Általános

    Version as of 2025. Ápr. 28. 20:11

    to this version.

    Return to Version archive.

    View current version


    Oktatási video anyagok letöltése

    Firefoxot használva a következő addont kell telepíteni:
    https://addons.mozilla.org/en-US/firefox/addon/53003/
    Az oktatási portálra belépve, és a kiválasztott anyag lejátszását elindítva a Firefox jobb alsó sarkában megjelenik egy kék lefele nyíl, ennek a segítségével mp4 formátumba letölthető az anyag.
    Az mp4 formátumot pl. vlc player-el lehet lejátszani:

    http://www.videolan.org/vlc/

    Eltűntek a szűrőmezőkbe beírt korábbi keresési feltételek, amik eddig automatikusan megjelentek, ha elkezdtük gépelni a szöveget

    Amennyiben "egy egyszerű szöveges beviteli mezőbe gépelést elkezdve" megjegyzett korábbi (legördülő) értékekről van szó, akkor azt a böngésző saját hatáskörben kezeli (bizonyos esetben le lehet tiltani, pl. automatikus formátum kiegészítésnél szoktuk)

    Az eltárolt értékek a böngésző előzményeiben ill. gyorsítótárjában találhatóak, mely a felhasználó saját profil könyvtárában van elhelyezve.
    Ez a működés ill. az eltárolt adat többféleképpen tud "eltűnni":
    - fejlesztés folytán a felület átalakult, és a rajta lévő mezőket másképp hívják (akár minden betöltésre változik, ekkor másoknak is tapasztalniuk kell a jelenséget)
    - másik rendszert/menüpontot/böngészőt használt
    - privát böngészéssel használta a rendszert
    - a böngésző menüből törölte a személyes beállításait az űrlap előzményekkel egyetemben
    - valamilyen okból kifolyólag újrainicializálva/törölve lett a felhasználó saját profil könyvtára (pl. Java/Acrobat összeakadás miatt)
    - újra lett telepítve vagy frissítve a teljes böngésző, és a régi beállításokat nem szedte fel
    - a felhasználó saját könyvtára hálózaton van felcsatolva, és a böngésző időlegesen nem tudott belőle olvasni
    Ezek a leggyakrabban előforduló okok, de további esetek/anomáliák sem kizártak.

    Böngésző figyelmeztetés: a parancsfájl nem válaszol

    A figyelmeztetés arra utal, hogy a felhasználó böngészőjében működő JavaScript túl sokáig futott, így a Firefox le tudja azt állítani, ha szükséges. Van olyan felület, ahol ez egy régebbi/gyengébb gépen még rendeltetésszerű is lehet. A jelenség másik oka lehet, ha a felhasználó saját könyvtárába a Firefox nem tudja elmenteni a beállításokat (pl.: a saját könyvtár hálózatról van felcsatolva, és a felcsatolt hálózati meghajtó elveszthette a kapcsolatot), és ez is okozhat indirekt módon a rendellenesen hosszú JS futást.

    Dátum mezők automatikus kötőjeles kiegészítése nem működik

    Amennyiben a rendszer bejelentkezéskor azt írja, hogy nem támogatott böngésző, úgy a speciálisabb javascript részeket (pl. a dátum kiegészítés, stb.) automatikusan kikapcsolja, hogy azért a felületeket lehessen használni, de elkerülje az esetleges problémákat. Megoldásként a böngészőt frissíteni vagy cserélni kell egy támogatott verzióra. Amennyiben vélhetőleg támogatandó böngészőről van szó, úgy a jelenséget okozhatja valamilyen egyedi plugin, vagy egyéb hálózati program is, így egy tiszta/alapértelmezett telepítés után (a böngésző profile könyvtárát is érdemes letörölni!) ez valószínűleg meg fog javulni.

