkel gyorsabb működést érhetünk el.