A hiba okai a következők lehetnek:
Először be kell állítani a rövid dátum megadási lehetőséget:
Felhasználó beállítások : Dátummező kiegészítés: Dinamikus felismerés-t kell kiválasztani.
A beállítást követően a következő beviteli lehetőségek lesznek elérhetőek:
A dátum mezőkbe írható általános formátumok (a szeparátor jeleket nem kötelező kiírni ill. az tetszőleges írásjel lehet):
Amelyik dátum mező időpontot nem kezel, ott azon formátumok értelemszerűen nem használhatók.
Ez azt jeleni pl. hogy 2008-01-10-én beírva a "0403" beírása a 2008-04-03 , a "03" beírása a 2008-03-01 dátumot eredményezi.
about:config után be kell szúrni egy boolean típusú config sort:
browser.helperApps.deleteTempFileOnExit
melynek értékét false -ra kell állítani
Ahhoz, hogy az ALT-al használatos gyorsbillentyűk menjenek 1.5 Firefox felett (2.x , 3.x):
Ahová a web címeket be kell írni: about:config
Majd a megjelenő listában a Szűrő mezőbe be kell írni: ui.key.generalAccessKey
Duplakatt a listában megjelenő sorra. Az értéket -1 ről át kell írni 18-ra + Enter.
VPN kapcsolat, vagy állandó IP cím. Az igénylést az Intézmény Igazgatójának, vagy gazdasági vezetőjének kell eljuttatnia az ügyfélszolgálatunkra.
Melyben meg kell jelölni, az intézmény, vagy amennyiben otthoni használatra lesz a Dolgozó nevét, és a kért elérés tipusát (OPENVPN,ADSL-vpn (csak szegedi intzémények) statikus IP-cím ).
Az intézmény által használt ip címet a whatismyip.com webhelyen lehet megtudni a legegyszerűbben, ha ez több napon keresztül nem változik, akkor beszélünk állandó IP címről. Intézményenként egy IP megadása elégséges.
A 10.0.0.0 – 10.255.255.255, 172.16.0.0 – 172.31.255.255, 192.168.0.0 – 192.168.255.255 belső IP címek , ezért nem használhatóak azonosításra.
Amennyiben az intézmény állandó IP címmel rendelkezik javasoljuk hogy ne VPN elérést igényeljenek, és a beküldött adatlapon egyértelműen tüntessék fel a használni kívánt IP címet.
VPN-es kapcsolat esetén válasz levélben - több kliens esetén egy átmeneti FTP tárhelyen - tesszük elérhetővé az intézményre szóló telepítő készletet és a jelszót. Ez XP alá rendszergazdai jogokkal telepíthető, Win98 alatt nem használható (Vista-t lsd. következő pont). Az OPENVPN kliens telepítési útmutatója letölthető innen. Alap esetben minden gépre külön telepítőt kell használni (egy telepítő csak egy gépen használható). Lehetőség van az intézmény központi tűzfalára való telepítésre is (linux , vagy Linksys WRT54GL router ), ebben az esetben intézményenként csak egy kliens kell.
Vista és Windows 7 alatt minimum az OpenVPN 2.1 verziójára van szükség.
Telepítés után a "c:\Program Files\OpenVPN\openvpn-gui-{verziószám}.exe" ) fájl tulajdonságainál, a "Kompatibilitás" fülön, a "Jogosultsági szint" szekcióban, a "A program futtatása rendszergazdaként" jelölőnégyzetet be kell pipálni.
A hiba sikeres felderítéséhez és a minél gyorsabb elhárításához a következő adatok szükségesek:
Bejelentői adatok:
A hiba adatok:
Amennyiben nem kaptak eltérő információt kérjük, hogy a levelet a központi ügyfélszolgálati címre küldjék:
A táblázatokban a különböző keresési mezőkbe beírt feltétételek ÉS kapcsolattal vannak össze kapcsolva.
Ebben az esetben a keresett szöveg mellett használhatóak az úgynevezett helyettesítő karakterek: * ?
