Általános

    Tartalomjegyzék
    1. 1. Dátum beírás az év vagy akár a hónap megadása nélkül (egyszerűbb dátum megadás)
    2. 2. Mit tegyunk ha a firefox 3 csak readonlyban nyitja meg az export filekat
    3. 3. Gyorsbillentyű nem megy Firefox alatt
    4. 4. Mi kell ahhoz, hogy a rendszert elérjem?
    5. 5. OpenVPN MS Windows7 vagy Vista alatt
    6. 6. Hogyan kell e-mail-en bejelentést tenni?
    7. 7. Felületek lassússágával összefüggő bejelentések
    8. 8. Milyen keresési feltételeket lehet használni a szűrőtáblázatokban?
          1. 8.1.1.1. Egyszerű kifejezések
          2. 8.1.1.2. Összetett kifejezések
          3. 8.1.1.3. Numerikus mezők
          4. 8.1.1.4. Dátum mezők
    9. 9. Oktatási video anyagok letöltése
    10. 10. Eltűntek a szűrőmezőkbe beírt korábbi keresési feltételek, amik eddig automatikusan megjelentek, ha elkezdtük gépelni a szöveget
    11. 11. Böngésző figyelmeztetés: a parancsfájl nem válaszol
    12. 12. Dátum mezők automatikus kötőjeles kiegészítése nem működik
    13. 13. A listákban csak 1000 sorig lehet ellapozni
    14. 14. A felületek időnként belassulnak
    15. 15. Nyomtatások során a felület "lefagy" ill. üres fehér vagy fekete böngészőlap jelenik meg
    16. 16. Hogyan ismerem fel, hogy az oktatási rendszerben dolgozok?
    17. 17. Hogyan lehet az oldalon megjelenő WYSIWYG szövegszerkesztő mezőbe külső dokumentumból szöveget beilleszteni?
    18. 18. Az Open/LibreOffice nem adja össze a számot tartalmazó oszlopot illetve a cellák szerkesztésekor a számok előtt egy '-jel látható
    19. 19. Miért jelzi a TITÁN, hogy nem támogatott böngésző? Milyen böngészőt használjak a rendszer eléréséhez?

    Version as of 2025. Ápr. 28. 20:18

    to this version.

    Return to Version archive.

    View current version

    Dátum beírás az év vagy akár a hónap megadása nélkül (egyszerűbb dátum megadás)

    Először be kell állítani a rövid dátum megadási lehetőséget:

    Felhasználó beállítások : Dátummező kiegészítés: Dinamikus felismerés-t kell kiválasztani.

     

    dindatum.png

    A beállítást követően a következő beviteli lehetőségek lesznek elérhetőek: 

    A dátum mezőkbe írható általános formátumok (a szeparátor jeleket nem kötelező kiírni ill. az tetszőleges írásjel lehet):

    • ÉÉÉÉ-HH-NN ÓÓ:PP (végeredmény teljes formátuma)
    • HH (aktuális év, hónap első napja, 12:00 perc)
    • HHNN (aktuális év, hónap nap, 12:00 perc)
    • ÉÉHHNN (adott nap, 12:00 perc)
    • ÉÉÉÉHHNN (adott nap, 12:00 perc)
    • HHNNÓÓPP (aktuális év, adott időpont)
    • ÉÉHHNNÓÓPP (adott időpont)
    • ÉÉÉÉHHNNÓÓPP (adott időpont)
    • 0 (aktuális nap, automatikusan)


    Amelyik dátum mező időpontot nem kezel, ott azon formátumok értelemszerűen nem használhatók.

    Ez azt jeleni pl. hogy 2008-01-10-én beírva a "0403" beírása a 2008-04-03 , a "03" beírása a 2008-03-01 dátumot eredményezi.

     

    Mit tegyunk ha a firefox 3 csak readonlyban nyitja meg az export filekat

    about:config után be kell szúrni egy boolean típusú config sort:
    browser.helperApps.deleteTempFileOnExit
    melynek értékét false -ra kell állítani 

    Gyorsbillentyű nem megy Firefox alatt

    Ahhoz, hogy az ALT-al használatos gyorsbillentyűk menjenek 1.5 Firefox felett (2.x , 3.x):
    Ahová a web címeket be kell írni: about:config
    Majd a megjelenő listában a Szűrő mezőbe be kell írni: ui.key.generalAccessKey
    Duplakatt a listában megjelenő sorra. Az értéket -1 ről át kell írni 18-ra + Enter.

