Lassúsággal, teljesítménnyel kapcsolat bejelentésekre leginkább valós időben tudunk reagálni, így konkrét esetben, pontos időponttal és amennyiben csak bizonyos menüpontokat érint, akkor azok megadásával tudjuk a probléma okát jobban behatárolni. Generális esetben csak akkor tudunk érdemben lépni, ha bejelentés a jelenséget követően max. 5-10 percen belül, vagy annak folyamatos fennállása esetén érkezik.
Felhasználók számával vagy szabad tárterülettel a lassulások általában nincsenek összefüggésben, az okát leginkább adatbázis terheltség, vagy túlzott memóriahasználat esetén lehet tetten érni, továbbá esetleges karbantartó vagy zárási funkciók is kihatással lehetnek rá.
Amennyiben a felületek használat közben időnként megakadnak ill. belassulnak, és ilyenkor akár több tíz másodpercet is várni kell az adott menü megjelenésére, akkor az ügyfélszolgálat éresítése előtt/mellett a következőket kell ellenőrizni, hogy a hiba okát könnyebb legyen behatárolni:
- van-e internet kapcsolat, más weblapokkal, internetes elérésekkel szokott-e probléma lenni
- a probléma visszatérését csak meghatározott menüpontokban tapasztalják-e, vagy mindenhol
- egy hozzávetőleges időpont is fontos, hogy mikor fordult elő (ha azonnal jelzik, meg tudjuk nézni a futó lekérdezéseket és az esetleges terhelést is)
- a megakadást különböző felhasználók (egy helyen) azonos időpillanatban érzékelik-e (lapbetöltődési időt tekintve), vagy közben a többiek tudnak dolgozni
- vpn-nel érik el a rendszert? a kapcsolat folyamatos? openvpn ablakban nincs ráutaló üzenet? (az ott látható sorokat kérjük elküldeni)
- pontosan milyen operációs rendszeren használják?
- informatikus segítségével a felhasználó gépén indítani egy folyamatos "ping -t" parancsot miközben dolgozik, és a megakadás után kicsivel elküldeni nekünk a látható kimenetet (megnőtt-e a hálózati válaszidő)
Nyomtatások során a felület "lefagy" ill. üres fehér vagy fekete böngészőlap jelenik meg
Amennyiben nyomtatandó dokumentumok előállítása ill. megjelenítése során több felületen is ilyet tapasztalunk, akkor ez kliens hibának tűnik, mégpedig a PDF megjelenítővel összefüggő problémára utal. Hasonló a jelenség, ha a nyomtatás után egy űrlap/lista felületre visszatérve nem lehet gombra kattintani vagy a beviteli mezőkbe nem lehet belelépni (nem kap fókuszt), és nem enged semmit beírni, majd ez ALT+TABbal ki/visszalépve rögtön megjavul.
Ilyen esetekben első körben mind a böngészőt, mind a PDF megjelenítőt, és az esetleg telepített Java környezetet is frissíteni kell (felhasználó profile könyvtárát is törölni!). E mellett ellenőrizni kell, hogy nem ragadt esetleg a háttérben a PDF nézegető plugin vagy valamilyen felugró/párbeszédablak, vagy van-e esetleg más háttérben futó program, ami miatt ALT+TABolni kell, rendesen bezáródott-e minden, továbbá ha a nyomtatandó dokumentumra nem megnyitást, hanem letöltést választunk (azaz nem töltődik be és jön fel a PDF megjelenítő/plugin), és úgy tér vissza, akkor is ugyanez a helyzet.
Ha az újratelepítés sem segít, akkor a hibabejelentéshez mellékelve szükségünk van a kliens operációs rendszer, a böngésző és a PDF megjelenítő típusára/verziószámaira, és egy lépésről-lépésre rögzített képernyőkép sorozatra, hogy pontosan hogyan jut el a nyomtatásig, mire kattint eközben, ill. ha nem fehér/fekete a képernyő (sikeres a nyomtatás), akkor hogyan jut vissza, amikor is már nem tud gépelni vagy gombra nyomni a webes felületen ill. hogy futnak-e még további, GUIval rendelkező alkalmazások a háttérben.