    A listákban csak 1000 sorig lehet ellapozni

    A szűrőtáblázatokban megjelenített, illetve listázható sorok száma a nagy adatmennyiség miatt 1000-re van korlátozva, ezért a szükséges listát különböző szűrők megfelelő beállításával lehet előállítani (pl. intézményre,  ügyintézőre, dátum intervallumra, stb).
        A korlátozás globális TITÁN rendszerelem, alapértelmezetten 1000es értéken áll (ezt egyedi lapokon fejlesztői szinten felül lehet bírálni - igény esetén), mert a legtöbb felületen és esetben sokkal hatékonyabb szűrni+rendezni, és az így szűkített találattal dolgozni, mintsem lapozva keresni a megfelelő sorokat (emellett a memóriakorlát is szóba jönne, ha nem korlátoznánk).
        Amennyiben ennél is több találattal szeretnének dolgozni, akkor javasoljuk, hogy a listák alján található ikonokra kattintva exportálják ki pl. OO Calc (esetleg CSV) formátumba, és azt táblázatkezelőben már tesztőleges módon tovább lehet alakítani, összesíteni, és így a végső eredményt elérni.

    A felületek időnként belassulnak

    Amennyiben a felületek használat közben időnként megakadnak ill. belassulnak, és ilyenkor akár több tíz másodpercet is várni kell az adott menü megjelenésére, akkor az ügyfélszolgálat éresítése előtt/mellett a következőket kell ellenőrizni, hogy a hiba okát könnyebb legyen behatárolni:
      - van-e internet kapcsolat, más weblapokkal, internetes elérésekkel szokott-e probléma lenni
      - a probléma visszatérését csak meghatározott menüpontokban tapasztalják-e, vagy mindenhol
      - egy hozzávetőleges időpont is fontos, hogy mikor fordult elő (ha azonnal jelzik, meg tudjuk nézni a futó lekérdezéseket és az esetleges terhelést is)
      - a megakadást különböző felhasználók (egy helyen) azonos időpillanatban érzékelik-e (lapbetöltődési időt tekintve), vagy közben a többiek tudnak dolgozni
      - vpn-nel érik el a rendszert? a kapcsolat folyamatos? openvpn ablakban nincs ráutaló üzenet? (az ott látható sorokat kérjük elküldeni)
      - pontosan milyen operációs rendszeren használják?
      - informatikus segítségével a felhasználó gépén indítani egy folyamatos "ping -t" parancsot miközben dolgozik, és a megakadás után kicsivel elküldeni nekünk a látható kimenetet (megnőtt-e a hálózati válaszidő)

    Nyomtatások során a felület "lefagy" ill. üres fehér vagy fekete böngészőlap jelenik meg

    Amennyiben nyomtatandó dokumentumok előállítása ill. megjelenítése során több felületen is ilyet tapasztalunk, akkor ez kliens hibának tűnik, mégpedig a PDF megjelenítővel összefüggő problémára utal. Hasonló a jelenség, ha a nyomtatás után egy űrlap/lista felületre visszatérve nem lehet gombra kattintani vagy a beviteli mezőkbe nem lehet belelépni (nem kap fókuszt), és nem enged semmit beírni, majd ez ALT+TABbal ki/visszalépve rögtön megjavul.
        Ilyen esetekben első körben mind a böngészőt, mind a PDF megjelenítőt, és az esetleg telepített Java környezetet is frissíteni kell (felhasználó profile könyvtárát is törölni!). E mellett ellenőrizni kell, hogy nem ragadt esetleg a háttérben a PDF nézegető plugin vagy valamilyen felugró/párbeszédablak, vagy van-e esetleg más háttérben futó program, ami miatt ALT+TABolni kell, rendesen bezáródott-e minden, továbbá ha a nyomtatandó dokumentumra nem megnyitást, hanem letöltést választunk (azaz nem töltődik be és jön fel a PDF megjelenítő/plugin), és úgy tér vissza, akkor is ugyanez a helyzet.
        Ha az újratelepítés sem segít, akkor a hibabejelentéshez mellékelve szükségünk van a kliens operációs rendszer, a böngésző és a PDF megjelenítő típusára/verziószámaira, és egy lépésről-lépésre rögzített képernyőkép sorozatra, hogy pontosan hogyan jut el a nyomtatásig, mire kattint eközben, ill. ha nem fehér/fekete a képernyő (sikeres a nyomtatás), akkor hogyan jut vissza, amikor is már nem tud gépelni vagy gombra nyomni a webes felületen ill. hogy futnak-e még további, GUIval rendelkező alkalmazások a háttérben.