    Mi kell ahhoz, hogy a rendszert elérjem?

    VPN kapcsolat, vagy állandó IP cím. Az igénylést az Intézmény Igazgatójának, vagy gazdasági vezetőjének kell eljuttatnia  az ügyfélszolgálatunkra.
    Melyben meg kell jelölni, az intézmény, vagy amennyiben otthoni használatra lesz a Dolgozó nevét, és a kért elérés tipusát (OPENVPN,ADSL-vpn (csak szegedi intzémények)  statikus IP-cím ).

    Az intézmény által használt ip címet a whatismyip.com  webhelyen lehet megtudni a legegyszerűbben, ha ez több napon keresztül nem változik, akkor beszélünk állandó IP címről. Intézményenként egy IP megadása elégséges.

    A 10.0.0.0 – 10.255.255.255, 172.16.0.0 – 172.31.255.255, 192.168.0.0 – 192.168.255.255 belső IP címek , ezért nem használhatóak azonosításra.

    Amennyiben az intézmény állandó IP címmel rendelkezik javasoljuk hogy ne VPN elérést igényeljenek, és a beküldött adatlapon egyértelműen tüntessék fel a használni kívánt IP címet.

    VPN-es kapcsolat esetén válasz levélben - több kliens esetén egy átmeneti FTP tárhelyen - tesszük elérhetővé az intézményre szóló telepítő készletet és a jelszót. Ez XP alá rendszergazdai jogokkal telepíthető, Win98 alatt nem használható (Vista-t lsd. következő pont). Az OPENVPN kliens telepítési útmutatója letölthető innen. Alap esetben minden gépre külön telepítőt kell használni (egy telepítő csak egy gépen használható). Lehetőség van az intézmény központi tűzfalára való telepítésre is (linux , vagy Linksys WRT54GL router ), ebben az esetben intézményenként csak egy kliens kell.

    OpenVPN MS Windows7 vagy Vista alatt

    Vista és Windows 7 alatt minimum az OpenVPN 2.1 verziójára van szükség.

    Telepítés után a "c:\Program Files\OpenVPN\openvpn-gui-{verziószám}.exe" ) fájl tulajdonságainál, a "Kompatibilitás" fülön, a "Jogosultsági szint" szekcióban, a "A program futtatása rendszergazdaként" jelölőnégyzetet be kell pipálni.

    Hogyan kell e-mail-en bejelentést tenni?

    A hiba sikeres felderítéséhez és a minél gyorsabb elhárításához a következő adatok szükségesek:

    Bejelentői adatok:

    • Bejelentő neve, Intézménynév, telefonszám, város.

    A hiba adatok:

    • felhasználónév (amivel be voltak jelentkezve mikor a hiba keletkezett),
    • a menü sorszáma amiben a hiba volt,
    • mi volt a hiba pontos szövege,
    • ill. a hibát hogyan lehet előidézni újra lépésenként,
    • adat láthatósági probléma esetén: ki, mely menüpontban vitte fel az adatot amit nem látszik,
    • egy konkrét azonosító, hogy mely tétellel van probléma (utalványrendlet sorszám, számlaszám, köt.váll. száma).


    Amennyiben nem kaptak eltérő információt kérjük, hogy a levelet a központi ügyfélszolgálati címre küldjék:

    support@ritek.hu

    Felületek lassússágával összefüggő bejelentések

    Lassúsággal, teljesítménnyel kapcsolat bejelentésekre leginkább valós időben tudunk reagálni, így konkrét esetben, pontos időponttal és amennyiben csak bizonyos menüpontokat érint, akkor azok megadásával tudjuk a probléma okát jobban behatárolni. Generális esetben csak akkor tudunk érdemben lépni, ha bejelentés a jelenséget követően max. 5-10 percen belül, vagy annak folyamatos fennállása esetén érkezik.
        Felhasználók számával vagy szabad tárterülettel a lassulások általában nincsenek összefüggésben, az okát leginkább adatbázis terheltség, vagy túlzott memóriahasználat esetén lehet tetten érni, továbbá esetleges karbantartó vagy zárási funkciók is kihatással lehetnek rá.

    Milyen keresési feltételeket lehet használni a szűrőtáblázatokban?

    A táblázatokban a különböző keresési mezőkbe beírt feltétételek ÉS kapcsolattal vannak össze kapcsolva.

