Vista és Windows 7 alatt minimum az OpenVPN 2.1 verziójára van szükség.
Telepítés után a "c:\Program Files\OpenVPN\openvpn-gui-{verziószám}.exe" ) fájl tulajdonságainál, a "Kompatibilitás" fülön, a "Jogosultsági szint" szekcióban, a "A program futtatása rendszergazdaként" jelölőnégyzetet be kell pipálni.
Bejelentői adatok:
A hiba adatok:
Amennyiben nem kaptak eltérő információt kérjük, hogy a levelet a központi ügyfélszolgálati címre küldjék:
Lassúsággal, teljesítménnyel kapcsolat bejelentésekre leginkább valós időben tudunk reagálni, így konkrét esetben, pontos időponttal és amennyiben csak bizonyos menüpontokat érint, akkor azok megadásával tudjuk a probléma okát jobban behatárolni. Generális esetben csak akkor tudunk érdemben lépni, ha bejelentés a jelenséget követően max. 5-10 percen belül, vagy annak folyamatos fennállása esetén érkezik.
Felhasználók számával vagy szabad tárterülettel a lassulások általában nincsenek összefüggésben, az okát leginkább adatbázis terheltség, vagy túlzott memóriahasználat esetén lehet tetten érni, továbbá esetleges karbantartó vagy zárási funkciók is kihatással lehetnek rá.
A táblázatokban a különböző keresési mezőkbe beírt feltétételek ÉS kapcsolattal vannak össze kapcsolva.
Ebben az esetben a keresett szöveg mellett használhatóak az úgynevezett helyettesítő karakterek: * ?
- a csillag bármennyi (nulla vagy több)
- a kérdőjel pontosan egy karaktert helyettesít
Pl.:
Ha a keresett oszlop tartalma:
alma
alga
almácska
alsó
al* : eredménye: alma, alga, almácska, alsó
al*a : eredménye: alma, alga, almácska
al?a : eredménye: alma, alga
A feltételnek egyenlőség jellel kell kezdődnie, ebben az esetben az egyszerű kifejezések mellet használható jelölések:
( ) : kifejezések zárójelezése, csoportosítása
! : kifejezés tagadása
| : kifejezések vagyal való össze fűzése
& : kifejezések éssel való össze fűzése
Pl.:
Ha a keresett oszlop tartalma:
alma
alga
almácska
alsó
=alma|alsó : eredménye: alma, alsó
=!(alma|alsó) : eredménye: alga, almácska
=al*&*ó : ereménye: alsó
=?* : eredménye (minden ami nem üres): alma, alga, almácska, alsó
=!?* : eredménye (minden ami üres, nem minden mezőn éretelmezhető)
Adott szám tagadására példa:
=!43000
Ez minden sort megmutat, ahol az adott mező érteke nem 43000.
Intervallum megadására példa:
=10-20
Ez minden sort megmutat, ahol az adott mező értéke nagyobb vagy egyenlő, mint 10 és kisebb vagy egyenlő, mint 20.
A dátum ÉÉÉÉ-HH-NN formátumban kereshető.
Konkrét dátumra keresés: 2008-10-01
2008. október hó napjaira a következő keresőfeltétel illik: 2008-10-*
2008 valamely napjára pedig: 2008-*
Firefoxot használva a következő addont kell telepíteni:
https://addons.mozilla.org/en-US/firefox/addon/53003/
Az oktatási portálra belépve, és a kiválasztott anyag lejátszását elindítva a Firefox jobb alsó sarkában megjelenik egy kék lefele nyíl, ennek a segítségével mp4 formátumba letölthető az anyag.
Az mp4 formátumot pl. vlc player-el lehet lejátszani:
Amennyiben "egy egyszerű szöveges beviteli mezőbe gépelést elkezdve" megjegyzett korábbi (legördülő) értékekről van szó, akkor azt a böngésző saját hatáskörben kezeli (bizonyos esetben le lehet tiltani, pl. automatikus formátum kiegészítésnél szoktuk)
Az eltárolt értékek a böngésző előzményeiben ill. gyorsítótárjában találhatóak, mely a felhasználó saját profil könyvtárában van elhelyezve.