- a csillag bármennyi (nulla vagy több)
- a kérdőjel pontosan egy karaktert helyettesít
Pl.:
Ha a keresett oszlop tartalma:
alma
alga
almácska
alsó
al* : eredménye: alma, alga, almácska, alsó
al*a : eredménye: alma, alga, almácska
al?a : eredménye: alma, alga
A feltételnek egyenlőség jellel kell kezdődnie, ebben az esetben az egyszerű kifejezések mellet használható jelölések:
( ) : kifejezések zárójelezése, csoportosítása
! : kifejezés tagadása
| : kifejezések vagyal való össze fűzése
& : kifejezések éssel való össze fűzése
Pl.:
Ha a keresett oszlop tartalma:
alma
alga
almácska
alsó
=alma|alsó : eredménye: alma, alsó
=!(alma|alsó) : eredménye: alga, almácska
=al*&*ó : ereménye: alsó
=?* : eredménye (minden ami nem üres): alma, alga, almácska, alsó
=!?* : eredménye (minden ami üres, nem minden mezőn éretelmezhető)
Adott szám tagadására példa:
=!43000
Ez minden sort megmutat, ahol az adott mező érteke nem 43000.
Intervallum megadására példa:
=10-20
Ez minden sort megmutat, ahol az adott mező értéke nagyobb vagy egyenlő, mint 10 és kisebb vagy egyenlő, mint 20.
A dátum ÉÉÉÉ-HH-NN formátumban kereshető.
Konkrét dátumra keresés: 2008-10-01
2008. október hó napjaira a következő keresőfeltétel illik: 2008-10-*
2008 valamely napjára pedig: 2008-*
Firefoxot használva a következő addont kell telepíteni:
https://addons.mozilla.org/en-US/firefox/addon/53003/
Az oktatási portálra belépve, és a kiválasztott anyag lejátszását elindítva a Firefox jobb alsó sarkában megjelenik egy kék lefele nyíl, ennek a segítségével mp4 formátumba letölthető az anyag.
Az mp4 formátumot pl. vlc player-el lehet lejátszani:
Amennyiben "egy egyszerű szöveges beviteli mezőbe gépelést elkezdve" megjegyzett korábbi (legördülő) értékekről van szó, akkor azt a böngésző saját hatáskörben kezeli (bizonyos esetben le lehet tiltani, pl. automatikus formátum kiegészítésnél szoktuk)
Az eltárolt értékek a böngésző előzményeiben ill. gyorsítótárjában találhatóak, mely a felhasználó saját profil könyvtárában van elhelyezve.
Ez a működés ill. az eltárolt adat többféleképpen tud "eltűnni":
- fejlesztés folytán a felület átalakult, és a rajta lévő mezőket másképp hívják (akár minden betöltésre változik, ekkor másoknak is tapasztalniuk kell a jelenséget)
- másik rendszert/menüpontot/böngészőt használt
- privát böngészéssel használta a rendszert
- a böngésző menüből törölte a személyes beállításait az űrlap előzményekkel egyetemben
- valamilyen okból kifolyólag újrainicializálva/törölve lett a felhasználó saját profil könyvtára (pl. Java/Acrobat összeakadás miatt)
- újra lett telepítve vagy frissítve a teljes böngésző, és a régi beállításokat nem szedte fel
- a felhasználó saját könyvtára hálózaton van felcsatolva, és a böngésző időlegesen nem tudott belőle olvasni
Ezek a leggyakrabban előforduló okok, de további esetek/anomáliák sem kizártak.
A figyelmeztetés arra utal, hogy a felhasználó böngészőjében működő JavaScript túl sokáig futott, így a Firefox le tudja azt állítani, ha szükséges. Van olyan felület, ahol ez egy régebbi/gyengébb gépen még rendeltetésszerű is lehet. A jelenség másik oka lehet, ha a felhasználó saját könyvtárába a Firefox nem tudja elmenteni a beállításokat (pl.: a saját könyvtár hálózatról van felcsatolva, és a felcsatolt hálózati meghajtó elveszthette a kapcsolatot), és ez is okozhat indirekt módon a rendellenesen hosszú JS futást.
Amennyiben a rendszer bejelentkezéskor azt írja, hogy nem támogatott böngésző, úgy a speciálisabb javascript részeket (pl. a dátum kiegészítés, stb.) automatikusan kikapcsolja, hogy azért a felületeket lehessen használni, de elkerülje az esetleges problémákat. Megoldásként a böngészőt frissíteni vagy cserélni kell egy támogatott verzióra. Amennyiben vélhetőleg támogatandó böngészőről van szó, úgy a jelenséget okozhatja valamilyen egyedi plugin, vagy egyéb hálózati program is, így egy tiszta/alapértelmezett telepítés után (a böngésző profile könyvtárát is érdemes letörölni!) ez valószínűleg meg fog javulni.