    Egyszerű kifejezések

    Ebben az esetben a keresett szöveg mellett használhatóak az úgynevezett helyettesítő karakterek: * ?
    - a csillag bármennyi (nulla vagy több)
    - a kérdőjel pontosan egy karaktert helyettesít

    Pl.:
    Ha a keresett oszlop tartalma:
    alma
    alga
    almácska
    alsó 

    al*    :  eredménye: alma, alga, almácska, alsó
    al*a  : eredménye: alma, alga, almácska
    al?a  : eredménye: alma, alga

    Összetett kifejezések

    A feltételnek egyenlőség jellel kell kezdődnie, ebben az esetben az egyszerű kifejezések mellet használható jelölések:

    ( ) : kifejezések zárójelezése,  csoportosítása
    !   : kifejezés tagadása
    |   : kifejezések vagyal való össze fűzése
    &  : kifejezések éssel való össze fűzése 

    Pl.:
    Ha a keresett oszlop tartalma:
    alma
    alga
    almácska
    alsó 

    =alma|alsó    :  eredménye: alma, alsó
    =!(alma|alsó) :  eredménye: alga, almácska
    =al*&*ó          : ereménye: alsó
    =?*                :  eredménye (minden ami nem üres): alma, alga, almácska, alsó
    =!?*               :  eredménye (minden ami üres, nem minden mezőn éretelmezhető)

    Numerikus mezők

    Adott szám tagadására példa:
             =!43000
             Ez minden sort megmutat, ahol az adott mező érteke nem 43000.

    Intervallum megadására példa:
             =10-20
             Ez minden sort megmutat, ahol az adott mező értéke nagyobb vagy egyenlő, mint 10 és kisebb vagy egyenlő, mint 20.

    Dátum mezők

    A dátum ÉÉÉÉ-HH-NN formátumban kereshető.

    Konkrét dátumra keresés: 2008-10-01
    2008. október hó napjaira a következő keresőfeltétel illik: 2008-10-*
    2008 valamely napjára pedig: 2008-*

    Oktatási video anyagok letöltése

    Firefoxot használva a következő addont kell telepíteni:
    https://addons.mozilla.org/en-US/firefox/addon/53003/
    Az oktatási portálra belépve, és a kiválasztott anyag lejátszását elindítva a Firefox jobb alsó sarkában megjelenik egy kék lefele nyíl, ennek a segítségével mp4 formátumba letölthető az anyag.
    Az mp4 formátumot pl. vlc player-el lehet lejátszani:

    http://www.videolan.org/vlc/

    Eltűntek a szűrőmezőkbe beírt korábbi keresési feltételek, amik eddig automatikusan megjelentek, ha elkezdtük gépelni a szöveget

    Amennyiben "egy egyszerű szöveges beviteli mezőbe gépelést elkezdve" megjegyzett korábbi (legördülő) értékekről van szó, akkor azt a böngésző saját hatáskörben kezeli (bizonyos esetben le lehet tiltani, pl. automatikus formátum kiegészítésnél szoktuk)

    Az eltárolt értékek a böngésző előzményeiben ill. gyorsítótárjában találhatóak, mely a felhasználó saját profil könyvtárában van elhelyezve.
    Ez a működés ill. az eltárolt adat többféleképpen tud "eltűnni":
    - fejlesztés folytán a felület átalakult, és a rajta lévő mezőket másképp hívják (akár minden betöltésre változik, ekkor másoknak is tapasztalniuk kell a jelenséget)
    - másik rendszert/menüpontot/böngészőt használt
    - privát böngészéssel használta a rendszert
    - a böngésző menüből törölte a személyes beállításait az űrlap előzményekkel egyetemben
    - valamilyen okból kifolyólag újrainicializálva/törölve lett a felhasználó saját profil könyvtára (pl. Java/Acrobat összeakadás miatt)
    - újra lett telepítve vagy frissítve a teljes böngésző, és a régi beállításokat nem szedte fel
    - a felhasználó saját könyvtára hálózaton van felcsatolva, és a böngésző időlegesen nem tudott belőle olvasni
    Ezek a leggyakrabban előforduló okok, de további esetek/anomáliák sem kizártak.

    Böngésző figyelmeztetés: a parancsfájl nem válaszol

    A figyelmeztetés arra utal, hogy a felhasználó böngészőjében működő JavaScript túl sokáig futott, így a Firefox le tudja azt állítani, ha szükséges. Van olyan felület, ahol ez egy régebbi/gyengébb gépen még rendeltetésszerű is lehet. A jelenség másik oka lehet, ha a felhasználó saját könyvtárába a Firefox nem tudja elmenteni a beállításokat (pl.: a saját könyvtár hálózatról van felcsatolva, és a felcsatolt hálózati meghajtó elveszthette a kapcsolatot), és ez is okozhat indirekt módon a rendellenesen hosszú JS futást.