Ez a működés ill. az eltárolt adat többféleképpen tud "eltűnni":
- fejlesztés folytán a felület átalakult, és a rajta lévő mezőket másképp hívják (akár minden betöltésre változik, ekkor másoknak is tapasztalniuk kell a jelenséget)
- másik rendszert/menüpontot/böngészőt használt
- privát böngészéssel használta a rendszert
- a böngésző menüből törölte a személyes beállításait az űrlap előzményekkel egyetemben
- valamilyen okból kifolyólag újrainicializálva/törölve lett a felhasználó saját profil könyvtára (pl. Java/Acrobat összeakadás miatt)
- újra lett telepítve vagy frissítve a teljes böngésző, és a régi beállításokat nem szedte fel
- a felhasználó saját könyvtára hálózaton van felcsatolva, és a böngésző időlegesen nem tudott belőle olvasni
Ezek a leggyakrabban előforduló okok, de további esetek/anomáliák sem kizártak.
A figyelmeztetés arra utal, hogy a felhasználó böngészőjében működő JavaScript túl sokáig futott, így a Firefox le tudja azt állítani, ha szükséges. Van olyan felület, ahol ez egy régebbi/gyengébb gépen még rendeltetésszerű is lehet. A jelenség másik oka lehet, ha a felhasználó saját könyvtárába a Firefox nem tudja elmenteni a beállításokat (pl.: a saját könyvtár hálózatról van felcsatolva, és a felcsatolt hálózati meghajtó elveszthette a kapcsolatot), és ez is okozhat indirekt módon a rendellenesen hosszú JS futást.
Amennyiben a rendszer bejelentkezéskor azt írja, hogy nem támogatott böngésző, úgy a speciálisabb javascript részeket (pl. a dátum kiegészítés, stb.) automatikusan kikapcsolja, hogy azért a felületeket lehessen használni, de elkerülje az esetleges problémákat. Megoldásként a böngészőt frissíteni vagy cserélni kell egy támogatott verzióra. Amennyiben vélhetőleg támogatandó böngészőről van szó, úgy a jelenséget okozhatja valamilyen egyedi plugin, vagy egyéb hálózati program is, így egy tiszta/alapértelmezett telepítés után (a böngésző profile könyvtárát is érdemes letörölni!) ez valószínűleg meg fog javulni.
A szűrőtáblázatokban megjelenített, illetve listázható sorok száma a nagy adatmennyiség miatt 1000-re van korlátozva, ezért a szükséges listát különböző szűrők megfelelő beállításával lehet előállítani (pl. intézményre, ügyintézőre, dátum intervallumra, stb).
A korlátozás globális TITÁN rendszerelem, alapértelmezetten 1000es értéken áll (ezt egyedi lapokon fejlesztői szinten felül lehet bírálni - igény esetén), mert a legtöbb felületen és esetben sokkal hatékonyabb szűrni+rendezni, és az így szűkített találattal dolgozni, mintsem lapozva keresni a megfelelő sorokat (emellett a memóriakorlát is szóba jönne, ha nem korlátoznánk).
Amennyiben ennél is több találattal szeretnének dolgozni, akkor javasoljuk, hogy a listák alján található ikonokra kattintva exportálják ki pl. OO Calc (esetleg CSV) formátumba, és azt táblázatkezelőben már tesztőleges módon tovább lehet alakítani, összesíteni, és így a végső eredményt elérni.
Amennyiben a felületek használat közben időnként megakadnak ill. belassulnak, és ilyenkor akár több tíz másodpercet is várni kell az adott menü megjelenésére, akkor az ügyfélszolgálat éresítése előtt/mellett a következőket kell ellenőrizni, hogy a hiba okát könnyebb legyen behatárolni:
- van-e internet kapcsolat, más weblapokkal, internetes elérésekkel szokott-e probléma lenni
- a probléma visszatérését csak meghatározott menüpontokban tapasztalják-e, vagy mindenhol
- egy hozzávetőleges időpont is fontos, hogy mikor fordult elő (ha azonnal jelzik, meg tudjuk nézni a futó lekérdezéseket és az esetleges terhelést is)
- a megakadást különböző felhasználók (egy helyen) azonos időpillanatban érzékelik-e (lapbetöltődési időt tekintve), vagy közben a többiek tudnak dolgozni
- vpn-nel érik el a rendszert? a kapcsolat folyamatos? openvpn ablakban nincs ráutaló üzenet? (az ott látható sorokat kérjük elküldeni)
- pontosan milyen operációs rendszeren használják?