A szűrőtáblázatokban megjelenített, illetve listázható sorok száma a nagy adatmennyiség miatt 1000-re van korlátozva, ezért a szükséges listát különböző szűrők megfelelő beállításával lehet előállítani (pl. intézményre, ügyintézőre, dátum intervallumra, stb).
A korlátozás globális TITÁN rendszerelem, alapértelmezetten 1000es értéken áll (ezt egyedi lapokon fejlesztői szinten felül lehet bírálni - igény esetén), mert a legtöbb felületen és esetben sokkal hatékonyabb szűrni+rendezni, és az így szűkített találattal dolgozni, mintsem lapozva keresni a megfelelő sorokat (emellett a memóriakorlát is szóba jönne, ha nem korlátoznánk).
Amennyiben ennél is több találattal szeretnének dolgozni, akkor javasoljuk, hogy a listák alján található ikonokra kattintva exportálják ki pl. OO Calc (esetleg CSV) formátumba, és azt táblázatkezelőben már tesztőleges módon tovább lehet alakítani, összesíteni, és így a végső eredményt elérni.
Amennyiben a felületek használat közben időnként megakadnak ill. belassulnak, és ilyenkor akár több tíz másodpercet is várni kell az adott menü megjelenésére, akkor az ügyfélszolgálat éresítése előtt/mellett a következőket kell ellenőrizni, hogy a hiba okát könnyebb legyen behatárolni:
- van-e internet kapcsolat, más weblapokkal, internetes elérésekkel szokott-e probléma lenni
- a probléma visszatérését csak meghatározott menüpontokban tapasztalják-e, vagy mindenhol
- egy hozzávetőleges időpont is fontos, hogy mikor fordult elő (ha azonnal jelzik, meg tudjuk nézni a futó lekérdezéseket és az esetleges terhelést is)
- a megakadást különböző felhasználók (egy helyen) azonos időpillanatban érzékelik-e (lapbetöltődési időt tekintve), vagy közben a többiek tudnak dolgozni
- vpn-nel érik el a rendszert? a kapcsolat folyamatos? openvpn ablakban nincs ráutaló üzenet? (az ott látható sorokat kérjük elküldeni)
- pontosan milyen operációs rendszeren használják?
- informatikus segítségével a felhasználó gépén indítani egy folyamatos "ping -t" parancsot miközben dolgozik, és a megakadás után kicsivel elküldeni nekünk a látható kimenetet (megnőtt-e a hálózati válaszidő)
Amennyiben nyomtatandó dokumentumok előállítása ill. megjelenítése során több felületen is ilyet tapasztalunk, akkor ez kliens hibának tűnik, mégpedig a PDF megjelenítővel összefüggő problémára utal. Hasonló a jelenség, ha a nyomtatás után egy űrlap felületre visszatérve a beviteli mezőkbe nem lehet belelépni (nem kap fókuszt), és nem enged semmit beírni, majd ez ALT+TABbal ki/visszalépve megjavul.
Ilyen esetekben első körben mind a böngészőt, mind a PDF megjelenítőt, és az esetleg telepített Java környezetet is frissíteni kell (felhasználó profile könyvtárát is törölni!). E mellett ellenőrizni kell, hogy nem ragadt esetleg a háttérben a PDF nézegető plugin vagy valamilyen felugró/párbeszédablak, vagy van-e esetleg más háttérben futó program, ami miatt ALT+TABolni kell, rendesen bezáródott-e minden, továbbá ha a nyomtatandó dokumentumra nem megnyitást, hanem letöltést választunk (azaz nem töltődik be és jön fel a PDF megjelenítő/plugin), és úgy tér vissza, akkor is ugyanez a helyzet.
Ha az újratelepítés sem segít, akkor a hibabejelentéshez mellékelve szükségünk van a kliens operációs rendszer, a böngésző és a PDF megjelenítő típusára/verziószámaira, és egy lépésről-lépésre rögzített képernyőkép sorozatra, hogy pontosan hogyan jut el a nyomtatásig, mire kattint eközben, ill. ha nem fehér/fekete a képernyő (sikeres a nyomtatás), akkor hogyan jut vissza, amikor is már nem tud gépelni vagy gombra nyomni a webes felületen ill. hogy futnak-e még további, GUIval rendelkező alkalmazások a háttérben.