    Dátum mezők automatikus kötőjeles kiegészítése nem működik

    Amennyiben a rendszer bejelentkezéskor azt írja, hogy nem támogatott böngésző, úgy a speciálisabb javascript részeket (pl. a dátum kiegészítés, stb.) automatikusan kikapcsolja, hogy azért a felületeket lehessen használni, de elkerülje az esetleges problémákat. Megoldásként a böngészőt frissíteni vagy cserélni kell egy támogatott verzióra. Amennyiben vélhetőleg támogatandó böngészőről van szó, úgy a jelenséget okozhatja valamilyen egyedi plugin, vagy egyéb hálózati program is, így egy tiszta/alapértelmezett telepítés után (a böngésző profile könyvtárát is érdemes letörölni!) ez valószínűleg meg fog javulni.

    A listákban csak 1000 sorig lehet ellapozni

    A szűrőtáblázatokban megjelenített, illetve listázható sorok száma a nagy adatmennyiség miatt 1000-re van korlátozva, ezért a szükséges listát különböző szűrők megfelelő beállításával lehet előállítani (pl. intézményre,  ügyintézőre, dátum intervallumra, stb).
        A korlátozás globális TITÁN rendszerelem, alapértelmezetten 1000es értéken áll (ezt egyedi lapokon fejlesztői szinten felül lehet bírálni - igény esetén), mert a legtöbb felületen és esetben sokkal hatékonyabb szűrni+rendezni, és az így szűkített találattal dolgozni, mintsem lapozva keresni a megfelelő sorokat (emellett a memóriakorlát is szóba jönne, ha nem korlátoznánk).
        Amennyiben ennél is több találattal szeretnének dolgozni, akkor javasoljuk, hogy a listák alján található ikonokra kattintva exportálják ki pl. OO Calc (esetleg CSV) formátumba, és azt táblázatkezelőben már tesztőleges módon tovább lehet alakítani, összesíteni, és így a végső eredményt elérni.

    A felületek időnként belassulnak

    Amennyiben a felületek használat közben időnként megakadnak ill. belassulnak, és ilyenkor akár több tíz másodpercet is várni kell az adott menü megjelenésére, akkor az ügyfélszolgálat éresítése előtt/mellett a következőket kell ellenőrizni, hogy a hiba okát könnyebb legyen behatárolni:
      - van-e internet kapcsolat, más weblapokkal, internetes elérésekkel szokott-e probléma lenni
      - a probléma visszatérését csak meghatározott menüpontokban tapasztalják-e, vagy mindenhol
      - egy hozzávetőleges időpont is fontos, hogy mikor fordult elő (ha azonnal jelzik, meg tudjuk nézni a futó lekérdezéseket és az esetleges terhelést is)
      - a megakadást különböző felhasználók (egy helyen) azonos időpillanatban érzékelik-e (lapbetöltődési időt tekintve), vagy közben a többiek tudnak dolgozni
      - vpn-nel érik el a rendszert? a kapcsolat folyamatos? openvpn ablakban nincs ráutaló üzenet? (az ott látható sorokat kérjük elküldeni)
      - pontosan milyen operációs rendszeren használják?
      - informatikus segítségével a felhasználó gépén indítani egy folyamatos "ping -t" parancsot miközben dolgozik, és a megakadás után kicsivel elküldeni nekünk a látható kimenetet (megnőtt-e a hálózati válaszidő)

    Nyomtatások során a felület "lefagy" ill. üres fehér vagy fekete böngészőlap jelenik meg