- informatikus segítségével a felhasználó gépén indítani egy folyamatos "ping -t" parancsot miközben dolgozik, és a megakadás után kicsivel elküldeni nekünk a látható kimenetet (megnőtt-e a hálózati válaszidő)
Amennyiben nyomtatandó dokumentumok előállítása ill. megjelenítése során több felületen is ilyet tapasztalunk, akkor ez kliens hibának tűnik, mégpedig a PDF megjelenítővel összefüggő problémára utal. Hasonló a jelenség, ha a nyomtatás után egy űrlap/lista felületre visszatérve nem lehet gombra kattintani vagy a beviteli mezőkbe nem lehet belelépni (nem kap fókuszt), és nem enged semmit beírni, majd ez ALT+TABbal ki/visszalépve rögtön megjavul.
Ilyen esetekben első körben mind a böngészőt, mind a PDF megjelenítőt, és az esetleg telepített Java környezetet is frissíteni kell (felhasználó profile könyvtárát is törölni!). E mellett ellenőrizni kell, hogy nem ragadt esetleg a háttérben a PDF nézegető plugin vagy valamilyen felugró/párbeszédablak, vagy van-e esetleg más háttérben futó program, ami miatt ALT+TABolni kell, rendesen bezáródott-e minden, továbbá ha a nyomtatandó dokumentumra nem megnyitást, hanem letöltést választunk (azaz nem töltődik be és jön fel a PDF megjelenítő/plugin), és úgy tér vissza, akkor is ugyanez a helyzet.
Ha az újratelepítés sem segít, akkor a hibabejelentéshez mellékelve szükségünk van a kliens operációs rendszer, a böngésző és a PDF megjelenítő típusára/verziószámaira, és egy lépésről-lépésre rögzített képernyőkép sorozatra, hogy pontosan hogyan jut el a nyomtatásig, mire kattint eközben, ill. ha nem fehér/fekete a képernyő (sikeres a nyomtatás), akkor hogyan jut vissza, amikor is már nem tud gépelni vagy gombra nyomni a webes felületen ill. hogy futnak-e még további, GUIval rendelkező alkalmazások a háttérben.
Legegyszerűbben a világosabb háttérszínről és a főmenübe érkezve felbukkanó, erre figyelmeztető üzenetről lehet az oktatási rendszert beazonosítani. Ezek mellett a böngészőablak fejlécében és a modulmenük jobb felső részén is olvasható a "TITÁN-Oktatás" vagy ehhez hasonló felirat.
Windows kliens operációs rendszer alatt általában nincs vele gond, egyből működik, viszont linux alatt előfordul, hogy "A Másolás/Kivágás/Beillesztés nem elérhető Mozillában és Firefox-ban." hibaüzenet fogad. Ez esetben a beillesztést az egér középső gombjának használatával lehet elvégezni, vagy a beillesztés funkció a kliens számítógépen a következő beállításokat elvégezve: https://developer.mozilla.org/en/Mid...ty_preferences
Szűrőtáblázatból exportáláskor vagy egyéb importálás után a cellákban egy nem látható '-jel kerül a cella értéke elé (a jel azt jelenti, hogy csak szövegesen értelmezendő az érték), amit csak úgy lehet eltüntetni, ha a cellát szerkesztjük, és az '-jelet kézzel töröljük.
Az aposztróf eltávolításának lépései:
Amennyiben a számszerű értékeket szeretnénk az eredeti formában megőrizni, pl. a bevezető 0-ákat, vagy egyéb tagolást ill. nem számszerű elemet megtartani, akkor ugyan így kell eljárni, csak a csere kifejezéshez a következőt kell beírni: '& (aposztróf-és) Az aposztróf vizuálisan nem fog megjelenni, csak a cella értékében fogja jelezni a programnak, hogy azt ne kezdje el számszerű értékként felismerni, feldolgozni.
Rendszereinkkel bármennyire igyekszünk, minden esetben nem lehet lépést tartani a Firefox új gyors kiadási ciklusával (havonta a teljes rendszer kézi újratesztelése), ezért jelzi a TITÁN esetleg a frissebb Firefox-ra is hogy nem támogatott verzió. Ez általános probléma a vállalati Firefox használók körében is, ezért a Mozilla kiadott egy "hosszú karbantartású" változatot, mely egy huzamosabb kiadású, kevésbé változó programverziót tartalmaz. Javasoljuk, hogy térjenek át ennek használatára: http://www.mozilla.org/en-US/firefox/organizations/all.htm