    Hogyan ismerem fel, hogy az oktatási rendszerben dolgozok?

    Legegyszerűbben a világosabb háttérszínről és a főmenübe érkezve felbukkanó, erre figyelmeztető üzenetről lehet az oktatási rendszert beazonosítani. Ezek mellett a böngészőablak fejlécében és a modulmenük jobb felső részén is olvasható a "TITÁN-Oktatás" vagy ehhez hasonló felirat.

    Hogyan lehet az oldalon megjelenő WYSIWYG szövegszerkesztő mezőbe külső dokumentumból szöveget beilleszteni?

    Windows kliens operációs rendszer alatt általában nincs vele gond, egyből működik, viszont linux alatt előfordul, hogy "A Másolás/Kivágás/Beillesztés nem elérhető Mozillában és Firefox-ban." hibaüzenet fogad. Ez esetben a beillesztést az egér középső gombjának használatával lehet elvégezni, vagy a beillesztés funkció a kliens számítógépen a következő beállításokat elvégezve: https://developer.mozilla.org/en/Mid...ty_preferences

    Az Open/LibreOffice nem adja össze a számot tartalmazó oszlopot illetve a cellák szerkesztésekor a számok előtt egy '-jel látható

    Szűrőtáblázatból exportáláskor vagy egyéb importálás után a cellákban egy nem látható '-jel kerül a cella értéke elé (a jel azt jelenti, hogy csak szövegesen értelmezendő az érték), amit csak úgy lehet eltüntetni, ha a cellát szerkesztjük, és az '-jelet kézzel töröljük.

    Az aposztróf eltávolításának lépései:

    • adott cellák vagy az egész oszlop átállítása a kívánt tipusra (szám,
    • dátum, idő)
    • cellák vagy oszlop kijelölése
    • keresés és csere:
      • keresett szöveg:  .+  (pont-plusz)
      • csere erre:  &  (és jel)
      • reguláris kifejezés bepipálása
      • csak a kijelölésben bepipálása
      • összes csere

    Amennyiben a számszerű értékeket szeretnénk az eredeti formában megőrizni, pl. a bevezető 0-ákat, vagy egyéb tagolást ill. nem számszerű elemet megtartani, akkor ugyan így kell eljárni, csak a csere kifejezéshez a következőt kell beírni:  '&  (aposztróf-és) Az aposztróf vizuálisan nem fog megjelenni, csak a cella értékében fogja jelezni a programnak, hogy azt ne kezdje el számszerű értékként felismerni, feldolgozni.

    Miért jelzi a TITÁN, hogy nem támogatott böngésző? Milyen böngészőt használjak a rendszer eléréséhez?

    Rendszereinkkel bármennyire igyekszünk, minden esetben nem lehet lépést tartani a Firefox új gyors kiadási ciklusával (havonta a teljes rendszer kézi újratesztelése), ezért jelzi a TITÁN esetleg a frissebb Firefox-ra is hogy nem támogatott verzió. Ez általános probléma a vállalati Firefox használók körében is, ezért a Mozilla kiadott egy "hosszú karbantartású" változatot, mely egy huzamosabb kiadású, kevésbé változó programverziót tartalmaz. Javasoljuk, hogy térjenek át ennek használatára: http://www.mozilla.org/en-US/firefox/organizations/all.htm

     

    Powered by MindTouch Core
    Deki Appliance - Powered by TurnKey Linux