    Amennyiben nyomtatandó dokumentumok előállítása ill. megjelenítése során több felületen is ilyet tapasztalunk, akkor ez kliens hibának tűnik, mégpedig a PDF megjelenítővel összefüggő problémára utal. Hasonló a jelenség, ha a nyomtatás után egy űrlap/lista felületre visszatérve nem lehet gombra kattintani vagy a beviteli mezőkbe nem lehet belelépni (nem kap fókuszt), és nem enged semmit beírni, majd ez ALT+TABbal ki/visszalépve rögtön megjavul.
        Ilyen esetekben első körben mind a böngészőt, mind a PDF megjelenítőt, és az esetleg telepített Java környezetet is frissíteni kell (felhasználó profile könyvtárát is törölni!). E mellett ellenőrizni kell, hogy nem ragadt esetleg a háttérben a PDF nézegető plugin vagy valamilyen felugró/párbeszédablak, vagy van-e esetleg más háttérben futó program, ami miatt ALT+TABolni kell, rendesen bezáródott-e minden, továbbá ha a nyomtatandó dokumentumra nem megnyitást, hanem letöltést választunk (azaz nem töltődik be és jön fel a PDF megjelenítő/plugin), és úgy tér vissza, akkor is ugyanez a helyzet.
        Ha az újratelepítés sem segít, akkor a hibabejelentéshez mellékelve szükségünk van a kliens operációs rendszer, a böngésző és a PDF megjelenítő típusára/verziószámaira, és egy lépésről-lépésre rögzített képernyőkép sorozatra, hogy pontosan hogyan jut el a nyomtatásig, mire kattint eközben, ill. ha nem fehér/fekete a képernyő (sikeres a nyomtatás), akkor hogyan jut vissza, amikor is már nem tud gépelni vagy gombra nyomni a webes felületen ill. hogy futnak-e még további, GUIval rendelkező alkalmazások a háttérben.

    Hogyan ismerem fel, hogy az oktatási rendszerben dolgozok?

    Legegyszerűbben a világosabb háttérszínről és a főmenübe érkezve felbukkanó, erre figyelmeztető üzenetről lehet az oktatási rendszert beazonosítani. Ezek mellett a böngészőablak fejlécében és a modulmenük jobb felső részén is olvasható a "TITÁN-Oktatás" vagy ehhez hasonló felirat.

    Hogyan lehet az oldalon megjelenő WYSIWYG szövegszerkesztő mezőbe külső dokumentumból szöveget beilleszteni?

    Windows kliens operációs rendszer alatt általában nincs vele gond, egyből működik, viszont linux alatt előfordul, hogy "A Másolás/Kivágás/Beillesztés nem elérhető Mozillában és Firefox-ban." hibaüzenet fogad. Ez esetben a beillesztést az egér középső gombjának használatával lehet elvégezni, vagy a beillesztés funkció a kliens számítógépen a következő beállításokat elvégezve: https://developer.mozilla.org/en/Mid...ty_preferences

    Az Open/LibreOffice nem adja össze a számot tartalmazó oszlopot illetve a cellák szerkesztésekor a számok előtt egy '-jel látható

    Szűrőtáblázatból exportáláskor vagy egyéb importálás után a cellákban egy nem látható '-jel kerül a cella értéke elé (a jel azt jelenti, hogy csak szövegesen értelmezendő az érték), amit csak úgy lehet eltüntetni, ha a cellát szerkesztjük, és az '-jelet kézzel töröljük.

    Az aposztróf eltávolításának lépései:

    • adott cellák vagy az egész oszlop átállítása a kívánt tipusra (szám,
    • dátum, idő)
    • cellák vagy oszlop kijelölése
    • keresés és csere:
      • keresett szöveg:  .+  (pont-plusz)
      • csere erre:  &  (és jel)
      • reguláris kifejezés bepipálása
      • csak a kijelölésben bepipálása
      • összes csere

    Amennyiben a számszerű értékeket szeretnénk az eredeti formában megőrizni, pl. a bevezető 0-ákat, vagy egyéb tagolást ill. nem számszerű elemet megtartani, akkor ugyan így kell eljárni, csak a csere kifejezéshez a következőt kell beírni:  '&  (aposztróf-és) Az aposztróf vizuálisan nem fog megjelenni, csak a cella értékében fogja jelezni a programnak, hogy azt ne kezdje el számszerű értékként felismerni, feldolgozni.

    Miért jelzi a TITÁN, hogy nem támogatott böngésző? Milyen böngészőt használjak a rendszer eléréséhez?

    Rendszereinkkel bármennyire igyekszünk, minden esetben nem lehet lépést tartani a Firefox új gyors kiadási ciklusával (havonta a teljes rendszer kézi újratesztelése), ezért jelzi a TITÁN esetleg a frissebb Firefox-ra is hogy nem támogatott verzió. Ez általános probléma a vállalati Firefox használók körében is, ezért a Mozilla kiadott egy "hosszú karbantartású" változatot, mely egy huzamosabb kiadású, kevésbé változó programverziót tartalmaz. Javasoljuk, hogy térjenek át ennek használatára: http://www.mozilla.org/en-US/firefox/organizations/all.htm

     

    Powered by MindTouch Core
    Deki Appliance - Powered by TurnKey Linux